Annons

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

16
Nu är det riktigt illa, sedan den var inne på service i december så har förbrukningen ökat markant!
Nu ligger den på 0,8-0,9! Visserligen är det kallare ute nu men vi använder i stort sett alltid motorvärmare och kör samma sträcka som tidigare, samma körstil och samma chaufförer.
Hyundais uttalande (verkstan): "ja det låter ju som lite i överkant".
I överkant?? Jag tycker att det låter som det är åt h-e! :evil:
Hade en Golf diesel en gång i tiden och det var helt omöjligt att få den att ta över 0,55 även om man försökte!

Har bokat ett återbesök och nu får dom gå grundligt tillväga.
Annons

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

17
Arbetsnarkoman skrev:Ni kan inte gämföra siffror med varandra. Istället gå tillväga på detta sätt.

1. Nollställ färddatorn
2. Kör en sträcka på motorväg gärna en mil eller mer, och gärna med lite trafik så du kan ha farthållaren på ca 100km/h. Notera förbrukningen.
3. Nolla färddatorn igen och kör exakt samma väg tillbaka i samma hastighet direkt efter, dvs i samma väder och vind förhållanden. Notera förbrukningen.
4. Ta sedan ett snitt på dessa värden så får du fram medelförbrukningen vid landsvägskörning.

Tips. Se alltid till att ha rekommenderat lufttryck i däcken!!
Glöm färddatorn ivarje fall om du vill mäta upp exakt förbrukning, så in till pumpen tanka fullt upp i röret, nollställ trippmätare kör en sträcka, ex landsväg rent, stadskörning eller blandad körning, stanna vid mack tanka fullt upp i röret dividera antal liter bränsle med antal mil(du kan gå in på decimaler) här får du mest exakt förbrukning, man kan även då jämföra om du vill köra en varm motor i 10 mil ren landsväg, eller kall motor vid start etc man kan också om förbrukningen börjar stiga på några olika tankningar "spåra" om det ex ökat mest vid stadskörning, landsväg etc. Mest exakt sätt att mäta förbrukning som tar bort felvariabler på färddator.

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

18
Självklart så är mätning mellan två fulla tankningar den enda rätta och tillförlitliga metoden. Men man ska då ska man veta att diesel skummar kraftigt vid tankning så att hålla på att fylla en bil till den är absolut full upp till röret (vilket i sig inte är att rekommendera av andra anledningar) tar rätt lång tid. När jag körde tysk oljebrännare så tog en sån tankning uppemot 10 minuter! Idag så tankar jag tills pumpen slår ifrån och kör sedan i en "dutt " till. Varje gång. Men även här skiljer det, olika pumpar verkar ge olika flöden och ibland står pumparna inte på plan mark (idiotiskt-hur tänkte man!).

Färddatorn ger bara en fingervisning om vad bilen drar men faktum är att siffrorna brukar stämma rätt bra med verkligheten.

Nu har jag återigen bråkat med verkstan efter en ny kontroll. Inget fel hittades och därför kunde man heller inte göra nåt. "Vi får inget betalt för detta" sa man rent ut och tyckte nog att jag rent allmänt var en jäkla gnällspik. Vilket nog kan stämma om jag är missnöjd. "Det finns så många variabler som styr förbrukningen" sa man och behandlade mig som okunnig, nykläckt körkortsinnehavare med blyfot när jag i själva verket kör väldigt miljövmedvetet och har många mil bakom mig.

Jag ställde den raka frågan: om jag lånar en identisk bil, med samma motor och kör samma sträckor under samma förhållanden och den visar dig dra 50% mindre bränsle, kan ni då erkänna att det är något fel på min bil?
"Nej, eftersom vi inte hittar något fel!"
Obegripligt.
Men jag ger mig inte!

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

19
Följande har hänt: fick låna en i30/1.6 CDRi och körde med den en vecka, gjorde även en längre tur - dock i slask och snö. Den hade då dragit 0,51l/mil, siffror som jag aldrig kommit ner i i min ix20.
Men...och nu måste man kanske krypa till korset: min bil hade man lyckats köra på 0,42! Visserligen också rätt mycket långkörning men i samma slask och snö och ibland utan motorvärmare.
Han som körde bilen säger att han kört "ecodriving" men legat på extremt låga varv/höga växlar, i princip har han aldrig varvat > 1500 rpm - inte ens vid start och acceleration.
Han har alltså inte följt växlingsindikatorn utan kört på så hög växel det bara gått. "Gubbkört" och låtit bilen sega upp sig vid varje start.
Men han säger ändå att han borde ha kunnat komma ner ytterligare en del om han kört ännu lite försiktigare.
I och med detta måste jag nog ge mig. Visst, han har kunnat fabulera om förbrukningen men "hans" siffror stod ju kvar i displayen på färddatorn.

