Annons

Hög förbrukning (diesel) - hur är er?

1
Först och främst så måste jag säga att det händer inte för mycket på detta forum! Ja det är väl många som läser verkar det som men väldigt få som skriver och ännu färre som svarar.
Så kan man inte bedriva ett forum, ju fler som skriver desto mera intresse och desto intressantare blir hela forumet!
Skärpning - annars har egentligen inte forumet något existensberättigande.

Så till problemet. Har en ix20 CRDi -10 med lilla motorn och är allt annat än nöjd med bränsleförbrukningen, ligger på ca 0,55-0,6 på ren landsvägskörning i lugnt tempo runt 90 km/h.
Det bästa jag kommit ner i är 0,52. Förlitar mig inte på färddatorn utan det är faktiska siffror som gäller, uppmätta under flera månader.
Till saken hör att jag har bekanta som har exakt identiska bilar och dom ligger på helt andra siffror, runt 0,38 på landsväg och under 0,45 blandad körning. Extremfallet var 0,29 på lugn landsvägskörning!
Det är alltså i procent räknat stor skillnad mot vad min bil drar.
Var på en mässa nyligen och pratade med en Hyundaiförsäljare och han hade just gjort en tur på 25 mil med en i30 (med samma motor) och hamnade då på 0,32. Han skakade bara på huvudet när jag berättade vad min drog....

Har haft in bilen på kontroll på en auktoriserad Hyundai-verkstad och dom hittade inget onormalt.
Har även pratat med Peter Waerner på Hyundai Sverige och han höll med om att siffrorna låter lite i överkant men är svårt att göra något då det inte finns några andra indikationer på fel eller felkoder. "Svårt att laga något som inte är trasigt". Jag håller med men det är väl bara att sätta igång att börja byta delar, för nåt fel är det ju.
Han nämnde också att det just släppts en ny programvara, mappning, till denna motortyp som skulle nå verkstäderna i september eller oktober och tyckte att jag skulle vänta och fixa in den först.
Visst kan jag det men jag tror att felet finns någon annanstans, t ex i turbon eller i partikelfiltret. Om jag "blåser ur" bilen genom att köra på låg växel i någon mil så blir den piggare och drar mindre men bara i några mil, sen är man tillbaka i samma visa igen.

Hur ligger er förbrukning? Faktiska siffror och olika körtyper. Tror det ligger ett allmänt intresse att få veta detta.
Senast redigerad av Hyundaiman den 26 jun 2014, 01:27, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Justerade ett ord som råkat felstavats i rubriken.
Annons

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

3
Tack!

Ja dom siffrorna skulle jag nog vara nöjd med. Suck.
Det verkar dessutom ha ökat nu, ligger på 0,65 nu blandad körning.
Har beställt service i början av december, då skulle man lägga in nya programvaran - men ska jag vara ärlig tror jag inte att det hjälper.
Men man verkar iaf ta mig på allvar och skulle gå vidare om inte detta hjälpte. Alltid nåt.

Kan däcken spela in? Det sitter 16" originaldäck (Continental) med Hyundais tillvalsfälgar (svarta och silver).

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

4
Ni kan inte gämföra siffror med varandra. Istället gå tillväga på detta sätt.

1. Nollställ färddatorn
2. Kör en sträcka på motorväg gärna en mil eller mer, och gärna med lite trafik så du kan ha farthållaren på ca 100km/h. Notera förbrukningen.
3. Nolla färddatorn igen och kör exakt samma väg tillbaka i samma hastighet direkt efter, dvs i samma väder och vind förhållanden. Notera förbrukningen.
4. Ta sedan ett snitt på dessa värden så får du fram medelförbrukningen vid landsvägskörning.

Tips. Se alltid till att ha rekommenderat lufttryck i däcken!!

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

5
Den metod som du föreskriver anser jag vara högst otillförlitlig. Det kan skilja rätt mycket mellan olika vägunderlag, vind, temperatur ute, nytvättad bil etc.
Dessutom är färddatorns siffror knappast tillförlitliga, även om det kan ge en fingervisning om hur den momentana förbrukningen ligger just nu.
Jag kör samma sträcka till jobbet varje dag, ca 1 mil enkel väg. Rak, nylagd, ganska glest trafikerad 100-väg. Där kan jag se hur förbrukningen kan variera (på färddatorn) från 0,45 som bäst upp till 0,70 som sämst.

