Annons
Annons

Re: Hjälp med helljus konvertering!

2
Nu har jag inte din lamptyp utan H7 lampan, men jag gjorde nyss en xenon-konvertering och ångrar att jag inte mer noggrant kollade upp tänd-tiden på canbusen. Det tar från 1a tändningen säkert upp mot 15 sekunder innan det är relativt fullt ljus och om man kör en längre sträcka utan att tända helljuset så börjar denna tid om igen då lampan svalnat.
Om lampan är varm och man tänder/släcker i normal landsvägstrafik så är det bra ljus nära nog direkt.

Det finns på aliexpress några canbus med blixtsnabb starttid. Det står 0,1 sekunders starttid vilket känns tveksamt, men kanske värt att kolla upp i alla fall. Jag har för mig dessa tar ström från batteriet dock med en extrakabel. De andra kiten har jag för mig tar ström från de sladdar som går till det normala helljuset.

Jag fick hjälp med att montera mitt kit, men efter att ha sett hur han gjorde och sedan kollat diverse youtube-klipp hade det nog inte varit några moln alls att lösa själv.

Re: Hjälp med helljus konvertering!

3
hankenstein skrev:Nu har jag inte din lamptyp utan H7 lampan, men jag gjorde nyss en xenon-konvertering och ångrar att jag inte mer noggrant kollade upp tänd-tiden på canbusen. Det tar från 1a tändningen säkert upp mot 15 sekunder innan det är relativt fullt ljus och om man kör en längre sträcka utan att tända helljuset så börjar denna tid om igen då lampan svalnat.
Om lampan är varm och man tänder/släcker i normal landsvägstrafik så är det bra ljus nära nog direkt.

Det finns på aliexpress några canbus med blixtsnabb starttid. Det står 0,1 sekunders starttid vilket känns tveksamt, men kanske värt att kolla upp i alla fall. Jag har för mig dessa tar ström från batteriet dock med en extrakabel. De andra kiten har jag för mig tar ström från de sladdar som går till det normala helljuset.

Jag fick hjälp med att montera mitt kit, men efter att ha sett hur han gjorde och sedan kollat diverse youtube-klipp hade det nog inte varit några moln alls att lösa själv.
Du kan inte ta spänningen direkt från lampan på I40 för att den kan inte ta den höga pulsström det handlar om. Finns utförliga beskrivningar här på forumet hur man går tillväga för att konvertera helljuset. I sämsta fall slocknar helljuset efter en stund p.g.a den höga strömmen. Som sagt, allt finns dokumenterat här på forumet. Använd sökfunktionen.

Tändtiden är viktig och bör kollas upp noggrant precis som du skriver.

Re: Hjälp med helljus konvertering!

4
tjosan skrev:
hankenstein skrev:Nu har jag inte din lamptyp utan H7 lampan, men jag gjorde nyss en xenon-konvertering och ångrar att jag inte mer noggrant kollade upp tänd-tiden på canbusen. Det tar från 1a tändningen säkert upp mot 15 sekunder innan det är relativt fullt ljus och om man kör en längre sträcka utan att tända helljuset så börjar denna tid om igen då lampan svalnat.
Om lampan är varm och man tänder/släcker i normal landsvägstrafik så är det bra ljus nära nog direkt.

Det finns på aliexpress några canbus med blixtsnabb starttid. Det står 0,1 sekunders starttid vilket känns tveksamt, men kanske värt att kolla upp i alla fall. Jag har för mig dessa tar ström från batteriet dock med en extrakabel. De andra kiten har jag för mig tar ström från de sladdar som går till det normala helljuset.

Jag fick hjälp med att montera mitt kit, men efter att ha sett hur han gjorde och sedan kollat diverse youtube-klipp hade det nog inte varit några moln alls att lösa själv.
Du kan inte ta spänningen direkt från lampan på I40 för att den kan inte ta den höga pulsström det handlar om. Finns utförliga beskrivningar här på forumet hur man går tillväga för att konvertera helljuset. I sämsta fall slocknar helljuset efter en stund p.g.a den höga strömmen. Som sagt, allt finns dokumenterat här på forumet. Använd sökfunktionen.

