Annons

Re: Vanliga fel på i40

16
Upptäckte idag att säkerhetsbältet börjar kännas misstänkt fransigt i överkanten, räkna med att jag kommer hålla koll på detta fortsättningsvis. Bromskivsproblemet, kameran och blinkers har jag "som tur är" sluppit undan. Annars har jag nog samlat på mig allt annat, tidigare nämnt.
:roll: Nu lär man ju uppmärksamma allt. :roll:
Annons

Re: Vanliga fel på i40

19
Även jag har fått min del av felen i listan:
* Ny låsknapp i förardörren (med kommentaren att "du vet väl att du inte kan använda den på vintern")
* Ett par lösa delar som skramlar i instrumenteringen och som inte gått att hitta.
* Ratten har tappat skinnet - en ny finns nu för utbyte
* Två sensorer fram gör hela parkeringssystemet obrukbart. Dessa låter 99% av all tid, de enda två gångerna det fungerat på 3 månader är när jag åkt de 4 milen till verkstaden för att de ska kunna mäta... typiskt....
Idag: Opel Insignia 5d, BiTurbo, Automat, 195hk, diesel
I går: I40 sedan 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport
I förrgår... Grandeur 3,3 12000 mil utan problem

Re: Vanliga fel på i40

20
* Backkameran slutade fungera (då var bilen under 12 mån), fick den bytt och har därefter fungerat oklanderligt.
* Grymt knarrande från instrumentpanelen. Första gången vi var inne så hittade de en kabel som hade lossnat och det blev betydligt bättre men inte riktigt bra, knarrar och vibrerar fortfarande. Största källan till oljudet tror jag är platsdelarna som sitter vid växelspaken och deras övergång till övrig plast. Sätter jag något mellan förarstol och plasten så det blir lite tryck där försvinner nästan allt oljud.
* Ovanligt mycket imma på framrutan vid start av bilen

Re: Vanliga fel på i40

21
"ISG-systemet är begränsat" är nu standard så fort jag försöker använda det. Under första veckan fungerade det bra, men nu är det 99 ganger av 100 som det inte fungerar. Någon annan som har samma fenomen? Det har varit fint väder, ca 10-15 grader, oftast torrt och fint. Enligt handboken så skall det vara mellan -2 och +35 för att det ska fungera.

Re: Vanliga fel på i40

22
Hej! Har en i40 Kombi -12 där bakluckans dämpare gav upp för en vecka sedan. Bakluckan är bra tung alltså... ÅF bytte till nya dämpare. Allt gick på garantin såklart, i kvittot vart kostnaden ca 1800:-
Mvh Jonas

i40 CRDi 1.7 M6/136 Business Kombi -12
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Volvo V50 1.6D DRIVe -10
Volvo V50 T5 -05
Volvo S40 2.0T -03

Re: Vanliga fel på i40

24
Köpte en 2013 1.7 crdi i sommras och var skitnöjd med bilen..
Men nu när det är vinter och 900 mil senare är jag i tankarna om att kräva ett återköp.

Bilen går inte att köra när det är under -10 grader, hela bilen vibrerar som en gammal traktor. De vibrerar nästan så mycket så sambon får orgasm när hon kör...
Har pratat med min lokala återförsäljare och deras svar var att det beror på motorfästena, och att det skulle gå till sig av sig själv efter 11-1200 mil.
De hade provat byta till nya motorfästen men det blev ingen bättring på den bilen så de tycker inte jag skulle byta på min heller.. Och köra som vanligt för det är ju garanti i flera år till.... Vilket jävla resonemang...

Nu är jag dock orolig över eventuella följdskador som bilen kan få av att vibrera så jag ska tvinga dem att ta in bilen och kolla och åtgärda felet omgående, för det kan ju vara saker som går sönder men som inte visar sig fören senare...

Så om ni som jag upplever vibrationer från bilen vintertid, acceptera inte bortförklaringar på nya bilar. Detta måste Hyundai åtgärda men om vi köper deras bortförklaringar så kommer det aldrig att bli bättre...

Re: Vanliga fel på i40

25
Hej,

Har en I40 -13 Buisness edition 1,7 CRDi

I stort är jag nöjd dock har jag som vissa andra här skrivit ett missljud från instrumentpanelen.

Låter som nått vibrerar runt steroe/navi-skärm. Är det någon som lyckats lokalisera och åtgärda detta?

Mvh Skaeggapa

Re: Vanliga fel på i40

26
Ang detta skramel från instrumentbrädan det har jag oxså men det är ju inte jämt det förekommer. Har haft inne bilen på verkstad för att hitta det och de plockade ner brädan och hittade några grejer som de trodde orsakade skramlet. Men icke, det blev inte bättre så jag är oxså intresserad om någon vet var det kommer ifrån. Har nu min andra I40 och är för övrigt mycket nöjd med den. Den första var en kombi och nu är det en sedan sport med massa kul utrustning.Verkstan är i Skövde och de är mycket bra att ha med att göra och de säger att det är bara att komma så skall de fortsätta leta efter det som skramlar men det verkar klurigt att hitta. Så om någon vet vad det är så får ni gärna berätta det på forumet.

Re: Vanliga fel på i40

27
Nu är kylan åter tillbaka, och därmed knarret från instrumentpanelen

Enligt säljaren på Bilia så fick i40 2013 års model mycket skit för detta så de har gjort en helt ny isolering på 2014 års model...

Samtidigt så vet teknikerna ingenting om detta nyfunna problem.. som drabbar andra hyundai modeller med..


Fan va less jag blir på dessa problem, vill bara ta ett basebollträ på instrumentpanelen tills knarret slutar

Re: Vanliga fel på i40

28
Hej..trist med knarr. Då kanske man haft tur. Har en GO edition 2014, kan tom vara en 2015 för den har nya grillen....gjord i Korea om det nu är någon skillnad. Helt knäpptyst i instrumentbrädan. Kanske man kommit tillrätta med problemet. Är iallafall beredd om det skulle börja..... :lol:

Re: Vanliga fel på i40

29
Thomasj skrev:Hej..trist med knarr. Då kanske man haft tur. Har en GO edition 2014, kan tom vara en 2015 för den har nya grillen....gjord i Korea om det nu är någon skillnad. Helt knäpptyst i instrumentbrädan. Kanske man kommit tillrätta med problemet. Är iallafall beredd om det skulle börja..... :lol:
Vad får dig att tro att bilen är byggd i Korea? Har du lust att ge VIN-koden?