Den enda pålitliga metoden är att tanka absolut fullt, nolla trippmätaren, köra en så lång sträcka som möjligt och därefter tanka fullt men det säger sig själv att om jag som bäst kan få en siffra som tangerar 0,45 så är det omöjligt att få denna förbrukning över tid.

Bilen var inne på service i december och man la in en ny programvara. Har inte hunnit köra en tank än men det verkar inte som att det blev någon större skillnad. :cry:
Jag tycker fortfarande att denna bil drar åt h-e för mycket bränsle!

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

6
Din metod är så klart bättre. Men du jämför ju själv med dina kamrater/vänner att dom har haft tex 0.29 under lugn lansvägskörning. Jag antar att detta värde kommer från färddatorn då det i princip är omöjligt att tanka fullt, köra en lååång strecka lugn lansvägskörning och sen tanka fullt igen och få fram den förbrukningen.

Sen kan samma bil dra helt olika samma dag beroende på vem som kör. Miljöpartiet hade ju om inte jag missminner mig en tävling i ecodriving för några år sedan. Den gick ut på att en mängd människor körde samma sträcka i samma bil, under samma dag. Och det var ganska stor skillnad mellan resultaten.

0.29 under lugn lansvägskörning under längre tid borde vara mer eller mindre omöjligt du det krävs ganska mycket energi att hålla en bil rullande i ca90km/h med tanke på luftmotstånd, friktion mot vägbana etc. Lasta på en bil på en trailerdragare, starta motorn och låt den gå på tomgång. Kör sedan en mil med bilen på släpet så ska du se att bara tomgången under den tiden har tagit en hel del bränsle.

Jag har kört en mängd hyundaier och ingen har kommit ner i den förbrukningen som säljarna påstår.

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

7
Nej, 0,29 är faktisk förbrukning och inte vad färddatorn visade. Det var däremot under sommaren på en glest trafikerad och väldigt rak väg på en sträcka på ca 35 mil (på väg till Norge, man ville tanka fullt innan gränsen då bränslet är dyrare där). Men jag håller med, siffrorna är nog lite väl glädjevisande. Den som vet hur diesel uppför sig vet att den skummar och det kan därför vara stor skillnad när man tankar fullt ena gången - jämfört med nästa. Att bara gå på triggern att pumpen slår ifrån duger knappast. Det räcker med att det lutar lite.

Men....inte att förglömma så hade dessa människor bilen i över två år och medelförbrukningen låg under flera tusen mils körning på ca 0,40! Faktiska siffror.

Igår tändes bränslelampan på min ix20 och den verkar nu ha dragit ca 0,7 från förra tankningen. Visserligen vinterväglag och inga långkörningar > 25km men mestadels med motorvärmare. Det har heller inte varit särskilt kallt.
0,7....det skulle jag varit nöjd med om det varit en bensinare. :cry: Ska jag verkligen vara nöjd med detta?

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

8
Nej , du ska ju absolut inte vara nöjd. Jag har den gamla i30n med 115hk diesel och ligger kontinuerligt på 0,50-0,55 i faktisk förbrukning på landsvägskörning på 90/100-väg. Åker jag i Norge så snitthastigheten sjunker lite så går jag snabbt under halvlitern.

Enda sättet för mig att komma upp i 0,7 är att hänga på en stor tung kärra och köra hårt....

Och siffrorna är desamma med eller utan trimboxen ikopplad.
Hynda i30 CRDi 2008

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

9
Lite svårt att jämföra 1,6 U2 dieseln med bosch system med 1,4 U2 dieseln med Delphi system då dom funkar nästan likadant men har ändå olika karaktärer.

1,4 dieseln har dessutom wastegate turbo och lite segare spool up medans 1,6 115/128Hk har VGT turbo med variabla klaffar för bättre effektivitet istället och hänger med bättre.

1,6 90HK däremot har bosch system med wastegate turbo.

Som ni ser så har alla modeller olika motorer och styrsystem och olika förhållanden som dom körs i så man får ta vissa siffror med en nypa salt ibland.

Dock tycker jag att i20 med 1,4 dieseln känns piggare än ix20 med samma motor, varför vet jag inte men ix20 tycker jag alltid varit slö. Är dom slö så får man ju gasa mer och då drar dom ju mer soppa såklart så är man en aktiv förare som inte kör eco driving eller gubb kör så har man nog fel bil/motor kombination helt enkelt.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

10
I mitt fall så jämför jag en exakt identisk bil; samma årsmodell, samma motor och samma stad och det är den som drar 0,4 blandad körning.

