Annons

Hyundai i40 1,7 CRDi Comfort Plus Automat

1
Hej,

Då vi i familjen funderar på att byta bil så har jag av en händelse snubblat in på en i40. Ska villigt erkänna att jag till en början var skeptisk. Har alltid åkt v70 förut. Men ju mer jag läser angående utrustning osv så ska vi till helgen åka och provköra bilen i länken nedan.

Vill veta vad jag bör fråga, kolla upp själv och sen vad ni tycker rent allmänt om i40. Ska tilläggas att drag (till husvagnen) och en extra ljusramp (har läst att helljuset ska det vara lite sisådär med) monteras om det skulle bli affär.

Så ge mig tips åt alla håll, positiva som negativa.

http://access.bytbil.com/lidkopingsbilt ... /uvx9f9pg/
Annons

Re: Hyundai i40 1,7 CRDi Comfort Plus Automat

4
Vadå "avråder starkt!"? Vad är det för trams?!

Det är en bra bil, och de fel som finns är typiska modellfel, som alla fixas på garantin.
Ingen av alla i40 jag har tittat på har haft rost i taket, så det måste verkligen vara ovanligt, även om det kan förekomma såklart.

Om inte sensorerna har bytts redan så är det bara att påpeka för den auktoriserade verkstaden, så bytts dom direkt, eftersom det finns en "återkalls-kampanj" för det. Kameran byts ut mer eller mindre löpande med ett par års mellanrum, då man fortfarande kan råka ut för fukt i den, precis som alla andra fabrikat med "öppen" backkamera. Skillnanden här är att Hyundai byter den direkt under garantitiden, till skillnad från alla "premiumfabrikat" som tex. Audi som bara har två års garanti, och blånekar allt efter dessa två år.
kameran är dessutom svindyr som original (ca 3000:-), men när garantin gått ut, så kan du byta kameran själv mot en Ebay-kamera för ett par hundra som håller lika bra som original.

Trådar om alla möjliga problem måste tas utifrån vad det är, dvs en blandning av verkliga problem, inbillade problem, och problem på grund av att man förväntade sig något annat, precis som att man hittar likande trådar om alla bilar, oberoende av fabrikat.

Med en i40 får en bekväm bil, med erkänt bra komfort och låga ägandekostander, och i ditt exempel med nybilsgaranti i drygt två år till, så det behöver knappast vara en dålig affär.
MEN... tycker fortfarande att priset är lite högt.
Hur mycket värderar du automaten?
Tycker att du ska vidga vyerna och se om du inte kan hitta en bil som gått mindre, för ett blligare pris.
Det finns massor med i40 till salu, och Comfort Plus-paketet motsvar den tidigare Bussiness-paketet, och har du tur så hittar du en premium till samma pris, med ännu mer uttrustning.

Jag skulle tex överväga detta exemplar istället.
Nyare bil, en mer seriös säljare, och har gått väsentligt mindre för ett billigare pris.
https://www.blocket.se/ostergotland/Hyu ... ?ca=12&w=3
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Hyundai i40 1,7 CRDi Comfort Plus Automat

5
PlutoOrjan skrev:Vadå "avråder starkt!"? Vad är det för trams?!

Det är en bra bil, och de fel som finns är typiska modellfel, som alla fixas på garantin.
Ingen av alla i40 jag har tittat på har haft rost i taket, så det måste verkligen vara ovanligt, även om det kan förekomma såklart.

Om inte sensorerna har bytts redan så är det bara att påpeka för den auktoriserade verkstaden, så bytts dom direkt, eftersom det finns en "återkalls-kampanj" för det. Kameran byts ut mer eller mindre löpande med ett par års mellanrum, då man fortfarande kan råka ut för fukt i den, precis som alla andra fabrikat med "öppen" backkamera. Skillnanden här är att Hyundai byter den direkt under garantitiden, till skillnad från alla "premiumfabrikat" som tex. Audi som bara har två års garanti, och blånekar allt efter dessa två år.
kameran är dessutom svindyr som original (ca 3000:-), men när garantin gått ut, så kan du byta kameran själv mot en Ebay-kamera för ett par hundra som håller lika bra som original.

Trådar om alla möjliga problem måste tas utifrån vad det är, dvs en blandning av verkliga problem, inbillade problem, och problem på grund av att man förväntade sig något annat, precis som att man hittar likande trådar om alla bilar, oberoende av fabrikat.

