Umehyundai skrev: 16 aug 2020, 20:37
Oljan ser bra ut. Tycker inte att bilen har vit rök.
Syns inte nåt under bilen. Har kollat slangarna men inte sett nåt. Kan du skicka bild på vilken du menar.
Jag har byt både kylaren och EGR-ventilen.
Hur fixar man blow-by?
Hej,
Först och främst, jag vimsar lite när jag säger "blow-by"..det har inget med kylvatten att göra utan mer med att kompression (läs diesel) tar sig förbi kolvringarna in i vevhuset så att säga...
De vanligaste orsakerna till att kylvatten försvinner, efter mitt surfande i samband med mitt problem, verkar vara:
1) För tunt/poröst motorblock - kylvatten läcker in i oljan. Hyundai har kört en kampanj på att byta block på ett antal 1.7 CRDi's - tror problemen isolerats till motorblock tillverkade i Turkiet, mitt var tillverkat i Sydkorea.
2) Läckande EGR kylare - kylvatten läcker in i avgaserna och försvinner den vägen.
3) Topplock - kylvatten läcker in i förbränningen.
I mitt fall var det ju en slangklämma, vilken slang som läckte vet jag inte då det var verkstan som hittade och åtgärdade felet - men det bör vara nära någonting varmt då läcket förångades något som jag så här i efterhand kan komma ihåg att man kände på lukten.
Du har bytt EGR kylare och Kylare - försvann det kylvatten innan dessa byten?