Annons

16
Nästa gång fixar du det själv! Det blir en rutinåtgärd i samband med däcksbytena sommar som vinter! :wink: 8)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

17
Hade nog gjort det om jag haft verktyg och lite varmare väder på rekreationsorten.

Det var värt pengarna denna gången, eftersom vi inte var på väg hemåt.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

18
Tack ClasseClas!

Tittade igenom bromsarna igår när sommardäcken åkte på.
Gick otroligt smort ty den extremt lätta och detaljerad beskrivning som Du har tagit fram.

Tyvärr så var vänster bak-bromsklossar helt slut så det blir iallafall
att ta bort däcken ytterliggare en gång (men nu kan man det... :lol: ).

Har precis köpt nya bromsklossar så jag har en liten fråga:
ska man smörja clipsen med kopparpasta där bromsbeläggen åker "in o ut"?

/DonTino
//DonTino

19
DonTino skrev:Har precis köpt nya bromsklossar så jag har en liten fråga:
ska man smörja clipsen med kopparpasta där bromsbeläggen åker "in o ut"?

/DonTino
Ja,det kan du göra men jag föreslår att du duttar lite pasta på bromsbelagets "tand" istället (se bild). Det är risk att det blir för mkt klet annars och då kommer bromsarna att ta riktigt dåligt. Se punkt 9 i första inlägget.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

20
Tack ClasseClas för ett utmärkt tips!
Santan har fått sig en genomgång. Fast jag ger mig själv backjobb.
Gick även lös på Elantran och det blev ingen rolig historia. Det är med
den erfarenheten i bagaget jag gör om jobbet på Santa Fe´n.
Elantran och SF:s bakre bromsar är ganska lika i konstruktion varför jag
vill trycka på följande:

Var rädd om clipsen/blecken. Medföljer inte bromsbelägg-sats och troligen
inte heller i renoverings-sats till oken.

Kontrollera noga att bromsoksdelen nr 10 ) "caliper body" har god rörelsemån och löper smidigt på bultarna 1) "guide bolt" och 2) "lock pin".
Om inte, ta isär,(nej, ramlar inte ut en massa delar)tänk bara på att
bultarna är olika.Lock pin(2) har en gummipackning och sitter upptill i oket.
Gör rent med t.ex t-röd, även i hålen där bultarna löper in(tops funkar bra). Fetta in.Och här har jag fått det klarlagt för mig att man ska använda
silicon-fett som tydligen är överlägset på att tränga undan fukt o kondens.
Fick tag i nåt som hette "Budweg" hos Spånga bromsbandservice.

Det var riktigt nära att jag åkt på att köpa nya ok till Elantran a´1300:-
En lokal mek-guru lyckades dock värma loss 1) "guide bolt" som satt helt
stumt fast på bägge sidor.
Om detta inträffar får det bl.a till följd att bromskraften bara går till det
inre belägget som naturligtvis överbelastas.
Nu stannade det vid nya skivor,nya belägg,rep-sats till ok samt nya lager
hö bak. Och detta på en bil som gick igenom bes. i Mars u.a!
Man kan ha roligare för pengarna så JAG ska i vart fall se över Santan en
gång till!


Petroff 8)
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Bromsfett

21
Ang siliconfett till skivbromsarna. Detta ska användas generellt. Om kopparpasta kommer i kontakt med givare till ABS blir det inte bra! Risken är stor att ABS:en slutar fungera. Kopparpasta är bra men inte till bromssmörjning.

Re: Bromsfett

22
Race1 skrev:Ang siliconfett till skivbromsarna. Detta ska användas generellt. Om kopparpasta kommer i kontakt med givare till ABS blir det inte bra! Risken är stor att ABS:en slutar fungera. Kopparpasta är bra men inte till bromssmörjning.
Tack för tipset. Jag trodde faktiskt inte att man kunde använda silikon i bromssammanhang med tanke på de höga temperaturerna. Jag får se till att ta och köpa en tub inför vinterdäcksbytet. Vad rekommenderar du för silikonfett? Duger Biltemas eller så? :roll:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

23
Nu när Ni nämner det, minns jag att däckverkstaden rekommenderade mig att ta bort rester av kopparpasta som kommit mellan bromskivan och fälgen, eftersom de hävdade att alufälgar kunde reagera (erodera) tillsammans med kopparpasta.

