Annons

bakruta som exploderar

1
Godkväll, var ikväll ute och åkte med familjen när det plötsligt smäller till i bakrutan.
Vände för att se om det var någon unge som stått och kastat något mot bilen men ingen syntes i närheten.

När jag kommer hem ca 15 min senare och ska ställa in bilen i garaget så upptäcker jag att bakrutan har exploderat och det är ett stort hål i bakrutan, samt att hela bakrutan är som krossat glas.

Är det någon som hört att detta ska vara ett vanligt fel på dessa modeller?
Har en i40 2012.
Annons

Re: bakruta som exploderar

2
Hej, har varit med om det på en annan Hyundai (även andra bilmärken). Känns som att limmet kan ha varit lite dåligt och/eller att rutan limmats dit felaktigt från fabrik, varav spänningar uppstått och i kombination med temperaturväxlingar så kan det tyvärr bli så :(

Verkligen inget kul! Tar ju sådan tid att städa upp allting också när det är härdade små glasbitar i hela bilen..

Bör inte hända igen när en ny ruta monterats korrekt och med fräscht lim, dock kan ju vissa bilmodeller vara mer olycksdrabbade beroende på hur de är konstruerade, men lägger glasmästaren ut rätt mängd lim på rätt ställen så att rutan inte hamnar i spänn så ska det bli bra.

Mvh