Annons

Försvinner kylarvätska - Hyundai ix35 2.0 CRDi-R 4WD

1
Hej,

Jag har en Hyundai ix35 2.0 CRDi-R 4WD årsmodell 2012. Sedan i april så försvinner det kylarvätska på något sätt och jag fyller på vätska efter 2-3 dagar, men den klarar sig utan påfyllning i kanske en vecka eller någon dag mer.

Jag har en känsla av att det bara försvinner när jag kör, låter jag t.ex. bilen stå i någon dag så har bilen inte tappat kylarvätska alls. Jag kör 40 km enkel väg till jobbet och kan se att den finns en liten pöl under front, kanske 50 cm in under bilen varje gång. Det kanske är kondensationsvatten så jag är inte 100% på om det är vattnet från kylaren.

Bilen har varit inne på MECA i Borås två gånger för samma problem. Första gången så byttens vattenpumpen ut och det gick på 3000 kronor, sedan vid andra försöket så byttes det slangar och klämmor samt att de märkte av att rem var kass, detta landade på 2000 kronor.

Idag, cirka en vecka efter besöket så har jag fått fylla på med kanske 0.5-1 liter vatten igen.

Har ni med all er vishet en aning om vad som kan stå på? Eller kan rekommendera en verkstad i Borås/Västra Götalands-området som kan Hyundai och förhoppningsvis fixa problemet?

Tack på förhand!

//Jari
Annons