Annons

31
:D :D
Kul klipp, Opticrob!
Senast redigerad av Skäreläjan den 14 apr 2009, 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

32
opticrob skrev:Och här ser vi hur det fungerar...
Hur jädra bra det funkar!
Han kom loss - efter att stått stilla och låtit bilen gotta ner sig lite granna!

Kolla noga och se hur mycket bakhjulen faktiskt är med i matchen - och tänk på att detta är en CRDI med den så nedsablade viskokopplingen.

Jag är impad, även om Club Hyundai Sweden sjääälvklart gjort mycket värre resor än så här... 8)



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Ny med Santa fe

33
Hej.
Bra forum med mycket info. Men för mig som aldrig tidigare har haft en Santa fe innan finns det någon knapp som man kan trycka in för att låsa drivningen till 4WD?
Jag har nyss införskaffat mig en Santa Fe V6 från 2003 och jag har inte lyckats finna ut vilket.
:?

Re: Ny med Santa fe

36
jimmanen skrev:Hej.
Bra forum med mycket info. Men för mig som aldrig tidigare har haft en Santa fe innan finns det någon knapp som man kan trycka in för att låsa drivningen till 4WD?
Jag har nyss införskaffat mig en Santa Fe V6 från 2003 och jag har inte lyckats finna ut vilket.
:?
På SM fantes det som sagt to systemer for 4x4, og det systemet med knapp, kom vel i 04. dette systemet kaltes TOD, og fantes på Diesel, altså den som heter CRDI VGT. de som heter bare CRDI har ikke TOD, men et viscose-system.

TOD ble levert på to motorer, det var altså den VGT-dieselen, samt på en 3,3 l bensin. denne bensineren, ble vel ikke levert i norden....

Re: Ny med Santa fe

37
vegard skrev:
jimmanen skrev:Hej.
Bra forum med mycket info. Men för mig som aldrig tidigare har haft en Santa fe innan finns det någon knapp som man kan trycka in för att låsa drivningen till 4WD?
Jag har nyss införskaffat mig en Santa Fe V6 från 2003 och jag har inte lyckats finna ut vilket.
:?
På SM fantes det som sagt to systemer for 4x4, og det systemet med knapp, kom vel i 04. dette systemet kaltes TOD, og fantes på Diesel, altså den som heter CRDI VGT. de som heter bare CRDI har ikke TOD, men et viscose-system.

TOD ble levert på to motorer, det var altså den VGT-dieselen, samt på en 3,3 l bensin. denne bensineren, ble vel ikke levert i norden....
Den stora bensinaren var faktiskt en 3.5 liters V6 och jag tror den såldes enbart på USA-marknaden. Undrar om det inte det var samma bensinare som levererades till Kia Sorento 3.5 V6.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Ny med Santa fe

38
ClasseClas skrev:
vegard skrev:
jimmanen skrev:Hej.
Bra forum med mycket info. Men för mig som aldrig tidigare har haft en Santa fe innan finns det någon knapp som man kan trycka in för att låsa drivningen till 4WD?
Jag har nyss införskaffat mig en Santa Fe V6 från 2003 och jag har inte lyckats finna ut vilket.
:?
På SM fantes det som sagt to systemer for 4x4, og det systemet med knapp, kom vel i 04. dette systemet kaltes TOD, og fantes på Diesel, altså den som heter CRDI VGT. de som heter bare CRDI har ikke TOD, men et viscose-system.

TOD ble levert på to motorer, det var altså den VGT-dieselen, samt på en 3,3 l bensin. denne bensineren, ble vel ikke levert i norden....
Den stora bensinaren var faktiskt en 3.5 liters V6 och jag tror den såldes enbart på USA-marknaden. Undrar om det inte det var samma bensinare som levererades till Kia Sorento 3.5 V6.
Satt og lurte på om den var 3,6 eller 3,3 jeg, men det er mer enn godt mulig du har rett ja..... Jeg ville bare ikke overdrive....

Re: Ny med Santa fe

39
ClasseClas skrev:Den stora bensinaren var faktiskt en 3.5 liters V6 och jag tror den såldes enbart på USA-marknaden. Undrar om det inte det var samma bensinare som levererades till Kia Sorento 3.5 V6.
Jag tror att det är den som sitter i grannens Grandeur; Han har c:a 240 hästar i den också, så det verkar ju stämma med den som finns i Santan over there...! 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Lite fundersam över min 4wd

42
Hej!
Jag har en santa fe -04 GLS och denna vinter har det varit halt länge här i Falutrakten! Jag har kuhmo K11 eller vad dom heter! Salsagolvshala däcken:)
Det händer ganska ofta att ena framhjulet spinner som fan när jag ska iväg i korsningarna! fyrhjulsdriften vill inte riktigt koppla in sig känns det som! Är detta normalt eller är det nåt som börjar bli slitet? Det är dags för 9500mils servicen snart! Byter man viscooljan då eller hur gör dom?

När jag kör i djupsnö är det sällan problem utan det uppstår vid korsningar när jag ska gasa iväg! Eller är det jag som har blyfot helt enkelt? Jag kanske måste smyga iväg med lite gaspådrag:)

I hala kurvor räcker det att gasa lite extra på 2:an och bakändan kommer som skjuten ur en kanon!

/Mvh
Magnus

43
Jag har samma erfarenhet som du. Vi har en korsning som ligger i en uppförsbacke och försöker jag komma fortöver så spinner det. Swedefe har ju pedagogiskt förklarat det tidigare hur kraften kan läcka ut ffa på vänster sida. När det är ishalka så har jag funderat ibland om jag kört som om jag haft 4wd men inte haft det.. Men häromdagen åkte jag på glashal skogsväg och kom i en kurva där jag lyckades bemästra instinkten att lätta på gasen. Jag tänkte det blir ett snyggt kort på forumet, men det gick vägen. Men snabba starter går inte för mig.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

44
Alltså ska jag köra med ett rått ägg mellan gaspedalen och foten!? :)
Lite trist att det ska läcka ut kraft när det är vid start i korsningar man har stor nytta av 4wd! Jag trodde att ett spinnande framhjul skulle skicka kraften till dom bakre vid ett sådant tillfälle!

45
2l8 skrev:Alltså ska jag köra med ett rått ägg mellan gaspedalen och foten!? :)
Lite trist att det ska läcka ut kraft när det är vid start i korsningar man har stor nytta av 4wd! Jag trodde att ett spinnande framhjul skulle skicka kraften till dom bakre vid ett sådant tillfälle!
Ja ungefär! Starta gärna på tvåans växel i såna lägen. Sen skadar det inte att byta ut dansskorna till riktiga vinterdäck med bra dubbar! :mrgreen:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision