Annons

IX35 dör vid körning.

1
Hej!

Igår var vi ute och körde en IX35 ca 25 mil.
De första 15 milen gick bra och allt fungerade som det skulle.

Helt plötsligt slutade bilen att fungera. Motorlampan tändes och motorn slutade fungera under körning.
Startade om bilen och hoppades att det var tillfälligt. Problemet fortsatte!.

Upplevde att det blev bättre då motorn var kall.
Bilen lämnades in på Hyndai (Svema) i Karlstad där den lästes av. Fanns en gammal felkod i den men inget annat.

Någon som upplevt samma sak eller vet vad orsaken till problemet kan vara?
Hört en del om elfel på IX35or.

Hoppas på att någon kan hjälpa mig vidare i frågan!
Annons

Re: IX35 dör vid körning.

3
Tack för snabbt svar!

Den tänds under körning, direkt efter det dör motorn.

Det gäller 2.0 dieseln.

Jag har oxå varit inne på givare. Felkoden som låg i hade med olja att göra, den hade varit slut vid något tillfälle men gick ej se när påstod man, något som förvånade mig. Min teori var att Olje givaren kunde vara kass. Därmed slår motorn av då givaren tillfälligt lägger ner.

Nyfiken på vad du tror in den iden @hyundaiman.

Re: IX35 dör vid körning.

4
Hej!

Det kan mycket väl vara så, vet om andra bilar som haft liknande problem, minns dock inte vilka bilmärken det gällde.

Troligtvis får verkstaden upp koden som "stored" (lagrad) i och med att den inte är aktiv igen när bilen fungerar. Detta borde gå att bekräfta om man raderar felkoden och se om den kommer tillbaka igen när bilen stannat.

mvh

Re: IX35 dör vid körning.

5
Låter lustigt att dom bara får ut en felkod på oljan och motor lampan har tänds.. måste gå över 150 körcirklar för felkoden ska själv raderas..

Vet du exakt vilken felkod?
Dog motorn eller tappade den bara efter?
Är bränslefilter bytt?

Mvh Robin

Re: IX35 dör vid körning.

6
Har nu pratat med verkstaden på nytt och är lindrigt sagt förvånad!

Enligt verkstaden är felet att motoroljenivån var 1.5 liter för låg och detta är nu åtgärdat!.
Frågade hur det är möjligt att motorlampan lyser då oljan tar slut. Ganska logiskt att oljelampan lyser då anser jag!
Fick då en föreläsning om hur mycket olja bilen drar (1 liter var 500e mil!). Lät mycket men inget jag reagerade på!

Återgick till frågan hur det är möjligt att inte oljelampan lyser? Det är så på denna modell. Om oljenivån är låg tänds motorlampan och motorn slår ifrån. Om sedan oljenivån blir under lägstanivå så tänds oljelampan. Förklarade att de 2 tidigare gånger det hänt så gick oljelampan på direkt.
Detta kunde man inte förklara.
Min nästa fråga var hur kunden skall veta att om Motorlampan lyser och bilen stannar ska du "tanka" 1.5 liter olja sedan går den ingen.
Fick då svaret att man regelbundet skall kolla oljestickan, köper det delvis men att inte lampan tänds känns märkligt. Gör så på många bilar blev svaret och bad om ett exempel. Det kunde man inte ge!!
Konstigt är det blev svaret på nytt!

Då mitt förtroende för verkstaden är ganska långt under 0 så kollade jag med min lokala Hyundai verkstad. Dem påstår att detta är så fel det kan bli! Motorlampan lyser inte under någon omständighet av för låg oljenivå. Dem hämtade även sin mest kunniga Hyundai tekniker som vred lite på sig och ville egentligen inte kommentera ärendet då det var en märkesverkstad precis som dem var men detta kan inte hända enligt honom.

Tog ärendet vidare till Hyundai Sverige som skall utreda detta men även dem påstod att detta låter som en sjukt konstig förklaring!


Jag är varken arg, sur eller bitter. Är bara oerhört bilintresserad och förstår att denna förklaring inte alls håller!!
Någon som kan räta ut frågetecken?

Re: IX35 dör vid körning.

7
Hej!

Det bästa är att ta reda på felkoden/erna så att man får klarhet i det till att börja med.

För övrigt så antar jag att ix35 är likvärdig med Kia Sportage av samma årsmodell, varav det ska finnas en röd(?) oljelampa = för lågt oljetryck samt en gul(?) oljelampa (enbart dieselmodellen) = för låg oljenivå. Är inte säker på att sistnämnda lampa är gul men den ska i alla fall inte ha exakt samma varningssymbol som den andra, utan är det för låg nivå så ska det finnas oljevätska under oljekannan (i varningssymbolen).

Enligt instruktionsboken så är oljekapaciteten i 2.0-dieselmotorn 8,0 liter och förbrukningen enligt nedan:

Normal körning: Max 1 liter per 150 mil
Mer krävande körning: Max 1 liter per 100 mil

Måste säga att Hyundai/Kia accepterar en väldigt hög förbrukning som anses normalt, max 1 liter per 100 mil oavsett körstil låter väldigt högt.

Kolla som sagt gärna vilken felkod/er som de fick fram.

Mvh

Re: IX35 dör vid körning.

8
Uppdatering i ärendet.

Bilen är nu hämtad från Karlstad.
Begärde felkoderna men verkstaden skyllde på att de bytt "padda" och att den inte fungerade mot nya skrivaren så några felkoder fick man inte. Dem hade fyllt på olja och några felkoder fanns inte.

Jag trodde inte för 5 öre på att ärendet var löst! Det var det inte heller.
20 mil senare dog motorn under körning på nytt. Denna gång lyste inte motorlampan.

Senast idag har bilen vid ett flertal tillfällen lagt av helt och fungerat då man startat om den igen. Min nästa tanke är att ta bilen till lokal serviceverkstad! Med riktig tur har nya felkoder kommit. Men tveksam till det.

Går denna typ av ärende på garanti? Det är en 2012 som gått 10000 mil.

Någon som vill dela med sig hur ni skulle fortsatt felsökning?

Tacksam för svar!