Tändtiden är viktig och bör kollas upp noggrant precis som du skriver.
Tjosan: Jag har själv provat att använda sökfunktionen på sidan, men i de flesta fall får jag bara fram poster där det är svar från dig att det finns svar och trådar om man använder sökfunktionen på forumet. Detta är inte sagt i ironi eller konfliktsökande, utan mer en fråga vad jag/vi ska söka på för att få fram infon om helljuskonverteringen och tidigare användares projekt/erfarenheter.

Re: Hjälp med helljus konvertering!

5
hankenstein skrev:
tjosan skrev:
hankenstein skrev:Nu har jag inte din lamptyp utan H7 lampan, men jag gjorde nyss en xenon-konvertering och ångrar att jag inte mer noggrant kollade upp tänd-tiden på canbusen. Det tar från 1a tändningen säkert upp mot 15 sekunder innan det är relativt fullt ljus och om man kör en längre sträcka utan att tända helljuset så börjar denna tid om igen då lampan svalnat.
Om lampan är varm och man tänder/släcker i normal landsvägstrafik så är det bra ljus nära nog direkt.

Det finns på aliexpress några canbus med blixtsnabb starttid. Det står 0,1 sekunders starttid vilket känns tveksamt, men kanske värt att kolla upp i alla fall. Jag har för mig dessa tar ström från batteriet dock med en extrakabel. De andra kiten har jag för mig tar ström från de sladdar som går till det normala helljuset.

Jag fick hjälp med att montera mitt kit, men efter att ha sett hur han gjorde och sedan kollat diverse youtube-klipp hade det nog inte varit några moln alls att lösa själv.
Du kan inte ta spänningen direkt från lampan på I40 för att den kan inte ta den höga pulsström det handlar om. Finns utförliga beskrivningar här på forumet hur man går tillväga för att konvertera helljuset. I sämsta fall slocknar helljuset efter en stund p.g.a den höga strömmen. Som sagt, allt finns dokumenterat här på forumet. Använd sökfunktionen.

Tändtiden är viktig och bör kollas upp noggrant precis som du skriver.
Tjosan: Jag har själv provat att använda sökfunktionen på sidan, men i de flesta fall får jag bara fram poster där det är svar från dig att det finns svar och trådar om man använder sökfunktionen på forumet. Detta är inte sagt i ironi eller konfliktsökande, utan mer en fråga vad jag/vi ska söka på för att få fram infon om helljuskonverteringen och tidigare användares projekt/erfarenheter.
Nej då, det är lugnt. Antog att gamla inlägg mycket beskrivande fanns kvar. Sökte på xenon och fick noll träffar vilket man inte borde. Moderatorerna får svara på var alla inlägg tagit vägen. Eller så har min förmåga att söka också minskat. ;-)

Re: Hjälp med helljus konvertering!

6
Jag har xenonkonverterat ett antal bilar genom åren. Bl.a min Santa Fe CM. Det blev mycket bra! (Ingen canbus på min -07)
Köper alltid mina kit från xenonkungen. Inte billigast, men hittills alltid bra service och bra grejer.
Ett av mina kit gick perfekt i tio år på två olika bilar (många mil). Sedan dog ena glödlampan.
BjornH

Re: Hjälp med helljus konvertering!

7
Har kört med xenonkoverteringar i snart 10 år på olika bilar.För det första ska vi inte blanda in begreppet Canbus i detta. Canbus är en databuss för kommunikation mellan noder och styrenheter i tex bilens datasysyem, har alltså ingenting med tändtiden på xenonlampan att göra. Tändtiden styrs av ballasten som vid upptändning är känslig för spänningsfall. Köp speedstarterballast av hög kvalitet och spänningsmata den direkt från batteri med både + och - . Anslut inte ballasten till bilens orginalkontakt utan ta endast manöverströmmen från orginalkontakten.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

Re: Hjälp med helljus konvertering!

