Annons
Annons

Re: Parkeringssensorer

4
Hallå!

Fick de flesta sensorer utbytta igår, och jag blev av med problemet med ständig varning på mitten bak när jag la i backen.
MEN! Sensorerna fram varnar fortfarande inte när jag glider fram emot en vägg. Däremot när jag lägger i backen så varnar det även fram när det är hinder i vägen. Ska det verkligen vara så? Ska man verkligen behöva lägga i backen för att aktivera sensorerna fram??

Det där med att sensorerna stängs av automatiskt vid inkoppling av släp har jag heller aldrig varit med om. Det har jag alltid fått stänga av manuellt, men så ska det alltså inte heller vara? Min bil är tillverkad 2011, men det ska väl inte ha någon betydelse?
i40 CRDi 1.7 A6 Premium (vit)

Re: Parkeringssensorer

5
Sarrre skrev:Hallå!

Fick de flesta sensorer utbytta igår, och jag blev av med problemet med ständig varning på mitten bak när jag la i backen.
MEN! Sensorerna fram varnar fortfarande inte när jag glider fram emot en vägg. Däremot när jag lägger i backen så varnar det även fram när det är hinder i vägen. Ska det verkligen vara så? Ska man verkligen behöva lägga i backen för att aktivera sensorerna fram??

Det där med att sensorerna stängs av automatiskt vid inkoppling av släp har jag heller aldrig varit med om. Det har jag alltid fått stänga av manuellt, men så ska det alltså inte heller vara? Min bil är tillverkad 2011, men det ska väl inte ha någon betydelse?
Mina fungerar fram när jag har D-läge valt, men bara under en viss hastighet. De fram fungerar också med B-läge valt.
Kanske din har tappat hastighetsinformationen i samband med bytet.

Re: Parkeringssensorer

6
tjosan skrev:
Sarrre skrev:Hallå!

Fick de flesta sensorer utbytta igår, och jag blev av med problemet med ständig varning på mitten bak när jag la i backen.
MEN! Sensorerna fram varnar fortfarande inte när jag glider fram emot en vägg. Däremot när jag lägger i backen så varnar det även fram när det är hinder i vägen. Ska det verkligen vara så? Ska man verkligen behöva lägga i backen för att aktivera sensorerna fram??

Det där med att sensorerna stängs av automatiskt vid inkoppling av släp har jag heller aldrig varit med om. Det har jag alltid fått stänga av manuellt, men så ska det alltså inte heller vara? Min bil är tillverkad 2011, men det ska väl inte ha någon betydelse?
Mina fungerar fram när jag har D-läge valt, men bara under en viss hastighet. De fram fungerar också med B-läge valt.
Kanske din har tappat hastighetsinformationen i samband med bytet.
De har aldrig fungerat direkt med D-läge! Jag trodde de skulle fixa detta i samband med byte av sensorer, men de gjorde de inte.

Jag krypkör in mot en vägg tills endast några centimeter återstår. Inget händer. Jag lägger i backen, då indikerar den snett fram båda sidor. Lägger jag sedan i D-läget igen så indikerar den även rakt framåt. Den indikerar alltså aldrig om jag inte först lägger i backen!
i40 CRDi 1.7 A6 Premium (vit)

Re: Parkeringssensorer

7
Sarrre skrev:
tjosan skrev:
Sarrre skrev:Hallå!

Fick de flesta sensorer utbytta igår, och jag blev av med problemet med ständig varning på mitten bak när jag la i backen.
MEN! Sensorerna fram varnar fortfarande inte när jag glider fram emot en vägg. Däremot när jag lägger i backen så varnar det även fram när det är hinder i vägen. Ska det verkligen vara så? Ska man verkligen behöva lägga i backen för att aktivera sensorerna fram??

Det där med att sensorerna stängs av automatiskt vid inkoppling av släp har jag heller aldrig varit med om. Det har jag alltid fått stänga av manuellt, men så ska det alltså inte heller vara? Min bil är tillverkad 2011, men det ska väl inte ha någon betydelse?
Mina fungerar fram när jag har D-läge valt, men bara under en viss hastighet. De fram fungerar också med B-läge valt.
Kanske din har tappat hastighetsinformationen i samband med bytet.
De har aldrig fungerat direkt med D-läge! Jag trodde de skulle fixa detta i samband med byte av sensorer, men de gjorde de inte.

Jag krypkör in mot en vägg tills endast några centimeter återstår. Inget händer. Jag lägger i backen, då indikerar den snett fram båda sidor. Lägger jag sedan i D-läget igen så indikerar den även rakt framåt. Den indikerar alltså aldrig om jag inte först lägger i backen!
Verkstaden borde kunna se om du har förbindelse med fartsensorn, eller om D-läget inte funkar riktigt. Inte i OBD-lådan utan Hyundai-lådan.

Re: Parkeringssensorer

8
PSD modulen är det fel på.
Vi fick våran reparerat efter ett för nära möte med ett viltsvin.
Då jag lämnade in bilen så berättade jag om exakt samma problem som ni beskriver.
Då kom dom på att det måste vara något med den modulen som sensorerena står i kontakt med... typ...
Våran gjorde samma sak, köra fram tills det bara är någon cm kvar tills vägkanten eller buskarna, inget händer, men när man lägger i backen och bara släpper bromsen en sekund, så började den o varna...

Re: Parkeringssensorer

10
Så var vi tillbaka på ruta ett...
Parkeringssensorerna fram slutade igen.
När min sambo skulle parkera nu, så funkade dom inte, men när hon höll foten på bromsen och la in R och därefter D igen, så började dom fungera.
Nu har jag pratat om det med våran ÅF, dom sa att det inte är helt omöjligt att det är fel på någon sensor i lådan.
Felsökningsdator visar kanske inte fel på en sån sensor i samband med park sensorerna... lustigt kan man säga.
Tipsa eran ÅF om att det kanske finns någon sensor i/vid lådan som det möjligen är fel/glapp på.
Köra fram till en vägg, stanna nära den, om ingen pip, lägg i R med fot på bromspedal, lägg i D igen så börjar den pipa.
Kan vara samma fel med en manuell, vet ej.

Re: Parkeringssensorer

13
Jag vet inte om du såg min edit, men vilken verkstad är det du har anlitat? Jag har haft min bil hos Holmgrens bil i Växjö. Om verkstäderna kanske snackar med varandra så borde de kunna hjälpas åt att lösa problemen.
i40 CRDi 1.7 A6 Premium (vit)

Re: Parkeringssensorer

14
Vilken låda hur du som har B läge?
Jag läste editen.
I stora slängar samma problem som din, men vi har ingen dragkrok att tänka på.
Vi var hos Lahalls i Kinna.
Dom har fått in fler med samma problem, ska höra med dom om det också är automater.
Våra främre sensorer är bytta pga ett för nära möte med ett viltsvin... halva fronten borta plus ett viltsvin som gpr runt med extrautrustning... ett höger dimljus. Den hittade vi aldrig tillbaka.