Annons

Trög växellåda?

1
Hej Forumet!

Har varit inne och kikat då och då, men nu var det dags att skapa ett konto, då jag har en fråga.

Min Hyundai IX35 1.7 CRDi årsmodell 2012, har börjat krångla i växlingen från att ha fungerat hur bra som helst. Att lägga i backen brukar kunna resultera i "ljud man inte vill höra", alltså att det skramlar och låter, och att lägga i ettan vid rödljus till exempel brukar kunna vara väldigt trögt, detsamma gäller även uppväxling till 6:ans växel.

Det tråkiga i det hela är att min lokala Hyundai-ÅF har slutat med Hyundai sedan en tid tillbaka, så närmsta ÅF ligger dryga 10 mil bort. Tänkte därför höra om någon känner igen att dem varit med om något liknande och/eller om det låter som ett väldigt dyrt problem att åtgärda, innan man bokar in en tid för att kolla upp det.

Den har för övrigt gått dryga 13.000 mil..

Stort tack på förhand!

MVH
Mårten
Annons

Re: Trög växellåda?

2
10000 för en begagnad låda och sen jobbet då.. det KAN räcka med att fylla på olja, men upplever du det på fler växlar och på båda drevaxlarna så gissar jag att det inte bara är synk-ringarna utan även glapp i axeln som håller drev 1,3 och 5..
Men jag gissar bara, nån som kan bättre får gärna rätta om jag har fel..


Skickat från min iPhone med Tapatalk