Sanning? Någon som vet???
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

24
Även jag har hört att man ska akta sig för kopparpasta tillsammans med alu-fälgar. Minns inte var men det handlade då om att låta bli kopparpasta och i stället använda vanligt fett mellan navet och fälgen (för att underlätta kommande demontering av hjulet/fälgen).

Kanske handlar det om galvaniska effekter?

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

25
Det kan bli en form av galvanisk förening. Kom ihåg att det ska vara tunt skickt fett mellan fälg och nav, inga mängder! Och efterdra hjulbultarna. Fettskiktet gör att fälgen lättare kan röra sig i relation till navet om det inte är draget ordentligt och då är risken stor att hjulet lossnar.
Silkonfettet är vitt och speciellt för användningsområde bromsar. Har glömt vad det kallas. Det går inte med vilket silikonfett, som helst.

26
Santaclaus skrev:Att få detta gjort (bägge sidorna) på verkstad kostade 383:- inkl.moms hos Holmgrens i Gislaved.

(Vad gör man när man är 15 mil hemifrån, och det gnisslar så man är på väg ur skinnet...?) :oops:

- Jo man åker till Gnisslaved! :lol:

Elantran ska få dubbdäck på sig och frambromsarna var ogjorda.
Friskar upp minnesbanken med att leta fram information på detta
eminenta FORUM!


Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Gnällbromsar

27
Jag har under alla år jag har haft bil ALDRIG anlitat någon bilverkstad förrän nu när jag köpte min första nya bil. Min första bil köpte jag vid 18 år och är nu 58. Jo, Jag har blivit påkörd ett par gånger och fått reparerat på försäkringen. Det har gjort mig än mer övertygad att sköta bilen själv.

Men åter till bromsarna. Jag har märk att nya bromsklotsar bara är pressade ur en tjock plåt. Med mycket fula kanter. Sedan har dom limmat på beläggen och avslutat med att lacka med totalt värdelös färg.

Det första jag gör är att fila av alla anliggningskanter så dom blir riktigt släta. Klotsen blir något mindre men kommer aldrig att fastna någon mer.

Förr lade man en så kallad antisqueze-plåt mellan kolv och back. Nu finns det någon slags självhäftande plast att sätta på baksidan av bromsklotsen. Mycket bättre än den gamla plåten. Glöm inte heller att vrida kolven i rätt läge om den har ett uttag på kanten.

Ett tips från min självlärda erfarenhet.

Håkan J.
Har en Tucson -05 2,7L V6 aut. Exclusive ESP

28
:D Du har gjort jobbet Håkan,det hör jag. Tog också och filade bort
"gjutskägget" på backarna.Blecken rengjorda i bensin och polerade m
löddrande svinto.Smörjning med kopparpasta på både klackar och bleck.
Att "hotpainta" baksidan på backarna var väl överkurs men som du
påpekade,original-lacken var inget vidare.

Men vad är det för självhäftande material som tål sådan värmeutveckling?
Var hittar man sådant?

Petroff :wink:
Bild
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Antisqueze?

29
Det är flera år sedan jag gjorde det jobbet. Det var till en Amerikansk Ford och var tvungen att beställa det (som med det mesta man behöver). Samtidigt beställde jag nya sprintar och nya antiskrikplåtar. När grejorna kom så var "plåtarna" av något som jag gissar vad teflon. Och dom var självhäftande, c:a 0,5 mm tunna och ganska styva.
Håkan J.
Har en Tucson -05 2,7L V6 aut. Exclusive ESP

30
Köper man orginalklossar följer blecken och skrikplattor med.
Och rengör man oket så passar klossarna utan att slipa dom.

Anledningen att klossarna fasnar är att det rostar mellan plåtblecken och oket.
Rosten sväller och klossen kilas fast.
/Atos(z) (A to Z)