Annons

Förslag på vilken olja jag skall köpa?

1
Hej, frugan rattar en iX35:a från 2015 och det är snart dags för service för den. Tänkte kolla runt vilken olja jag skall köpa till den. Kommer ge ett par alternativ, kommentera gärna vilken jag skall ta framför en annan. Helst baserat på fakta och inte för jag "brukar" köpa den. Har Googlat runt men blir bara förvirrad. Följande oljor tänker jag på utan någon som helst inbördes rang. Tack på förhand.

  • SHELL Helix, Ultra Motorolja 0W-30, 4l, Helsyntetisk olja , Specifikation: ACEA A1, API SL, ACEA B1, ACEA A5, ACEA B5, API CF
  • MOBIL Super, 3000 X1 Motorolja 5W-40, Specifikation: ACEA A3, API SN, ACEA B3, ACEA B4, API CF
  • CASTROL Magnatec, C3 Motorolja 5W-40, Specifikation: API SN, ACEA C3, API CF
  • SHELL Helix, Ultra Motorolja 5W-40,Specifikation: ACEA A3, API SN, ACEA B3, ACEA B4, API CF
Annons

Re: Förslag på vilken olja jag skall köpa?

2
Jag köper alltid CASTROL, anledningen till det är märket och att jag upplever dom vara bäst. Jag upplever även ge märket ge mig minst frågetecken vid service. Har testat ett annat billigare fabrikat innan minns fan inte namnet men då tyckte dom på serviceavdelningen att jag kört med för lite olja, vilket jag vet inte stämmer.

Hört bra saker om SHELL, dock aldrig hört talats om MOBIL SUPER 3000? hur som bör man välja rätt!
"Oljan är för bilen samma sak som blodet är för hjärtat" citat från blogg https://www.abswheels.se/blog/vad-har-m ... uppgifter/

ser att du postade för ett tag sen, hoppas att du valde en bra variant :)