Sida 1 av 2

Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 22 sep 2019, 22:02
av sigge2112
Jag har problem med att kylarvätskan försvinner på min i40 från 2012 som kört drygt 16000 mil. Verkstaden kan efter undersökning inte visa konkret att det finns ett läckage och menar då att läckan ligger i motorn. Ett vanligt fel på den modellen menar dom och trådar på forumet antyder att det förekommer. Lösning är att byta motor enligt verkstaden vilket inte känns optimalt med tanke på bilens ålder/värde.

Normalt behöver jag fylla på ca 3-4 dl efter ha kört 50 mil. Jag upplever att kylarvätskan försvinner i högre utsträckning vid stadskörning. Körde 100 mil på landsväg i somras utan att behöva fylla på något. Är mina observationer enligt förväntningar eller antyder det att läckan finns utanför motorn? (hoppet är det sista som överger människan ;) )

Är det någon som testat kylartätning (tex Bars Leaks) eller motorsvets? Är det en lösning på problemet?

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 23 sep 2019, 14:09
av Laban
Låter inte roligt, ska kolla min i40!

Verkstaden måte väl ändå ha en susning om vart den tar vägen? Har du kollat oljenivån så att inte kylarvätskan hamnar där? Tydligen var det inte helt ovanligt på diselbilarna att diesel hamnade där heller...

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 23 sep 2019, 21:50
av fredde e
Har dom provtryckt allt. Konstigt att de inte kan svara på vad som är felet. Jag har en gammal Lada Niva. På dom uppstår det sprickor i toppen.
Då bilen är gammal och utan värde hällde jag kylartätning i vattnet. Den dyraste som fanns. Det är tio år sen och är fortfarande tät.

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 24 sep 2019, 14:11
av Laban
Kontrollerade min i40 efter denna tråd - expansionskärlet tomt och nästan torrt i kylaren. Köpte bilen på firma för 2 månader sedan...191 mil körde. Var in till Hyundai och den tekniker som kollade på min bil menade på att det kunde vara:

1) Luftbubbla efter kylvattenbytet som gjordes vid servicen (för i juli) - ibland så lyckas de inte fylla på helt och köra bort luften i systemet.

2) Läckande EGR kylare (?) - nått med EGR kylaren som gör att kylvatten kommer i och förbränns med avgaserna (hänge inte med riktigt när han förklarade)

3) Topplockspackningen / topplocket - kylvatten läcker in i cylindrarna och förbränns. Detta borde dock ge försämrad prestanda och märkas...

4) Motorblocket - motorblocket läcker kylvatten.

Tydligen var alla ovantsående punkter vanliga på denna motor...Bilen ska in till dom på Måndag för provtryckning och mer felsökning...

Fyfan...

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 01 okt 2019, 13:29
av Laban
Uppdatering.

Bilen har varit inne på Hyundai - provtryckning, mätning av avgaser osv...troligen luftbubbla i systemet som "ätit" kylvatten.

Jag är inte övertygad, fortsätter att hålla koll.

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 03 okt 2019, 21:35
av fredde e
I så fall har Du tur.

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 07 okt 2019, 10:44
av Laban
fredde e skrev: 03 okt 2019, 21:35 I så fall har Du tur.
Mmm...fast jag är inte övertygad. Nivån i expansionskärlet verkar hålla sig bra nu, men har bara kört ca 10 mil ännu.

Någon sätt man kan diagnostisera på egen hand?

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 08 nov 2019, 16:01
av Laban
50-60 mil körda - kylvätskenivån verkar fortfarande stabil peppar peppar.

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 24 jul 2020, 20:31
av Umehyundai
Har du fortfarade läckage? Hittat vart felet är?

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 14 aug 2020, 13:56
av Laban
Lite sen återkoppling men så här ligger det till.

Efter att ha varit inne på provtryckning osv så fortsatte efter ett tag nivån minska, dock utan att ha vita avgaser eller ökande oljenivå... Bilen in på verkstad igen och då tog de en rejäl titt och se på trissor...tydligen var det så enkelt som en läckage vid en slangklämma, vattnet som läckte ut förångades på avgasröret så det blev aldrig nån pöl under.
Så verkstan satte dit en riktig slangklämma.

Tjohooo!!!....trodde jag.

Några veckor senare hittar man små pölar under bilen - först trodde jag det var kondensvatten från ac'n men nope - kylvatten. Suck... In på verkstad i g e n och denna gång var det ett solklart läckage i kylaren. Hyundai orginalkylare + jobb ca 10k enligt offert varav ca 2000:- var arbetet, inte en chans sa jag - om jag fixar kylare kan ni sätta dit den? Jodå tyckte verkstan så jag beställde en märkes kylare på Autodoc för ca 2000:- ... 4500:- senare var kylaren bytt och nu läcker inget. Hittils.

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 17 aug 2020, 15:56
av Umehyundai
Jag har ju byt kylaren. Efter de så så fick verkstan provtrycka för att kolla vart läckaget var utan att hitta något.
byte även EGR-ventilen, tycker att läckaget blev mindre men de försvinner fortfarande.

Olja ser bra ut, blir inte mer eller konstig färg på den.
Har inte vitrök eller konstig lukt.
Inga pölar under bilen.

Drygt som fan detta. Hade varit intressant om någon har hittat fel om de läcker in i motorn.
Vad de kostar mm.

Annars jätte nöjd med bilen.

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 18 aug 2020, 13:02
av Laban
Har du en uppfattning om ungefär hur mycket som försvinner och på hur många mil?

Snacka med verkstan och förklara hur mitt läckage åtgärdades - ledsen att jag inte kan hjälpa med vilken slang det är.

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 19 aug 2020, 19:21
av Umehyundai
Jag kan tycka att de är olika. Men kanske 0,5-1 dl på 100 mil. Svårt att säga exakt. Ibland känns de som att de inte försvinner nåt.

Fick bara känslan när jag pratade med verkstan att de skulle bli dyrt att fix,

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 23 aug 2020, 23:20
av fredde e
Med en dl på hundra mil kan du väl leva. Är det inte mer kan du ju hålla koll och ha en flaska med dig. En del bilar förbrukar ju denna mängd i olja på 100 mil. Det är bara att fylla på.

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 01 mar 2021, 13:32
av Laban
Umehyundai skrev: 19 aug 2020, 19:21 Jag kan tycka att de är olika. Men kanske 0,5-1 dl på 100 mil. Svårt att säga exakt. Ibland känns de som att de inte försvinner nåt.

Fick bara känslan när jag pratade med verkstan att de skulle bli dyrt att fix,
Sorry för sent svar.

0.5-1.0 dl på 100 mil är rätt mycket - det ska inte dra någonting alls.