Annons

Fjärrljus på Hyundai Santa FE 01

1
Går bet ! Får inte fjärrljusen att fungera som jag vill. Kopplat efter gammla metoden,
85=jod i karossen
30= + batteri
87= från lampan till relä
86 = direkt lampan
Lamporna jodar i karossen.
Lamporna lyser och följer hel/halv ljus när jag provat mig runt. men när bilen slås av så fortsätter dom lysa.
Kan nån beskriva här på forumet på ett enkelt vis som en vanlig arbetare kan förstå? Vad är felet ?
Vad menas med +styrt kontra - styrt, hur vet man vad man har?
SNälla förklara för mig på ett enkelt vis.
Annons

Re: Fjärrljus på Hyundai Santa FE 01

2
Hedsves skrev:Går bet ! Får inte fjärrljusen att fungera som jag vill. Kopplat efter gammla metoden,
85=jord ska inte i karossen, den kopplar du i hop med den du får jord
på H4 lampan när du slår på hel ljuset ( grön kabel tror jag )
30= + batteri
87= från relä till X-ljusen
86 = kopplar du till den kabel som har ström på hela
tiden på H4 lampan( röd kabel tror jag )
Lamporna jordar i karossen.
Lamporna lyser och följer hel/halv ljus när jag provat mig runt. men när bilen slås av så fortsätter dom lysa.
Kan nån beskriva här på forumet på ett enkelt vis som en vanlig arbetare kan förstå? Vad är felet ?
Vad menas med +styrt kontra - styrt, hur vet man vad man har?
SNälla förklara för mig på ett enkelt vis.
Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

3
Hyundai har ett elsystem som känns ovant. Normalt har vi följande:
Batteri +pol -> Brytare -> Förbrukare(xljus) -> -jord

På Hyundai är det:
Batteri +pol -> Förbrukare -> Brytare -> -jord

Det är därför det alltid är spänning direkt på en förbrukare när man mäter mot jord. Sluten krets blir det när brytaren är påslagen.

Du kan koppla lamporna så här också:
Bild
Batteri +pol: röd kabel direkt till lamporna. Från lamporna svart kabel till 30. 87 till jord eller batteriets -pol. Då har du + direkt på förbrukaren och bryter/sluter på minussidan.

86 kopplas till brun kabel i lamphuset (+spänning).
85 kopplas till röd kabel med grönt streck i lamphuset (ger sluten krets när helljusomkopplaren slås på).
Bild
Brun = +12 volt
Röd kabel med grönt streck = helljus jord
(Röd kabel med vitt streck = halvljus jord)

Hoppas att det inte blev snurrigt när jag föreslog ett annat sätt. Fråga gärna mer. :D
Senast redigerad av ClasseClas den 18 sep 2010, 19:10, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Lånar denna tråd lite.
Är det samma med elen på IX35 som på Santan, eftersom det är lite krångel med xenonkonverteringen för vissa?

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

5
Lenn98 skrev:Lånar denna tråd lite.
Är det samma med elen på IX35 som på Santan, eftersom det är lite krångel med xenonkonverteringen för vissa?

// Lennart
Ja, att förbrukarna ligger direkt på + är gemensamt. Kopplar man fel med + och - så går inte ballasterna igång.

Sedan fattade jag att Tucson i USA (ix35 här) har CANBUS, och det stökar förmodligen till det lite extra. Ballasterna är känsliga för spänningsdippar som gärna inträffar i startögonblicket. Det är inte fel att använda ett fördröjningsrelä som tänder ballasterna lite senare. På min CM kör jag rakt på utan ngt relä alls. Det funkar.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
ClasseClas skrev:
Lenn98 skrev:Lånar denna tråd lite.
Är det samma med elen på IX35 som på Santan, eftersom det är lite krångel med xenonkonverteringen för vissa?

// Lennart
Ja, att förbrukarna ligger direkt på + är gemensamt. Kopplar man fel med + och - så går inte ballasterna igång.

Sedan fattade jag att Tucson i USA (ix35 här) har CANBUS, och det stökar förmodligen till det lite extra. Ballasterna är känsliga för spänningsdippar som gärna inträffar i startögonblicket. Det är inte fel att använda ett fördröjningsrelä som tänder ballasterna lite senare. På min CM kör jag rakt på utan ngt relä alls. Det funkar.
Just det. I den hankontakt som man ansluter till originalhonkontakten (den man ansluter originallampan till) fick jag byta plats på två flatstift för att det skulle funka.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Jag blir idiot

7
från lampa direkt batteri +
från lampa direkt - eller batteriet - pol
redan här lyser lamporna

I lamphuset finns det på hel/halvljus lampan följande färger på kablarna.
1 röd/vit kabel
1 brun
1 Röd
86 på relä skulle kopplas direkt till lamphus röd (+spänning)
85 relä till grön kabel i lamphus(ger sluten krets när helljus omkopplaren slås på )

Nya tips och tricks mottages.

8
Lånar oxå denna tråd lite.

Ursäkta min okunskap men är det bara på dom nya IX35 som har can bus eller har jag det oxå på min Santa fe 2,2 CRDI -07? förmodar att även min har omvänt mot vad man år van vid och att man bryter på jordsidan?
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)

9
Sailor skrev:Lånar oxå denna tråd lite.

Ursäkta min okunskap men är det bara på dom nya IX35 som har can bus eller har jag det oxå på min Santa fe 2,2 CRDI -07? förmodar att även min har omvänt mot vad man år van vid och att man bryter på jordsidan?
Nej, ingen CANBUS på lyset på Santa Fe CM. Bryter på jordsidan yes.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Jag blir idiot

10
Hedsves skrev:från X-ljuslampa direkt batteri +
från X-ljuslampa Till relä 30 sen 87 vidare direkt - eller batteriet - pol
redan här lyser lamporna

I lamphuset finns det på hel/halvljus lampan följande färger på kablarna.
1 röd/vit kabel
1 brun
1 Röd
86 på relä skulle kopplas direkt till H4lampa i lamphus Brun (12v+spänning)
85 relä till röd med grönt streck på kabel i lamphus på H4 lampan(ger sluten krets när helljus omkopplaren slås på )

Nya tips och tricks mottages.
Senast redigerad av Santavalp den 18 sep 2010, 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

11
Bild
Brun = +12 volt
Röd kabel med grönt streck = helljus jord
(Röd kabel med vitt streck = halvljus jord)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

14
Kanonbeskrivning går ej att göra fel efter din eminenta ritning :) En fråga, detta borde väl gälla CM oxå? vet du om det är samma färger som gäller?
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)

15
Sailor skrev:Kanonbeskrivning går ej att göra fel efter din eminenta ritning :) En fråga, detta borde väl gälla CM oxå? vet du om det är samma färger som gäller?
Principen är densamma, men det är ju en H7 lampsockel till halv- resp helljus. Jag har inte koll på kabelfärgen till helljus jord. Till halvljuset är båda kablar gula på min -07. :evil:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision