Annons

grön eller röd glykol

1
Hej

Jag märkte att glykolen var nere strax ovanför minimistrecket och tänkte fylla på. Fick rekommenderat av mekonomen att använda denna.
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa281539sv

men sen så läste jag att hyundai rekommenderar att man använder den gröna och vänner som är mera kunniga på bilar säger att man absolut inte ska blanda olika färger. det är grön glykol i bilen nu.

Hur ska jag göra egentligen?

Mvh Mikael
Annons

Re: grön eller röd glykol

2
Färgen säger INGENTING om vilken glykoltyp det är!
Alla typer av glykol kan ha vilken färg som helst, beroende på tillverkaren...

Du måste läsa i instruktionsboken vilken typ det är.

"Vanlig" glykol är av typen etylenglykol. Brukar vara (men inte alltid) grön eller blå.
Ovanligare är "miljöanpassad" (mindre giftig men sämre tekniskt) propylenglykol. Brukar (men inte alltid) vara grön eller blå.
Sedan finns det så kallade "longlife" eller "lifetime-fill" glykoler och de är oftast av HOAT- eller OAT-typ. Brukar vara gulaktig eller rödaktig, men kan vara grön eller blå också.

För de "bekväma" finns det glykol som är blandbar med alla typer av glykol för efterfyllnad, men de kan i värsta fall försämra vissa egenskaper i den befintliga glykolen, så bäst är att använda exakt samma typ av glykol som redan finns i systemet - men som jag skrev innan kan man INTE identifiera vilken typ av glykol det är på färgen.

Så läs i instruktionsboken vilken typ det ska vara eller köp "originalglykol" hos märkesverkstaden om du är osäker.


Mvh
Johan B