Annons

Sommardäck

1
Hejsan!

Jag har en Hyundai i40 -13
Och sommardäcken börjar bli slitna och behöver bytas ut mot nya.
Men min fråga är om det finns nån här som har bytt ifrån standarddimensionen 215/50 17"
(för dom som bara kan ha 17" pga stora bromsar)
mot betydligt billigare 225/45 17 utan några problem.
Vet att hastighet inte kommer stämma riktigt,
för enligt en rullomkrets kalkylator på nätet så kommer man när mätaren står på 100 km/h istället färdas i 98 km/h.
Annons

Re: Sommardäck

3
ascona-tic skrev: 12 maj 2018, 09:14 Det är inga problem med att köra 225/45 istället för 215/50 själv kör jag 235/35-19 utan minsta problem. Vad har du för modell om då har så stora bromsar så du behöver 17" ??
Jag har en Hyundai i40 1.7 crdi -13
och på reg.beviset står det under däckdimension - 215/50 R17 95V.

Frågade även på min lokala Hyundaiverkstad i samband med service om det bara gick med 17" fälgar på min bil eller om det möjligtvis även skulle gå med 16"

Men fick till svar att bara kanske skulle kunna gå men att det beror på hur fälgen är tillverkad och att det förmodligen skulle bli väldigt trångt mellan fälgen och bromsarna.
Så för mig är det 17" som gäller.

Tänkte mest på det för att köra med 16" på vinterhjulen, för det skiljer sig ju lite i pris på 16" mot 17!

Re: Sommardäck

4
Har själv en likadan i40 och kör 16" på vintern, det är bromsokens utformning som kräver frigång utåt mot ekrarna har själv testat ett par 19" som inte funka på min bil. Du får avvika max 5% i rullomkretsen på det som står i regbeviset sen är det ju sådant som att däcket inte får sticka ut utanför skärmkant eller ta i vid fulla rattslag. Jag hade själv kört på 225/45 om jag rulla på 17" mvh