Jag har en teori men jag vet inte om den håller: sitter det någon dieselvärmare i dessa? Om den går kontinuerligt skulle det kanske förklara den höga förbrukningen.

Ska även flika in att jag har en konstig lukt av bränt gummi ibland när jag har kört bilen. Inte alltid men säg var fjärde gång. Verkar komma bakifrån bilen men inte från däcken. Kraftig, stickande lukt. På senaste servicen hittades ingenting som kunde ha med detta att göra.

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

11
Jag tycker att det är märkligt att du har en såpass hög förbrukning på din bil. När jag jämför officiell bränsleförbrukning mellan 1.4 diesel och 1.6 dito, så ligger ju 1.4 högre på landsväg och blandad förbrukning. Det verkar som 1.4 är "optimerad" för stadskörning och kanske på gränsen till undermotoriserad för landsvägskörning. Nåväl, dina funderingar på lukt av bränt gummi mest troligt från partikelfiltret som bränner av partiklarna. Det i sig drar bränsle och ska inte inträffa så ofta som var fjärde gång, tycker jag. Värt att kolla upp. I övrigt kan ju kärvande bromsar (ofta där bak) dra upp förbrukningen. Kolla efter att du har kört ett tag om fälgarna är varma (känn med handen). Det märks direkt om ngt belägg ligger an.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

12
Bromsarna kollades upp i somras. Då var den inne för en generell kontroll ang den, i mitt tycke, höga förbrukningen.
Verkstan var inte helt oväntat mera försiktig om att uttala sig om orsaken; det kan bero på annat körsätt, felaktigt lufttryck bla-bla-bla...
Visserligen så höjde man lufttrycket några hekto men det var också allt man hittade.

I december när det gjordes en riktig service så var dom inne på samma teori, att det var den automatiska partikelreningsprocessen som orsakade lukten.
Jag är mera tveksam. Det luktar ju gummi! Ta och släng ett bildäck på en brasa, så luktar det. Och så ofta ska inte den processen köras, tror det är ungefär var 50:e mil.

Nu när det är -15 så verkar den dra ännu mer, ligger närmare 0,8. Urk.

Om jag kan ställa något konkret krav på Hyundai att förbrukningen är så orimlig att dom måste åtgärda saken så gjorde jag det. Men dom slingrar sig hela tiden med uttalanden om att det beror på andra faktorer....börjar tröttna.... :roll:

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

13
Jag ska inte käfta emot rörande gummilukten men på min bil så luktar det banne mig bränt gummi när partikelrenaren bränner av partiklarna. Varför vet jag inte men lukten är väldigt karakteristisk och inträffar sällan för mig. Gissningsvis var 100:e mil.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

14
Prova att fara till en annan märkesvärkstad och få ett annat uttalande där?

När du kör bilen så har du aldrig uppfattat den som trög eller att bromsen ligger på? och inget som att den skulle bromsa av sig själv?

Har varit med om på en i20 att stången från bromsservon varit feljusterad där den går in i huvudcylindern att den va lite för lång och den bilen bromsade av sig själv. Har inte varit med om det på nån ix20 men man kan kanske ha det i baktanken.

Funkar handbromsen på din bil? Är ju kampanj på bromsoken bak som kan kärva ihop och då ska dom ju bytas, ligger dom på lite så får ju bakdäcken rulla tyngre och blir mer friktion där och bilen får jobba mer och avgasystemet blir varmare så där har du i så fall 2 källor till gummilukten(Däck och avgasupphängningar)
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

15
Tror att närmaste märkesverkstad ligger minst 10 mil bort :? Så är det i Norrland...

Nja, inte trög men rätt slö. Jodå, jag känner till att en aldrig så lite anliggande broms medför flera oönskade effekter bl a i form av bränsleförbrukning mm men jag har varit och känt på fälgarna flera gånger efter körning och dom har aldrig varit heta, bara lite fisljumma.

Handbromsen funkar som den ska. Det smäller rätt kraftigt i bakbromsarna när man lossar handbromsen och ska backa ut bilen på morgonen men det kan väl anses som normalt. Däremot tycker jag mig förnimma ett litet kluckande/klonkande ljud som verkar komma från höger bak som uppstår när man sänkt farten, börjar gasa igen samtidigt som man svänger.