Med en i40 får en bekväm bil, med erkänt bra komfort och låga ägandekostander, och i ditt exempel med nybilsgaranti i drygt två år till, så det behöver knappast vara en dålig affär.
MEN... tycker fortfarande att priset är lite högt.
Hur mycket värderar du automaten?
Tycker att du ska vidga vyerna och se om du inte kan hitta en bil som gått mindre, för ett blligare pris.
Det finns massor med i40 till salu, och Comfort Plus-paketet motsvar den tidigare Bussiness-paketet, och har du tur så hittar du en premium till samma pris, med ännu mer uttrustning.

Jag skulle tex överväga detta exemplar istället.
Nyare bil, en mer seriös säljare, och har gått väsentligt mindre för ett billigare pris.
https://www.blocket.se/ostergotland/Hyu ... ?ca=12&w=3
Dock är det så att den fem-åriga garantin inte gäller allt. T.ex. bromsar är bara 24 månaders garanti o.s.v.. Var noga med att få specat vad garantin gäller egentligen. Hyundai är väldigt snarstuckna vad gäller garanti-tider. I mitt fall felade det på fem dagar och Hyundai tog ingen som helst notis om det. Tvärtom de nekade kallsinnigt, så myntet har alltid två sidor. Kolla helljuset t.ex. är knappt synbart. Där byts inget på garanti utan efter tjat kan du av säljaren kanske få en ramp. En i mitt tycke misslyckad bil.

Re: Hyundai i40 1,7 CRDi Comfort Plus Automat

6
tjosan skrev:
PlutoOrjan skrev:Vadå "avråder starkt!"? Vad är det för trams?!

Dock är det så att den fem-åriga garantin inte gäller allt. T.ex. bromsar är bara 24 månaders garanti o.s.v.. Var noga med att få specat vad garantin gäller egentligen. Hyundai är väldigt snarstuckna vad gäller garanti-tider. I mitt fall felade det på fem dagar och Hyundai tog ingen som helst notis om det. Tvärtom de nekade kallsinnigt, så myntet har alltid två sidor. Kolla helljuset t.ex. är knappt synbart. Där byts inget på garanti utan efter tjat kan du av säljaren kanske få en ramp. En i mitt tycke misslyckad bil.
Håller inte alls med.
Den femåriga garantin gäller i stort sett allt, utan sådant som specifikt undantaget.
Hur ska han kunna få specificerat vad garantin gäller för, då det inte ens är en Hyundai-återförsäljare??
Det är en nybils-garanti som lämnas av fabriken, och det gäller som sagt var inte sådant som är specifikt undantaget som tex rena slitagedelar. Där kan man nog anse att bromsar tillhör...

Förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt.
Du har en garanti till ett visst datum, och efter det har du ingen garanti längre, thats it.

Helljuset är väl självklart att det inte går på garantin?
Det är ju inget som är trasigt i sig, utan en dålig konstruktion från början.
Får du en ramp ska du vara väldigt tacksam, då det inte finns några som helst åtaganden som kan motivera det, iallafall inte inom garantin, möjligtvis inom goodwill.

Hyundai har tvärtemot vad du säger väldigt generösa garantier, och man är väldigt medgörlig till att byta saker som faller inom det garantin gäller. Väldigt mycket mer tillmötesgående än vad tex. KIA är, som är otroligt mycket mer krångliga att ha att göra med, där man hela tiden försöker få det till att det är "yttre påverkan", eller som tex samtliga fabrikat inom VW-koncernen, som vi knappt ska nämna i dessa sammanhang (kemkedjor, DSG-lådor, rost, etc.)

Men...var och en får tycka vad man vill, men att påstå att det är dåliga garantier är helt fel.
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Hyundai i40 1,7 CRDi Comfort Plus Automat

7
PlutoOrjan skrev:
tjosan skrev:
PlutoOrjan skrev:Vadå "avråder starkt!"? Vad är det för trams?!

Dock är det så att den fem-åriga garantin inte gäller allt. T.ex. bromsar är bara 24 månaders garanti o.s.v.. Var noga med att få specat vad garantin gäller egentligen. Hyundai är väldigt snarstuckna vad gäller garanti-tider. I mitt fall felade det på fem dagar och Hyundai tog ingen som helst notis om det. Tvärtom de nekade kallsinnigt, så myntet har alltid två sidor. Kolla helljuset t.ex. är knappt synbart. Där byts inget på garanti utan efter tjat kan du av säljaren kanske få en ramp. En i mitt tycke misslyckad bil.
Håller inte alls med.
Den femåriga garantin gäller i stort sett allt, utan sådant som specifikt undantaget.
Hur ska han kunna få specificerat vad garantin gäller för, då det inte ens är en Hyundai-återförsäljare??
Det är en nybils-garanti som lämnas av fabriken, och det gäller som sagt var inte sådant som är specifikt undantaget som tex rena slitagedelar. Där kan man nog anse att bromsar tillhör...

Förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt.
Du har en garanti till ett visst datum, och efter det har du ingen garanti längre, thats it.

Helljuset är väl självklart att det inte går på garantin?
Det är ju inget som är trasigt i sig, utan en dålig konstruktion från början.
Får du en ramp ska du vara väldigt tacksam, då det inte finns några som helst åtaganden som kan motivera det, iallafall inte inom garantin, möjligtvis inom goodwill.

Hyundai har tvärtemot vad du säger väldigt generösa garantier, och man är väldigt medgörlig till att byta saker som faller inom det garantin gäller. Väldigt mycket mer tillmötesgående än vad tex. KIA är, som är otroligt mycket mer krångliga att ha att göra med, där man hela tiden försöker få det till att det är "yttre påverkan", eller som tex samtliga fabrikat inom VW-koncernen, som vi knappt ska nämna i dessa sammanhang (kemkedjor, DSG-lådor, rost, etc.)

Men...var och en får tycka vad man vill, men att påstå att det är dåliga garantier är helt fel.
Det är bara att läsa genom forumet så ser man vilken dynga bilen är. Skrattretande uttalande om helljuset, du skall vara glad om du får något helljus. Vem är du Hyundai-nasare? Ljud som inte är som utlovat o.sv. o.s.v Garanti som inte är en garanti. Felkonstruerade bromsar, felkonstruerade helljus o.s.v.

Re: Hyundai i40 1,7 CRDi Comfort Plus Automat

8
Wow vilken vattendelare denna fråga var. Mejlade iaf biltjänst imorse, se nedan konversation:

Jag:
Hej,
Det låter fint. Hoppas vi kommer iväg imorgon. Har dock fått en del till mig angående fel på i40 modellerna som gör att jag tvekar en del.
En del jag läst om:
knarr från instrumentpanel, parkeringssensorer och backkameran ska gå sönder frekvent, dämpare till baklucka, skinnet på ratten släpper, skeva bromsskivor.

Ganska allvarliga och kostsamma historier :/

Säljare:

Hej

De detaljer du nämner byts ut i takt med servicarna. Vi har fått order att kolla dessa och byta utan kostnad till uppdaterad del
På alla i40:s på garantin. DVS problemet är borta.

Med vänlig hälsning

Henrik Carlsson
Säljare Hyundai
Tel: 0510 - 42 60 31
Mobil: 0703 - 42 36 02
henrik@biltjanst.se

Lidköpings Biltjänst AB
Truvegtan 7
531 40 Lidköping



Även om jag är osäker och rädd för att köpa en bil som kanske kommer göra djupa hål i hushållsekonomin så ska vi iaf åka och provköra två st imorgon.
Ska även ringa Svenska Motor i Skövde imorgon innan avfärd och ställa lite frågor angående garantin, något speciellt där som jag absolut borde kolla upp att det innefattas inom garantis ramar ?

Re: Hyundai i40 1,7 CRDi Comfort Plus Automat

9
dropdead skrev:Wow vilken vattendelare denna fråga var. Mejlade iaf biltjänst imorse, se nedan konversation:

Jag:
Hej,
Det låter fint. Hoppas vi kommer iväg imorgon. Har dock fått en del till mig angående fel på i40 modellerna som gör att jag tvekar en del.
En del jag läst om:
knarr från instrumentpanel, parkeringssensorer och backkameran ska gå sönder frekvent, dämpare till baklucka, skinnet på ratten släpper, skeva bromsskivor.

Ganska allvarliga och kostsamma historier :/

Säljare:

Hej

De detaljer du nämner byts ut i takt med servicarna. Vi har fått order att kolla dessa och byta utan kostnad till uppdaterad del
På alla i40:s på garantin. DVS problemet är borta.

Med vänlig hälsning

Henrik Carlsson
Säljare Hyundai
Tel: 0510 - 42 60 31
Mobil: 0703 - 42 36 02
henrik@biltjanst.se

och rädd för att köpa en bil som kanske kommer göra djupa hål i hushållsekonomin så ska vi iaf åka och provköra två st imorgon.
Ska även ringa Svenska Motor i Skövde imorgon innan avfärd och ställa lite frågor angående garantin, något speciellt där som jag absolut borde kolla upp att det innefattas inom garantis ramar ?
Ja, det finns tydligen en del personer som gör sitt bästa för att vräka ur sig sitt hat mot allt och alla.
För att kommentera inlägget ovan ditt om att "det bara är att läsa detta forum för att förstå hur mycket fel det är", så kan jag bara säga: läs alla andra märkesspecifika forum så hittar du lika mycket skit.
Om man ska utgå från detta för att köpa bil, så kan du inte köpa någon bil över huvudtaget.
Jag hänger en hel del på andra forum också, och det är precis lika mycket "skit" i dessa forum...

De felen som de flesta nämner om just i40 är de som du räknar upp, och de gäller i stort sett bara de tidigare årsmodellerna av i40.
Även bakre länkarmarna bytes på 2011:orna till förbättrade dito.
Köper man en 2012 så är många av dessa "barnsjukdomar" redan åtgärdade, men man byter som sagt löpande backkameror fortfarande. Det är fel som är ganska enkla och tacksamma att fixa, och beror till stor del på vårt saltande (förutom ratten såklart som är en ren kvalitetsmiss på första årgångarna).

Tror verkligen inte att du behöver oroa dig för att den ska "gräva djupa hål i plånboken", då garantin täcker mesta som inträffar uinder garantitiden, och efter garantitiden så är det inte fler fel än på någon annan bil. Den är ganka lättmeckad också om man vill hålla på själv.

Helljuset är ganska kasst, men det är inget fel, utan snarare en taskig grundkonstruktion från början (väldigt små reflektorer).
Om du väljer en bil med bi-xenon eller 2015 eller senare så är det löst, annars är det bara att xenon-konvertera alternativt montera en ljusramp.

Dock hävdar jag med en dåres envishet att det bra kvalitet i grund och botten.
Hyundai är världens 4-5 största biltillverkare, med miljontals bilar tillverkade varje år, och bara i Sverige finns ett större antal Hyundai som går som Taxibilar, och de rullar väldigt många mil utan större problem.

Personligen tar jag gärna "besväret" med små "skitfel" i jämförelse med tex VW:s problem med kamkedjor, motoras, DSG-lådor och liknade fel som många andra tillverkare har problem med. Det finns ingen bil som är helt felfri, men typen av fel varierar från fabrikat och modell.

Lyckat till med provkörningen! :)
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Hyundai i40 1,7 CRDi Comfort Plus Automat

10
Hej på er,

I fredags provkörde vi en i40 på Svenska Motor i Skövde. Blev inte den som jag länkat till tidigare. Blev en i40-2016. Ser ju identiska ut invändigt. Riktigt trevlig bil, motor på 141hk kändes helt ok trots att jag är van vid minst 163. Den var också manuell vilket var längesedan jag ägde en bil som var. Kanske kan vänja mig vid det också.

Det jag dock blev förvånad över var att i40 inte har bi-xenon. Glömde dock fråga men antar att helljuset då är halogen ?

Annars som sagt är jag rätt så nöjd men frugan är tveksam mest pga det trånga bagage utrymmet :) men med barn som växer upp så får det kanske vara så ett år eller två.

Re: Hyundai i40 1,7 CRDi Comfort Plus Automat

11
dropdead skrev:Hej på er,

I fredags provkörde vi en i40 på Svenska Motor i Skövde. Blev inte den som jag länkat till tidigare. Blev en i40-2016. Ser ju identiska ut invändigt. Riktigt trevlig bil, motor på 141hk kändes helt ok trots att jag är van vid minst 163. Den var också manuell vilket var längesedan jag ägde en bil som var. Kanske kan vänja mig vid det också.
Det jag dock blev förvånad över var att i40 inte har bi-xenon. Glömde dock fråga men antar att helljuset då är halogen ?
Annars som sagt är jag rätt så nöjd men frugan är tveksam mest pga det trånga bagage utrymmet :) men med barn som växer upp så får det kanske vara så ett år eller två.
Grattis till en nice bil då! :)
Får man fråga vad ni jämför med för bil innan ifall ni tycker att bagageutrymmet är litet?? :)
Jag tycker att det är gigantiskt... :)

Gällande Bixenon så ingår det ComfortPlus och Premium-paketet, annars är det "Singel-Xenon", dvs vanlig halogen på halvljuset.
Just nu är det ju kampanj på ComfortPlus, så det borde ingå om du valt 1.7 CRDI (141Hk), för du såg väl till att få ComfortPlus??
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Hyundai i40 1,7 CRDi Comfort Plus Automat

12
Hej,

Vi har alltså inte köpt någon ännu, och detta var en 2016 som rullat ca 2000mil, rullat mellan Borås - Skövde. Ena säljarens bil vi provade. Så vi får se hur vi gör framöver, tyckte deras ränta vsr för hög också.
Vi jämför utrymme med V70-2007 som vi åker idag. Den har tjänat oss väl men passerar vilken dag som helst nu 40.000 mil :)