Annons

Byta bromsbelägg bak med EPB (själv)

1
Jaha nyss köpt en I40 och beläggen bak är helt slut. nåja det är ju inte så svårt att byta, har ju bytt belägg på otaliga bilar..
Men hallå.. :roll: denna har elektronisk parkeringsbroms (EPB) och alla varnar för att det ej går att byta själv utan man måste ställa OKen i serviceläge via verkstad (backa kolvarna i OKen)
Enveten är jag så jag börja studera detta och leta på nätet..sprang på Volvos EPB video på Tuben.. hmm borde vara samma med i40.

så här gör man om man vill slippa åka till verkstaden för ett beläggbyte och inga koder efter bytet heller:

OBS. du bör vara lite händig..

1. Parkera på plan mark (garage)
2. Lägg i backen (växel) och släpp Handbromsen (EPB)
3.OBS, säkra alltid med PALLBOCK/Däcket under bilen
4. Hissa upp och demontera däcket
5. Släpp de bakre bultarna som håller OKet (mothåll på muttern för glidpinnarna)
6. Lyft upp OKet och vänd det så EPB motorn som sitter i baken på OKet syns.
7. Skruva loss EPB motorn från OKet, 2 st insex skruvar.
8. Lyft vrid försiktigt EPB motorn från OKet-rakt ut.
9. Använd en flat mejsel (Passande) eller en torx i hålet på OKet, där EPB motorn satt, och vrid försiktigt medurs till ändläget.
10 Pressa nu tillbaka kolven (trögt, använd press verktyg)
11.Gör rent och Bytt belägg samma som på vanliga OK.
12.Montera tillbaka EPB motorn på Oket (lite fett på o-ringen imellan skadar inte) och fortsätt montaget i omvänd ordning som du tog bort prytlarna.
13.När allt är monterat på plast igen så är det Klart , men pumpa upp trycket med hjälp av bromspedalen tills den känns som normal.
14.aktivera/frisläpp handbromsen några gånger också.. för att EPB skall justera in sig.

total kostnad för bakre bytet ca 300:- (Beläggen) :lol:

Hittade faktiskt en kille med en KIA (som är samma koncern som Hyundai) och samma BromsOK.
kolla här först:

Hoppas detta hjälper någon/några..att spar lite onödigt dyra verkstad besök :D
Annons

Re: Byta bromsbelägg bak med EPB (själv)

5
Jag ska göra detta inom en månad eller två. Är det någon som skulle vilja ha en video på detta så kan jag nog lösa det.

Men jag har en fråga bara. Det blir inget fel i datorn på bilen menar det är ju bara positiv och negativ som sköter handbromsen. Och när motståndet blir för hårt så slutar den mata. Eller har jag missat något.

Tack för svar :)