8
Jag blir tokig. Xenonkonverterade min Mazda 6 för några år sedan med riktigt bra resultat. Därför köpte jag nu ett kit från xenonkungen för att konvertera helljuset på min i40 - 13.
Men jag är på väg att ge upp för jag får bort originallamporna. Dels sutter de djupt in, men dessa lampor är av en modell där kontakten sitter nedåt nästan klämd mot insidan av baksidan på lamphuset.
Inte en enda youtubefilm som visar mina kontakter och hur man får bort dem. Jag vet att de ska vridas och jag har lyckats vrida en lampa 90 grader men utan att den går att lirka bort.

Om jag inte får några visa ord från er här kommer jag lämna tillbaka kitet och köoa mig en led-ramp från Kungen.

Jag kan slänga upp en bild imorgon om någon blir klokare.

Tacksam för hjälp.

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk

Re: Hjälp med helljus konvertering!

9
Glowmiler skrev:Jag blir tokig. Xenonkonverterade min Mazda 6 för några år sedan med riktigt bra resultat. Därför köpte jag nu ett kit från xenonkungen för att konvertera helljuset på min i40 - 13.
Men jag är på väg att ge upp för jag får bort originallamporna. Dels sutter de djupt in, men dessa lampor är av en modell där kontakten sitter nedåt nästan klämd mot insidan av baksidan på lamphuset.
Inte en enda youtubefilm som visar mina kontakter och hur man får bort dem. Jag vet att de ska vridas och jag har lyckats vrida en lampa 90 grader men utan att den går att lirka bort.

Om jag inte får några visa ord från er här kommer jag lämna tillbaka kitet och köoa mig en led-ramp från Kungen.

Jag kan slänga upp en bild imorgon om någon blir klokare.

Tacksam för hjälp.

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
Dina lampor har HIR2 kontakter, original sitter det en Philips HIR2 LL 12v 55w tror jag. Det skall räcka med 10-15 graders vridning för att den skall lossna. I min mening mycket lättare och smidigare att byta än de vanliga H7 lamporna.

Re: Hjälp med helljus konvertering!

10
Duffy skrev:
Glowmiler skrev:Jag blir tokig. Xenonkonverterade min Mazda 6 för några år sedan med riktigt bra resultat. Därför köpte jag nu ett kit från xenonkungen för att konvertera helljuset på min i40 - 13.
Men jag är på väg att ge upp för jag får bort originallamporna. Dels sutter de djupt in, men dessa lampor är av en modell där kontakten sitter nedåt nästan klämd mot insidan av baksidan på lamphuset.
Inte en enda youtubefilm som visar mina kontakter och hur man får bort dem. Jag vet att de ska vridas och jag har lyckats vrida en lampa 90 grader men utan att den går att lirka bort.

Om jag inte får några visa ord från er här kommer jag lämna tillbaka kitet och köoa mig en led-ramp från Kungen.

Jag kan slänga upp en bild imorgon om någon blir klokare.

Tacksam för hjälp.

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
Dina lampor har HIR2 kontakter, original sitter det en Philips HIR2 LL 12v 55w tror jag. Det skall räcka med 10-15 graders vridning för att den skall lossna. I min mening mycket lättare och smidigare att byta än de vanliga H7 lamporna.
Tack, men jag försökte verkligen få bort den men gav upp. En kompis som är bilmeck försökte spontant också utan att lyckas. Som du säger birde det fucka med den korta vridningen och sedan rakt ut, men icke.

Xenonpaketet är återlämnat. Jag ska in till Hyundai på onsdag med styrlederna och tänkte då få lite tips hur man får bort lampan.

Tack för info om lamptyp.

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk