Annons

Abs problem

1
Hej. Ny här. Som en redig medlem på forum har jag läst och letat innan jag frågar. Dock vet jag ej om jag lägger mitt inlägg i rätt tråd.

Har en santa fe 2005 v6. Som många andra här har problem med abs lampa lyser. Tittat lite på bilen och konstaterat att abs ringarna är hela. TROR dock att givare fram vänster har gett upp eller att spelat mellan ring och givare varierar IBLAND. Den lyser ej hela tiden, ihom med trc lampan.

Nu till mitt riktiga problem.
När jag försöker läsa av felkoderna med aotocom datorn. Skall tilläggas att det är en 100% felkodsavläsare. Så får jag inten kontakt med ABS:n. Provat annan dator men samma problem.
Är det någon annan som har/haft samma problem? Eller måste man ha en annan felkodsavläsare till denna bil på ABS?
Annons

Re: Abs problem

2
Gabtam01 skrev: 02 apr 2018, 13:29 Hej. Ny här. Som en redig medlem på forum har jag läst och letat innan jag frågar. Dock vet jag ej om jag lägger mitt inlägg i rätt tråd.

Har en santa fe 2005 v6. Som många andra här har problem med abs lampa lyser. Tittat lite på bilen och konstaterat att abs ringarna är hela. TROR dock att givare fram vänster har gett upp eller att spelat mellan ring och givare varierar IBLAND. Den lyser ej hela tiden, ihom med trc lampan.

Nu till mitt riktiga problem.
När jag försöker läsa av felkoderna med aotocom datorn. Skall tilläggas att det är en 100% felkodsavläsare. Så får jag inten kontakt med ABS:n. Provat annan dator men samma problem.
Är det någon annan som har/haft samma problem? Eller måste man ha en annan felkodsavläsare till denna bil på ABS?
Du kan resistans/Ohm mäta givarna om tre är lika värden och en olik har du hittat felet, vad gälla kugg ringarna får man känna med en skruvmejsel, oftast är det rosten som är orsaken till dom spricker och eller blir ovala, en sprucken ring kan gå att punkt svetsa fast men
rekommenderat att byta!
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Abs problem

3
Tack gör svar. Ej sett de förren nu.
Jo, man kan mäta. Men mina funderigar är varför jag inte kommer åt abs styrenheten för att läsa av felkoderna. Mycket underligt. Tror att styrenheten är rökt tyvärr.

Re: Abs problem

4
Gabtam01 skrev: 09 maj 2018, 19:44 Tack gör svar. Ej sett de förren nu.
Jo, man kan mäta. Men mina funderigar är varför jag inte kommer åt abs styrenheten för att läsa av felkoderna. Mycket underligt. Tror att styrenheten är rökt tyvärr.
ABS och AIRBAG kan kräva särskild felkodsavläsare, vanliga enkla ODB-II läsare klarar bara motorns felkoder. :shock:
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)