Annons

Eftermarknads stereo?

1
Hej, och en god jul på er!
Nu till min fråga, min fru har köpt en Santa Fe 06-a med en icke original stereo in monterad i. Jag har märkt att cupe ventilationen inte fungerar riktigt optimalt, automation fungerar inte riktigt. Så jag undrar om originalstereon innehåller funktioner som även styr acc-n? Stereon är en enkel din.
Mvh Palle. ;)
Annons

Re: Eftermarknads stereo?

2
God Jul själv!

Att rattkontroller slutar fungera vid byte till eftermarknadsapparat är inte helt ovanligt, men har inte hört att stereon i sig skulle vara länkad till kontrollen för acc.

Men, är man där bakom och river så finns det risk att man drar ur/av något man inte borde så klart.

Hur mår kupéfiltret? Är inte det bytt nyligen så kan det sitta massa skräp som bromsar luftflödet och samlar fukt.

Antar att det finns en temp-sensor i kupén också? Brukar vara gömd bakom ett gäng småhål i panelen (ofta vid knapparna för klimatkontrollen).
Denna brukar bli igensatt av damm och kan må bra av en puff med tryckluft.


Vad är det som inte fungerar?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Eftermarknads stereo?

3
Det är mer så att defrostern lever sitt eget liv och trycker man på knappen automatik för ventilationen så nästa gång man sätter sig och startar bilen så är defrostern markeringen i displayen tänd men ingen ventilation fungerar! Så då får man trycka in knappen för automatik igen för att ventilationen ska fungera igen.

Re: Eftermarknads stereo?

4
Aha, det vore bra att få några andras (SM-ägares) upplevelser av detta.

Jag känner bara igen att vissa bilar (om det nu var min Hyundai eller Subaru) som trots autoläget alltid startade med att blåsa på rutan en stund, innan den (själv) ändrade tillbaka.
Troligen beroende på ute/inne temp och motortemp.
(Gärna med fullt mos på fläkten samtidigt, så det var ingen idé att försöka prata med någon de första minuterna)

Nuvarande modell av Santa har väl en sensor som ska registrera om det blir imma på vindrutan?

Om man låter den vara nästa gång man kör iväg, stannar den kvar i defrost/defog?
Även när motorn är uppe i temp?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Eftermarknads stereo?

6
Hej Anders! Jag har nu kollat av det hela lite bättre, det var lite som du beskrev. Det blåser lite på framrutan först, men sedan när motorn börjar bli varm så börjar det att blåsa även på benen och sedan även högre upp och därmed ökar även fläkthastigheten. Det är väl så det fungerar med automatiken kan jag tänka mig. Men enligt frugan så fungerade det inte alls :) men som sagt det fungerar bara motorn blir varm, annars blåser det ju bara kalluft ;) men tack för all hjälp och en fortsatt trevlig helg och ett gott nytt år på dig, mvh Paul.