Sida 2 av 2

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 22 apr 2021, 23:04
av Mirose
Lånar tråden lite och hoppas det går bra.
Jag har samma problem på min I40 med kylarvätska som försvinner och det är stora mängder.

Verkstaden tryckte systemet och hittade inga läckor. De fyllde upp till maxnivån, sa åt mig att köra ex antal mil och hålla koll på nivån. Redan efter milen var nivån nere på mininivån. Kan det verkligen läcka ut så mycket i motorn på så kort tid?

Ska det inte tändas någon varningslampa för detta? Om det är så farligt att "torrköra" så borde det väl indikera någonstans att nivån är låg?

Vad menas med att motorn byts ut? Låter som ett väldigt stort jobb.

Bilen är nu inlämnad men jag har ännu inte hört något. Vad tror ni? Bästa vs värsta scenariot? Har ni någon gissning på vad det kan landa på Kostnadsmässigt?

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Postat: 06 maj 2021, 15:26
av Laban
@Mirose

Om bilen tömmer expansionskärlet från Max till Min på nån mil är det ett ganska stort läckage.

Kolla oljenivån - det var/är vanligt att dessa motorblock läcker pgr kylvatten in i oljan, dvs oljenivån stiger.
Kolla kylaren - pölar under motorn?

Har du fått in kylvatten i motoroljan pgr av läckage i motorblocket då är det tyvärr godnatt och motorbyte....