Annons
Annons

Re: Glastaket

3
Hände det under körning eller när bilen stod still?

Precis som ascona-tic säger så är just det glaset härdat varav det i princip inte går att se vart skadad uppkom. Det är dock inte alltför ovanligt att det du säger stämmer, att glaset legat i spänst (tillverkningsfel) med följd av att det "sprack", särskilt under denna årstid med temperaturskillnader och ev. vatten som fryst emellan (ännu mer spänst).

Re: Glastaket

4
Det hände under färd. Första reaktionen var ju som sagt stenskott.

Om någon annan här inne har glastak på sin i40 skulle ni kunna kolla om glaslisten på taket ligger högre än både glastaket och framrutan? Våran verkar vara upptryckt nu.

För ett par veckor sen så hackade taket vid stängning sedan dess har det inte använts. Mvh

Re: Glastaket

5
Jag har på min så jag kan kolla ikväll. Hoppas dom tar på sig problemet hos åf . Skulle nog varit "bättre" om den paja när du stängde en dörr eller så då dom inte kan hävda yttre påverkan. Finns lite att läsa om problemet på utländska Hyundai forum så sök på engelska.

Re: Glastaket

6
Till 99% ett stenskott, nu eller tidigare.
Tyvärr räcker det med en mikroskopisk skada för att taket i ett senare skede ska smälla.
Det är nackdelen med att det är härdat... så fort spänningarna kommer så kan det smälla, om det finns det minsta märket. Inte speciellt vanligt att dom smäller, men visst finns det andra som råkat ut för liknande, och det är tämligen jämnt fördelat mellan fabrikaten, dock ligger de tillverkare som ej har härdat glastaket bättre till i statistiken (tex Honda).

Glastaket på min tidigare Kia Ceed Executive exploderade på E4:an för ett år sedan, och det blev en skaplig smäll.
Gjorde nästan i brallan. :)
Kia tog dock på sig att byta allt kostnadsfritt, men jag fick tjafsa en hel del, trevligt, men bestämt. :)
Hoppas att det löser sig!
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Glastaket

10
Fick samma typ av skada igår! Körde på en tvåfilig 100-sträcka, och plötsligt small det till ovanför huvudet. Vi hade soltaket helt stängt, inkl innertaket med tyg, så vi fick inget splitter på oss. Tror inte alls på stenskott då den främre delen av soltaket spruckit på samma sätt vid fästena på vardera sidan. Måste bero på spänningar i materialet. Vi får se vad verkstaden säger i morgon. (Vet inte varför bilden blev upp och ner när jag bifogade den!).