Nu funderar jag i stället på chippning. Den här motorn är onekligen slö med sin föråldrade wastgateteknik och skulle behöva fler kusar. Minst 20 till. Noterade på 1.6:an att man knappt behövde nudda gasen för att bibehålla farten runt 90 och vridet var riktigt bra för att kunna hoppa över växlar vid acceleration - vilket knappast funkar på 1.4:an.

Någon som har erfarenhet av en bra, snabb och prisvärd chippning? Som funkar.

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

20
Hej, det låter superintressant. Hittills har jag hållt på dig ;) , men låt se hur det går för dig när börjar köra "lastbilsstuket"istf att måhända varva som det vore en bensinare. Dieseltrim finns det lika olika varianter på. Mitt intryck är att många kommer från samma firma i Tyskland men är sedan paketerade i olika höljen beroende på leverantör.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

21
Har nu petat in en svart låda som heter Italian Speed som jag köpte på ebay för ca 90€ inkl frakt. Verkar seriös och tog ca 30 sek att montera.
Har 4 olika lägen att ställa in samt en "effektskruv" (potentiometer) som man kan röra åt olika håll. Jag rörde inget utan satt in den som den var. Tills vidare.

Bilen känns redan piggare på låga varv, bättre vrid helt enkelt. Ska bli intressant att se förbrukningen.
Återkommer.

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

22
Kom ihåg att du måste kontrollera förbrukningen själv genom att tanka fullt och köra visst långt och sen tanka fullt igen och notera mätarställningen där emellan och få ut förbrukningen på så vis, för när du kopplar in en sån där chipbox, chip, dieslbox,trimbox så lurar du systemet och då stämmer inte färddatorn och hur långt du tar dig på tanken, inte exakt men den kommer ju visa på ungefär men du vill väl ha exakta resultat och då ska du inte lita på färddatorn.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

25
Nu har jag kört med min svarta låda ett tag och avverkat ett par tankar. Lite svårt att säga om den blev sådär superpigg som jag hade hoppats på - man vänjer sig ju snabbt - men visst upplever jag en viss prestandaökning.
Förbrukningen verkar dock hålla sig runt 0,55 - något lägre på ren landsväg och något högre i stan så att ligga under halvlitern verkar inte möjligt.
Har inte gjort någon riktig långkörning ännu men det lär bli under semestern.

Re: Hör förbrukning (diesel) - hur är er?

27
Hyundaiman skrev:Hej,

Vill bara tipsa om att ta det försiktigt med att öka effekten med tuningboxen om du skulle göra det, det kan bli tråkigt för motorn om man vrider upp den alltför mycket. Detta gäller oavsett bilmärke.

Vad är det som går sönder om man trimmar med tuningbox?
Har någon fått haveri eller är det bara en skröna?

Re: Hög förbrukning (diesel) - hur är er?

28
Enligt min märkes-skruvare finns det en box som han rekommenderar - Dieselkraft.
Då är det helst de mest avanserade (dyrare) boxarna med tre olika styrningar (INSPRUTNING, KAMAXELSTYRNING + TURBOTRYCK).

Dessa boxar har inga specifika inställningar utan är "färdigtrimmade" från fabriken.

Satte själv in en sådan i min IX35:a för en vecka sedan. Vilken skillnad på kraft!

Har av förklarliga skäl inte fullt kollat förbrukningen av förklarliga skäl, men enligt färddatorn har den sjunkit från 0,91 till 0,82 i ren stadskörning i Malmö. Då har jag största dieseln med 4x4 och automat. Får se vad det blir på riktigt. Enligt spec förr 184 hk - nu 232hk, förr 392 Nm - nu 495 Nm.

Till Ix20 finns flera olika beroende på vilken motor ni har. Verkar dock bara ha den stora boxen till 1,4 (90Hk).

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

Re: Hög förbrukning (diesel) - hur är er?

29
Närr det gäller bakbromsarna så har nästan alla bilmodeller med skivbromsar bak problem med rost. Bakbromsarna underutnyttjas vid normal körning och rosten får fäste i skivorna. Om man vid den årliga servicen får bakbromsarna rengjorda så har jag aldrig märkt av några problem. Detta bekymmer har en mängd olika bilmärken.