Annons

Serviceprogram/lampa

1
Finns det en servicelampa som tänds när det är dags? Någon som vet vad den går efter, gångtimmar, mil, kombination?
Hur släcker man den själv?

Går det att få tag i serviceprogrammet någonstans? Dvs vad som skall göras vid de olika milen?
Annons

Re: Serviceprogram/lampa

2
Hej!

Detta beror ju på modell och vilket cluster man har..

Bilen går efter mil samt dagar, man ställer in månader och sedan miltal antingen via ratten eller Hyundai instrument(då låser man oftast så det inte går att återställa)

Ring till Hyundai verkstad och hör om service.

Re: Serviceprogram/lampa

3
RobinST skrev:Hej!

Detta beror ju på modell och vilket cluster man har..
Hej! I20 1,2 bensin 2011. Finns det olika instrumentpaneler i gen 1 i20? Eller undrar du om det finns färddator i denna så, ja det finns det.
RobinST skrev: Bilen går efter mil samt dagar, man ställer in månader och sedan miltal antingen via ratten eller Hyundai instrument(då låser man oftast så det inte går att återställa)

Ring till Hyundai verkstad och hör om service.
"Man" ställer in? Det är väl fabriksinställt?
I serviceboken finns det inga miltal angivna då det skall servas (underligt nog).

Jag ska tala klarspråk. Bilen ska förmodligen behållas länge/många mil. Jag gör det mesta själv med bilar jag har och har haft.
Kommer göra det med denna också då garantier gått ut och jag inte tänkt sälja den. Min service är dessutom noggrannare än de flesta verkstäders. Och betydligt billigare.
Att ringa till en Hyundaiverkstad och be om serviceprogrammet till min bil kommer nog gå "sådär".
Finns det inte att tillgå på annat sätt?

När jag tittar på den service som är gjord så reagerade jag på att det verkar som den servats med 1500 till 2000 mil om vartannat. Ändrar verkstaden gångmil till service i datorn vid varje besök då?, har jag mkt svårt att tänka mig.

Mvh

Re: Serviceprogram/lampa

4
Finns olika instrument ja, prenuim modellen ex har ett supervision cluster (bättre färger med mera) dom går oftast programmera servicesschema igenom knapparna på ratten eller med ett instrument medan comfort har ett enklare Cluster. Fabriken ställer inte in meddelandena utan det gör man vid leverans service.

Service intervaller på din bil är 1500 första året sen efter det 2000 mil eller varje år ( vilket som blir först )

Re: Serviceprogram/lampa

5
RobinST skrev:Finns olika instrument ja, prenuim modellen ex har ett supervision cluster (bättre färger med mera) dom går oftast programmera servicesschema igenom knapparna på ratten eller med ett instrument medan comfort har ett enklare Cluster. Fabriken ställer inte in meddelandena utan det gör man vid leverans service.

Service intervaller på din bil är 1500 första året sen efter det 2000 mil eller varje år ( vilket som blir först )
Ok. Sökte på i20 2011 instrumentpanel/cluster och jag har den enklare varianten. I alla fall ingen display alá färddator där. Finns det en servicelampa som tänds på min?( servicelampa finns ej med i förteckningen över olika lampor i instruktionsboken.)
Och den skall (utgår ifrån att det ska finnas) nu vara inställd att tändas enligt dig på 2000 mil/1år eftersom min gått 9500 mil, korrekt?

Vet du om det går att få tag i serviceprogram på nätet någonstans? (jag har sökt men ej hittat.)
Jag känner väl till bytesfrekvens på standarddetaljer men är nyfiken på vad Hyundai rekommenderar och om de har några egna "hyss".

Mvh

Re: Serviceprogram/lampa

6
2011 I20 har ingen servicelampa, alls. Bekräftat av Bilia. Man får hålla reda på när det är dags själv.
2014/15 införde Hyundai det då ägare, återförsäljare och servicepartners klagat i åratal.

Ja, post it lapp på instrumentbrädan känns modernt och kundvänligt.

En vänlig själ på Bilia i Eskilstuna mailade i alla fall serviceprogrammet till mig. Alltid något.