Annons

Byte av spindel led som slutade med verkstads besök!

1
Till alla er som tänkt byta spindelled på eran Santa Fe.
(Har en 2.4, -01)
Följde Haynes manualen + att jag bytt åtskilliga innan på andra bílar!

Enligt Haynes så skulle bärarmen ner. Förutom spindelleden, 3 skruvar till.
En bakre infästning och två som sitter i balken. (Här gick den ena TRÖGT.
Även den bakre fick jag ta till allt jag hade för att få loss.
Sedan skulle jag ha loss spindelleden från bärarmen.
VILKET JOBB. Först skall gummit bort. Det satt fast så det tog ~20 minuter innan allt var borta, så att man kunde se segringen!
Bort med den. Sedan "banka" ur spindelleden. IGEN, Gummihammaren gjorde INTE jobbet. Stor hammare med ÅTSKILLIGA ursinningslösa slag. Sedan kom den.

Fick upp den nya och sedan kom ett STORT problem. Den nya segringen skulle dit igen. Denna typ har INTE hålen för en tång. Det krävdes två personen och tre polygriper. På med gummit och sedan var det dags att montera upp bärarmen igen!
Bakre skruven gick OK. Spindelleden gick OK, var dock observant OM ni skulle använda domkraften att ni inte trycker upp den för hårt. Då går den emot ABS kransen och kan nog? knäcka den.
Sedan var det dags för dom två infästningarna i balken. Första skruven OK. Andra skruven var trög igen men jag tog i. FÖR MYCKET!!!!!
Muttern släppte INNE i balken och jag kunde inte få ut eller in skruven igen.
Resultat?
Hyundai kommer att behöva skära upp balken. Svetsa fast nya muttrar och sedan svetsa ihop den igen! (Detta hade dock hänt dom också ibland!) :wink:
TOPPEN.
MAO, var aktsamma om dom två skruvarna som sitter i balken!!!

Hoppas detta hjälper någon iallfall!
Annons

2
Shit! låter nästan som när jag skulle byta däck! :shock:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

3
Hej och mycket välkommen till Forumet, Diver69! :D :D
Fin beskrivning på hur man skall gå tillväga - och vad man kan råka ut för under resans gång...! :shock:
Själv hade jag således haft full anledning att anlita verkstaden med en gång... :roll: :oops:
Alltnog; Bra beskrivet! Fin början på ett aktivt deltagande på Forumet, förhoppningsvis!
Välkommen! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
opticrob skrev:Shit! låter nästan som när jag skulle byta däck! :shock:
Ja, den berättelsen vill vi gärna ta del av...! :D :D ( :lol: ?)
Kör hårt, Opticrob! 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Hejåvälkommen dykaren! :wink: :D

Det är jättebra att du berättar för oss andra vilket bök det kan vara med att mecka själv med bilen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
opticrob skrev:
Skäreläjan skrev:
opticrob skrev:Shit! låter nästan som när jag skulle byta däck! :shock:
Ja, den berättelsen vill vi gärna ta del av...! :D :D ( :lol: ?)
Kör hårt, Opticrob! 8)

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... highlight=
Ja visst katten...! :lol: :doubt: SÅ var det ja... Hade glömt att det var här på Forumet jag läste det...! :oops: ( :lol: )
Tänkte du hade berättat det, då du var på besök förut i sommar... :D :D :wink:
(Välkommen igen, förresten...! :D )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
Skäreläjan skrev:[Ja visst katten...! :lol: :doubt: SÅ var det ja... Hade glömt att det var här på Forumet jag läste det...! :oops: ( :lol: )
Tänkte du hade berättat det, då du var på besök förut i sommar... :D :D :wink:
(Välkommen igen, förresten...! :D )
Jo tack, det blir flera turer till Tjörn!
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

10
hej alla santa vänner
har idag bytt spindelled på bilen och det gick nästan smärtfritt pga att jag hade fått fel spindelled från mekonomen!!! sökte med ljus o lyckta efter någon som hade en spindelled hemma men det är ju en beställningsvara(bilen var ju riven)så jag chansade att BILTEMA hade en hemma o det hade dom!!!!!!! på deras spindelled så hade segersäkringen hål för en segersäkringstång så det var inga problem att montera tillbaka allt plus att deras var 300kr billigare! MVH/stefan

11
svarvare skrev:hej alla santa vänner
har idag bytt spindelled på bilen och det gick nästan smärtfritt pga att jag hade fått fel spindelled från mekonomen!!! sökte med ljus o lyckta efter någon som hade en spindelled hemma men det är ju en beställningsvara(bilen var ju riven)så jag chansade att BILTEMA hade en hemma o det hade dom!!!!!!! på deras spindelled så hade segersäkringen hål för en segersäkringstång så det var inga problem att montera tillbaka allt plus att deras var 300kr billigare! MVH/stefan
Intressant att Biltema har plockat in även Santa Fe-delar. Jag har inte sett av det i katalogen, men det finns kanske bara på webben.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
var och lämnade tillbaka spindelleden idag på mekonomen och påpekade att den inte passade till en santa fe men dom brydde sig inte att det var fel,enligt deras uppgifter så ska den passa men den övre tappen var bara 16mm mot 20mm som den ska vara samt att den var 3mm för liten i bottenstyrningen så köp inte via mekonomen utan att mäta tappen(ska vara 19,9mm)samt nedre styrningen (ska vara 43,7mm)autoexpertens passar samt biltema /stefan

Byta spindelled gick lätt

14
Att byta byta spindelled är inte alls svårt! Detta är ju en gammal tråd men jag drar mitt strå till stacken med att förklara att det är lätt om rätt verktyg används. Fick nyligen nedslag på besiktningen på höger nedre spindelled på min -02:a
Hyundai i Göteborg skulle ha ca 2000kr för jobbet. Mekonomenverkstad skulle ha ca 1600kr för jobbet. Då kan det inte vara mkt jobb tänkte jag.
Så jag gjorde det själv: Köpte delen på Hyundai för knappt 500kr. Finns för halva priset på Biltema, men nej en spindelled är noga testad och utvecklad och jag tror faktiskt inte Biltema uppfyller det... så det fick bli original.

Sprayade först ordentligt med bra rostlösning!
Tog loss den nedre bärarmen. Själv satte jag en domkraft under fjäderbenet utifall att - men tror inte det behövs. Bärarmen sitter i en bult bak och två fram. Den bakre satt ordentligt men tog en lång hävarm och den lossade ganska lätt (annars så värm den så klart men akta gummit vid den).
De båda främre lossade lätt.
Bort med låspinnen och bult som håller spindelleden, som lätt lossnade faktiskt.
Nu är en press bra att ha: tag bärarm som spindelled sitter i och pressa ur spindelleden (bort med låsringen först så klart). Pressa i den nya. Dessa båda moment går på några minuter om man har tillgång till en press kan jag säga.
Dit med den nya låsringen - oj ja det var lite jobbigt, hade inga hål som Biltema har, men vi var två pers och fick dit den efter en stund.
Pressa över gummit över spindelleden. Tog en lämplig hylsa som passade och slog med gummihammare så gled den efter några försök på.
Sätt tillbaka bärarmen med den nya spindelleden igen-->den bakre bulten är lite bökig att få tillbaka men det går med lite trixande och kraft.
Det hela tog 1,5h att göra (inte alltid jag har sådant flyt :-)). Men vi var två personer och hade en press vilket så klart underlättar.
...ägare av Santa Fe 2002 Crdi...inte snabb men pålitlig