Hej och välkommen!
Började med att flytta din post så den är lättare att hitta under Santa Fe SM.
Det tyska forumet vittnade om gigantiska problem med Santa Fes storebror Terracan, som i Tyskland krävde omfattande felsökning av hela bränslesystemet innan man hittade någon slags kur för det hela;
byta rubbet.
Yes box!
Primär/lågtryckspump, filter/filterkonsoll, högtryckspump(!), rail med regulator och returledning - samt samtliga spridare. Rubbet!
Massor av bilar åtgärdades i Tyskland till astronomiska kostnader - garantiåtaganden alltihopa, och även goodwill-åtaganden utöver normal garanti.
Santa Fe har av någon anledning inte varit drabbat alls í samma utsträckning, varken här hemma eller i Tyskland.
En anledning till den generösa behandlingen i Tyskland kan ligga i att Hyundai är ett liitet märke på den tyska marknaden, en annan i att varenda pryl som man tvingats byta var märkt "Bosch"...
Jajajmän - hela insprutningssystemet är Bosch made!
Det som har hänt med din bil är visserligen svårdiagnosticerat, men jag vet att Hyundai centralt har varit ute och informerat om just detta problemet. Sollentuna uppmärksammade problemet för minst 2 år sedan och gick ut direkt med info till verkstäder.
Det här är vad som hänt med din bil:
Små, små metallpartiklar cirkulerar i bränslesystemet. Vi pratar små!
Den ena teorin hävdar att de är så små att de inte ens går att filtrera bort - alltså molekylnivå!
Den andra teorin hävdar att metallpartiklarna härstammar från högtryckspumpen som ligger efter bränslefiltret i serien och därför matar railen med bränsle som visserligen har passerat filtren och skulle varit "rent", men i själva verket kontaminerats av pumpen själv.
Dessa partiklar är så små att de
egentligen skulle passera hela systemet utan att varken märkas eller ställa till skada, men modern teknik lägger nya och helt fräscha krokben...
Eftersom commonrailsystemet arbetar med en trycksatt plenumkammare, en reservoar av diesel under högt tryck - över 1,000 bar som alla spridarna hämtar sitt bränsle från så måste spridarna styras på något sätt - och det sker elektriskt.
Därav följer att spridarna omges av ett kraftfält, ett kraftfält som blir tillräckligt stort för att skapa elektromagnetisk spänning - som drar till sig de små mikroskopiska metallpartiklarna i bränslet...
Det är alltså inte
en flaga som gör att en spridare hänger sig som förr i tiden, utan en build-up av mikroskopiskt material som över tid gör att inte spridaren sluter riktigt som den skall längre.
Nå, risiga spridare var förr i tiden bara ett skönhetsfel som skapade lite oren gång på tomgång, sämre effekt och lite svartrök där bak.
Man kunde in the good ol' days kompensera med tätare oljebyten och lite längre omkörningssträckor - dieseln var ju ändå gratis
och miljön hade ju inte med det här att göra...
Nu är det nya tider, och utrymmet för avvikelser i moderna dieslar är minimalt; högtryckspumpen skapar visserligen ett sanslöst högt tryck, men det är en vääldigt liten volym det handlar om i railen - centilitrar på sin höjd!!
Alltså gör ett minimalt läckage i en enda spridare att trycket i railen sjunker under det normvärde som styrenheten har att bevaka.
Jag har kunnat alla siffrorna men de är av akademiskt värde just nu - du hajar principen va'?
Det här är ett problem du haft i många tusen mil, men inte märkt av förrän nu - det finns en överkapacitet inbyggd i systemet; visst läckage accepteras, men när arbetstrycket i railen - övervakat av regulatorn, sjunker under ett givet värde så går "shut-down signalen" till styrenheten. Bom stopp, och check engine på panelen...
Inte ens ett limp-home mode med reducerad effekt finns att tillgå, trots att det faktiskt vore möjligt - trycket
finns där, men inte tillräckligt mycket för fullt effektuttag!
Min rekommendation är att snabbt som attan ställa samman precis vad som har hänt med din bil - både ur eget perspektiv och vad verkstaden har sagt gjort och kostat!
Lugnt, sansat och hövligt tar du kontakt med Hyundai i Sollentuna så snabbt som möjligt - be att få tala med någon på "tekniskt support" eller någon som ansvarar för "utbildning av verkstäder" och lägg fram ditt ärende så kortfattat som möjligt - det viktiga är att du får en emailadress att skicka din story till.
Med en garanti som gick ut för sådär 2 år sedan kommer du inte att få en spänn den vägen, men det är helt klart att verkstaden har flummat runt på måfå utan att gå direkt på ett problem som är känt centralt och som Hyundai Sollentuna har lagt mycket tid och pengar på att informera om!
Har du gjort alla servicear på auktoriserade verkstäder - helst en och samma så har du god chans att få kompensation;
de kostnader som du hittills lagt ut på fruktlös felsökning under fel träd måste naturligtvis räknas av från kommande räkning - i varje fall i min värld...
Har du luckor i serviceboken, eller servat på en verkstad som inte är auktoriserad av Hyundai Sverige har du självklart minimala chanser har få någon hjälp någonstans.
Jag har mer att säga i ämnet, men mina fyrbenta vänner som fick morgonmat strax innan jag såg detta börjar undra om jag dött här inne...
Håll till godo så länge - kom gärna med kommentarer
Swedefe