Annons

16
Tackar för alla svar.

Känner mig nu ganska trygg efter alla svar. Köpte bla SF för att det finnas 4WD ur säkerhetssynpunkt.
Skulle vara snöpligt om det inte funkade då......... :cry:
//DonTino
Annons

17
Joppe skrev:Ok ! jag har lite grann suttit o väntat på att man ska "känna när 4 WD kopplas in ", jag har provocerat bilen nu när det vart halt, men inte kunna känt att det plötsligt "högg" till, bilen har hela tiden känts stadig, oavsett om det varit slaskigt o modd eller riktig vinterväg.
När jag hämtade ut min bil i nov. 2003 så höll jag på sådär också; jag hade ju läst om viscokopplingen så jag tokprovade att spinna loss på snö och is för att se när bakhjulen kickade igång, givetvis med öppen förardörr och huvet utanför för att speja på vä bakhjul. :oops: :oops:
Till slut blev det klargjort på Hyundaiträffen i dec. förra året hur det funkar. Skam åt journalisterna som inte orkar källforska! Kritik även till Hyundai som har noll och intet om AWD i sin manual! Upprättelsen kom iom beskrivningen av Santans AWD i Hyundais bok "En liten bok om stadsjeepar".

Jag tar och klistrar denna viktiga tråd så vi inte blir av med den i högen av andra trådar!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

18
Hei

på min forrige santa, sm var en 112 hk CRDi, med viscosekobling, var det ingen lampe som indikerte..... selv om at lampen fantes i panelet.

på min nåværene Santa, en CRDi VGT 125 hk, med TOD systemet, tennes lampen når firehjulsdriften låses manuelt med bryteren.... kobler firehjulsdriften inn automatisk, tennes lampen ikke...... da merker en bare noen "nøkk" i bilen.....

19
Hej!
Jag har nyss köpt en -04ans santa GLS och jag testade lite på isigt underlag för ett tag sen! den uppträdde väldigt olika tyckte jag!
Flera gånger spann bara höger framhjul, men jag kom framåt! Tyckte inte jag kände någon direkt 4-hjulsdrift att tala om. Sedan när jag testat några gånger så greppade bilen direkt!
Är det så att den måste spinna ett tag innan oljan blir varm och viskokopplingen hugger in?

/mvh
Magnus

21
2l8 skrev:Aha...läste denna tråd igen...man ska alltså inte låta framhjulet fortsätta spinna utan börja om försiktigt?

/M
Exakt, det är det som är det stora konststycket att inse när det är dags att börja om istf att spinna vidare. Med lite planering så står du inte mitt i snödrivan när detta händer... :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

22
Har lagt märke till att om man gasar så att man får sladd,så sticker alltid bakändan iväg åt vänster.
Varför bara åt vänster?
Santa Fe´ GLS 2.4 -03. Mörkblå.
Saab 9-3 Polar Edition -03.Inte lika mörkblå.

23
Hihihi....nu har jag varit ute i 20-25cm pudersnö och kört i backar och kurviga vägar! Inga problem alls! spinner inte ens! vid en vändplan vred jag runt ratten och trampade på gasen! bilen spann fint runt i en cirkel:)

Det kändes som att inget skulle stoppa bilen:)
Hur mycket snö har ni kört i? jag skulle vilja testa hur mycket den klarar! fast det beror ju på om det är torr eller blöt snö såklart!

/M

24
Hoppas åtmintone på lika mycket nästa helg. Åker till Edsbyn då.
Brukar åka Faluvägen men måste tyvärr åka över STHM.
Det är nog en av de få gånger jag sagt tyvärr om att INTE åka Faluvägen :D :D Ovanför Svabens är det inte kul..
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

25
Just i Falun är det inte mycket snö, men åker man ut på gamla övningsfältet ovanför regementet så finns det upp mot 30cm puder! där kan man sladda lite!

/M

26
opticrob skrev::D Ovanför Svabens är det inte kul..
(citat nedkortat)
Vår käre Joppe sitter på en del kulturellt om just Svabens!!!
Lite släkthistoria tror jag bestämt?
Terra honom med mail och PM så kanske han känner sig manad att berätta. :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

27
Swedefe skrev:
Sorry folks, era favvo-journalister har inte en susning vad dom skriver om , det är här ni får den korrekta informationen. :mrgreen:
Att stillastående stå och "borra" - låta framhjulen spinna för att "få igång" bakhjulen är helt galet och kan faktiskt leda till skador på framdrivningsystemet!
4-hjulsdriften är konstant på Santan, och eventuellt hjulspinn fram är en exponent för att motståndet i överföringen till bakhjulen kan vara större än viskokopplingen klarar av att förmedla.
Swedefe
Tänkte på detta när Teknikens Värld testade fyrhjulsdriften i senaste numret. När man simulerade isfläckar med rullbanor under hjulen.
"Efter kraftigt gaspådrag började bilen krypa framåt" Huvva!! :finstilt:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

28
Just nu har jag inte tidningen framför mig, men jag har ögnat igenom dem.

Visst var det så att man satt rullbanor under båda hjulen på högersidan - alltså simulerade isfläck på både fram och bakhjulen på samma sida?

Vad man då testar är egentligen inte själva 4-hjulsdriften, utan snarare hur bra dom elektroniska hjälpsystemen (ASR/TCS) förmår bromsa ner de spinnande hjulen och i vilken mån det därmed transfereras drivkraft över till andra sidans hjul med fullt fäste.

Just detta test är något som gamla tiders manuellt inkopplingsbara differentialspärr är suverän på att hantera - järnspettsteknologi när den är som bäst.
Tyvärr inte kompatibel med varken dagens säkerhetstänkande eller dagens bilförare. Det är därför vi tvingas dras med en massa halvdana resårlösningar.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

29
Exakt så var det! Rullbanor under antingen vä elle hö sidas hjul
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!