Annons

elbakluckan jävlas

1
Hej, har en i40,2013 där bakluckan bråkat från början. Första året ville den inte stänga när jag backat för nära något, ca 1 m från garaget. utan åker då upp igen. Ett par gånger har jag kommit ut till bilen och luckan har då stått öppen, tur man inte hade nåt av värde där, förövrigt så har bilen varit fortsatt låst även om luckan åkt upp! Sista året nu så åker luckjäveln dessutom ner direkt när man öppnat den vilket medför att man får den i huvudet. Likadant så åker den även upp ibland direkt efter att jag stängt den. Bilen är inköpt hos Holmgrens och jag har tänkt byta till en annan huyndai för jag gillar den ändå. Men jag gillar inte Holmgrens service. Har mött en mycket otrevlig servicekille som vägrar lyssna på vad jag säger, skyller bara på att jag har nyckeln i fickan, vilket är lögn, dom har sökt felet säger dom men eftersom dom ej får nått felmeddelande så har jag bara fel...
2 eller 3 gånger har jag nu påpekat detta för dom men dom vägrar lösa problemet för det finns ju inte.
Har sett att flera har dessa problem, någon som kan dela med sig hur man ska gå vidare? Nu har även kopplingen gjort sitt efter 5300 mil, denna måste bytas säger Holmgrens, dom skulle hört av sig för 2 veckor sedan men icke....
Tror ni man får betala kopplingen själv eller? Borde ju vara garanti.
Tacksam för svar och hjälp
MVH/Fredrik
Annons

Re: elbakluckan jävlas

2
Hej jag har märkt en förbättring av mina öppnare efter byte pga ena fuktade olja så kolla om dom är täta. Sen åkte jag också på kopplingsbyte redan efter 5500 mil och det är inget som skulle gå på garantin men pga jag hade problem med trögväxlad låda så är det en åtgärd med uppgraderad koppling som ska koppla ur bättre. Hade jag behövt byta koppling idag hade jag nog valt en av annat fabrikat.

Re: elbakluckan jävlas

3
Tack för så snabbt svar, öppnarna, är det dom bägge kolvarna som sitter på varsin sida du menar då? jag är inte speciellt teknisk och gillar inte att meka bilar så därför jag frågar :)
aha, så beträffande kopplingen är det inte en garanti, låter rätt dåligt. Den har alltid varit rätt trög i växlarna men man har ju vant sig, det var faktiskt ena säljaren på Holmgrens som tyckte den var dålig. Så säljarna är ju ok men servicefolket ger jag inte mycket för.

Re: elbakluckan jävlas

4
Ja det är "kolvarna" som jag fick bytade. Normalt fall är ju en koppling förslitningsvara och vill man kan man ju slita ut en koppling på en dag eller två. Finns en TSB (teknisk service bulletin) som är för trögaväxlade bilar och då skall dom byta koppling cylinder vid pedalen och hjälper inte det så är det ny kopplingsbyte (garantijobb) Har själv gått igenom detta.

Re: elbakluckan jävlas

5
ok! tack igen för info,visst kan man slita ut en koppling fort men som i detta fallet, bor inte ens i en storstad, inga dryga bilköer mm, bara normal körning och jag är snart 50 så buskörningarnas tid är förbi, skulle kanske behållt min 142...
ja ja vi får väl se vad dom säger på Holmgrens, jag lär väl få åka dit igen för dom lär ju inte höra av sig.

Re: elbakluckan jävlas

6
Slutade med att jag nu bytt bilen till en Kia och förhoppningsvis en trevligare service! En liten varning till er som funderar på at köpa hos Holmgrens! Inget ont om Huyndai men köpa ny bil hos Holmgrens kommer inte hända igen!
Tack för mig på Hyandaiforum

Re: elbakluckan jävlas

7
Samma problem med bakluckan på min i40 1.7crdi -2016. Stod öppen på parkeringen flera gånger när jag kom ut på morgonen och skulle till jobbet. Men jag fick hyundai att erkänna att det är ett vanligt fel på i40. Finns dokumenterat i deras system vilka bilar det gäller. (Vinnummer) be verkstaden kolla. Dom bytte hela kabelstammen + alla kontaktstycken. Nu funkar allt som det ska med luckan. Inga överaskningar längre.

Re: elbakluckan jävlas

8
ljungan68 skrev:Slutade med att jag nu bytt bilen till en Kia och förhoppningsvis en trevligare service! En liten varning till er som funderar på at köpa hos Holmgrens! Inget ont om Huyndai men köpa ny bil hos Holmgrens kommer inte hända igen!
Tack för mig på Hyandaiforum
Mig veterligen är där ingen direkt skillnad på Kia och Hyundai. Inte ens ägaren skiljer sig ?

Jag har ägt Volvo i hela mitt liv . Köpte en ny Hyundai för 1 månad sedan. Aldrig blivit bättre bemöt av säljare / verkstad än där . Trevligare bil med rätt pris med rätt utrustning får man leta efter . Så du måste verkligen haft otur med säljare då :(



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: elbakluckan jävlas

9
ljungan68 skrev:Hej, har en i40,2013 där bakluckan bråkat från början. Första året ville den inte stänga när jag backat för nära något, ca 1 m från garaget. utan åker då upp igen. Ett par gånger har jag kommit ut till bilen och luckan har då stått öppen, tur man inte hade nåt av värde där, förövrigt så har bilen varit fortsatt låst även om luckan åkt upp! Sista året nu så åker luckjäveln dessutom ner direkt när man öppnat den vilket medför att man får den i huvudet. Likadant så åker den även upp ibland direkt efter att jag stängt den. Bilen är inköpt hos Holmgrens och jag har tänkt byta till en annan huyndai för jag gillar den ändå. Men jag gillar inte Holmgrens service. Har mött en mycket otrevlig servicekille som vägrar lyssna på vad jag säger, skyller bara på att jag har nyckeln i fickan, vilket är lögn, dom har sökt felet säger dom men eftersom dom ej får nått felmeddelande så har jag bara fel...
2 eller 3 gånger har jag nu påpekat detta för dom men dom vägrar lösa problemet för det finns ju inte.
Har sett att flera har dessa problem, någon som kan dela med sig hur man ska gå vidare? Nu har även kopplingen gjort sitt efter 5300 mil, denna måste bytas säger Holmgrens, dom skulle hört av sig för 2 veckor sedan men icke....
Tror ni man får betala kopplingen själv eller? Borde ju vara garanti.
Tacksam för svar och hjälp
MVH/Fredrik
Som någon nämnde = kabelstammen mellan baklucka och chassi, avbrott/glapp :mrgreen:
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)