Annons

Bränsleförbrukningen

1
Jag kör en ny 2013 modell. Den visar hela tiden att jag kommer ner runt 0.70 i min förbrukning. Jag har kört flera tankar och ibland även nollställt min förbrukning för att återigen stabiliserat hamna på runt 0.7 l milen

Men! När jag tankar fullt visar DTE att jag kan köra 720 km. Detta betyder att antigen så ljuger min bränsleförbrukningssiffra eller så rymmer min tank bara 50 l ? Jag har iofs 7 säten men tanken borde vara runt 70 liter. Något är lurt med dessa siffror!
Annons

Re: Bränsleförbrukningen

5
Hej
Nu efter snart 4 månader och 1200mil hamnar förbrukning på 0,76-0,78l/mil. Dock är jag inte någon snäll eller snål förare utan kör ganska agressivt och det kan spegla sig på förbrukningen.
Undrar hur stor tank är i verkligheten eller hur mycket har den som "reserv" då jag har kört in på reserv och hade cca 30 km (kört 655km) kvar att köra när jag tankade, då fick jag in bara 54 liter.
Hmmm, undrar verkligen hur pålitligt färdator är?

Re: Bränsleförbrukningen

6
Hej
NU efter snart ett år och en service bakom mig gjorde jag en ny uträkning på bränsleförbrukning.
Har kört 30670 km och sammanlagd tankat 2613L diesel, detta ger 0,85L/mil och det är... lite mer än jag förväntade mig. Trodde jag skulle hamnat någonstans runt 0,75 och det kunde jag accepterat. Nu blir det bilbyte....jag byte bil ifjol pga 2 anledningar, ville ha en bil som är lättare att ta sig in o ut samt med lägre förbrukning. Blir att krypa till korset och köpa igen en BMW. Totalekonomi går iaf åt h-vete

Tack o hej Hyundai

Re: Bränsleförbrukningen

7
Lita aldrig på Hyundais färddatorer. De är ett skämt. Jag har haft flera nu, och bilarna drar alltid 2 dl mer än den lägsta förbrukningen de anger i marknadsföringen. 0,41 är tex 0,62 i praktiken på småbilar som i40. Santorna drar 0,87, minst.

Sukken.

Re: Bränsleförbrukningen

8
Hej,

Har en 2013 crdi 4x4 och den drar nu strax över litern när jag tank kör väldigt korta sträckor och stad och då att den då kommer ofta typ hos mig varje tredje dag ser jag att momentanflrbrukning går upp och antar då att den spruta in extra bränsle för att bränna loss partiklar! Stämmer detta? Beter en diesel sig på så sätt? På verkstaden sa de att det är så??

Tackar för svar
MVh
Martin