Annons
Annons

Re: Glykol försvinner

2
Ja - dessa motorer är ökända för att läcka in kylvatten i motorn genom blocket. "Blow-by" är tydligen också ett sätt....

Har du kollat oljenivån?
Har du vita avgaser?

Min 1.7 CRDi läckte vid nån slangklämma i närheten av avgasröret - tydligen kan spänningen i dessa slangklämmor släppa efter ett tag och ge upphov till läckage. I mitt fall förångades kylvattnet som läckte på avgasröret så det var svårt att hitta/spåra. Efter att de satte dit en ny slangklämma så läcker det inte där i alla fall, fick sedan byta kylare...e

Re: Glykol försvinner

4
Umehyundai skrev: 16 aug 2020, 20:37 Oljan ser bra ut. Tycker inte att bilen har vit rök.
Syns inte nåt under bilen. Har kollat slangarna men inte sett nåt. Kan du skicka bild på vilken du menar.
Jag har byt både kylaren och EGR-ventilen.

Hur fixar man blow-by?
Hej,

Först och främst, jag vimsar lite när jag säger "blow-by"..det har inget med kylvatten att göra utan mer med att kompression (läs diesel) tar sig förbi kolvringarna in i vevhuset så att säga...

De vanligaste orsakerna till att kylvatten försvinner, efter mitt surfande i samband med mitt problem, verkar vara:

1) För tunt/poröst motorblock - kylvatten läcker in i oljan. Hyundai har kört en kampanj på att byta block på ett antal 1.7 CRDi's - tror problemen isolerats till motorblock tillverkade i Turkiet, mitt var tillverkat i Sydkorea.

2) Läckande EGR kylare - kylvatten läcker in i avgaserna och försvinner den vägen.

3) Topplock - kylvatten läcker in i förbränningen.


I mitt fall var det ju en slangklämma, vilken slang som läckte vet jag inte då det var verkstan som hittade och åtgärdade felet - men det bör vara nära någonting varmt då läcket förångades något som jag så här i efterhand kan komma ihåg att man kände på lukten.

Du har bytt EGR kylare och Kylare - försvann det kylvatten innan dessa byten?

Re: Glykol försvinner

5
De var verkstan som byte EGR-ventil. vet ej om dom byter kylaren samtidigt. Tycker läckaget blev mindre men är osäker.
Jag bad dom kolla upp läckaget men dom hittade inte läckaget. Dom trodde att de läckte in i motorn.
Min olja ser bra ut så de verkar inte läcka in ditt.
Har inte märkt att de är vitrök eller luktar konstigt runt bilen.

Kan tycka att bilen drar mer än vanligt.

Hade varit intressant och veta om någon har löst detta problem eller alla kanske bara fyller på istället.

Re: Glykol försvinner

6
Hade samma problem med min 1,7 diesel. slutade med byte av motorblock ,detta redan 2015. Sista droppen blev när styrningen låste sig.
Lyckligtvis skedde detta på en parkeringsplats. Blev bilbyte och hör och häpna blev en ny i40 2016 diesel. Min 3:e Hyundai, hade Tuscon med massa strul,växellådsbyte och dyl. Än så länge ganska lindrigt med bekymmer, backkamerabyte, sensorbyte, batteribyte.