Annons

Lycklig ägare

1
:roll:

Då blev jag igår, 2014-04-03 lycklig ägare av en Santa Fe premium plus 5.
Första intrycket är att det känns annorlunda att köra en SUV jämte personbil. Detta är min första helt nya bilen och känslan att man är själv som kör de första mil är ovanligt och skönt, väl antar att man ska inte tänka på värdeminskningen just nu, den lär vara.... högt.
Den känns stor men i själva verket är den kortare än min förra bil, mer hög och , stor volym, man ska tänka på var man har den.
Backspeglar är enormt stora och går att ställa som man vill.
Jag är lång och stor kille och har svårt med bilar och hitta "rätt" ställning, det är samma sak här, har just nu svårt att hitta en bekvämt ställning för ryggen och ben, den vänstra knä slår i dörren o har det obekvämt, den högra har hittat sin plats. Önskar om man kunde sänka säten lägre än den minimum då jag har känsla att jag sitter FÖR högt, nja, för se om jag vänjer mig.
Det är drag i bilen, man ska tänka att om man köper en sådan SUV har man inte tendens att köra rally eller hur? Så, den har kraft som räcker för "vanlig Svensson" körning och det är bra!
Skönt med elektriskt handbroms, fungerar mycket bra, likaså Auto Hold som håller bilen stilla tills du gasar.
Idag ska jag köra den till lackförsegling på DIAMONDBRITE (diamondbrite.se). Hade den på min förra bil och den fungerar mycket bra, speciellt med garanti och ingen behöv av efterbehandling (håller i 6 år!!!).
Annons

Re: Lycklig ägare

3
Tack @ Kabe Tina! Detta är min första "icke europeisk" bil. Har alltid haft bara euro bilar och mest tyska bilar. Var stor steg för mig att börja tänka med huvudet ist för hjärtat men i skrivande stund kan inte annat än säga att jag är JÄTTE NÖJD! :D :D :D
Förstår att det kommer ta lite tid att vänja sig köra och inte påbörja omkörningar på samma sätt som innan utan att det blir och planera allt lite bättre. Det ända sak som jag eg gillar inte är belysningen inne, gillar inte den blåa färgen alls, är svårt på natten.... Undrar om det blir bättre med tiden, kommer jag vänja mig??
En fråga, hur har Ni löst detta med papperskorg?, vet inte var ska jag placera den där framme? Back är det enklare men.. framme...
Använde mig av Easy bin plast påsar innan men hur än jag vänder och vrider blir det svårt hitta plats som jag enkelt kan nå från förarplatsen. Måste experimentera lite...
Stor miss av mig att inte beställa Webasto från början, undrar hur är er erfarenhet av värmen i bilen, hur fort kommer det på morgnarna när det är lite kylig och fruset?

Hmm, visst har jag många frågor men bilen känns mycket fin.
Tack

Re: Lycklig ägare

4
Ja du kommer att vänja dig med det blåa ljuset, vi hade det också i vår IX35 och nu vill jag inte ha annat ljus :)
Kan tyvärr inte hjälpa dig med papperskorgen har aldrig haft papperskorg i våra bilar.
Diesel värmare hade jag inte heller i min IX35 upplevde inte att det tog speciellt lång tid innan värmen kom.
Har kört VOLVO i alla år till jag fastnade för IX35 och den rullade utan minsta problem.
Kör försiktig

Re: Lycklig ägare

6
Santa fe är mycket tystare än vår IX35 men vi hade en 2012 och de har blivit bättre på 2014 års modell ( har inte kört en 2014).
Dock är jag super nöjd med Santa fe och den ligger på 0.69-0.70 ländsväg och i stad 0.76 men bilen har bara rullat 75 mil, så det blir bättre, körde ca 1500mil innan IX35 minska rätt så mycket i förbrukningen :)

Re: Lycklig ägare

7
Kabe Tina skrev:Santa fe är mycket tystare än vår IX35 men vi hade en 2012 och de har blivit bättre på 2014 års modell ( har inte kört en 2014).
Dock är jag super nöjd med Santa fe och den ligger på 0.69-0.70 ländsväg och i stad 0.76 men bilen har bara rullat 75 mil, så det blir bättre, körde ca 1500mil innan IX35 minska rätt så mycket i förbrukningen :)
Tack! Det låter inte farligt, ska se mig om efter en ny bil.
Kör nu:
IX35 2,0 A6 Bensin
Exclusive Infra Red

Re: Lycklig ägare

8
Då sållar jag mig till skaran och nu är Santa Fe'n hemma.
Nu tar det nog ett par månader innan man kan bilen.

Retade mig lite att jag inte lyckades klura ut hur farthållaren fungerar.

Men hemresan gick bra, och det är en invänjningsperiod framöver.

Re: Lycklig ägare

12
Liten uppdatering.
Sjukt nöjda med bilen och har fungerat väl på långresorna.
Mina passagerare brukar somna rätt snabbt när vi åker lite längre, "det är bilen, den är så skön", får man till svar.

Dragit husvagnen några gånger och det går stabilt.
Riktigt nöjda är vi.

Re: Lycklig ägare

15
NedimB skrev:Tack @ Kabe Tina! Detta är min första "icke europeisk" bil. Har alltid haft bara euro bilar och mest tyska bilar. Var stor steg för mig att börja tänka med huvudet ist för hjärtat men i skrivande stund kan inte annat än säga att jag är JÄTTE NÖJD! :D :D :D
Förstår att det kommer ta lite tid att vänja sig köra och inte påbörja omkörningar på samma sätt som innan utan att det blir och planera allt lite bättre. Det ända sak som jag eg gillar inte är belysningen inne, gillar inte den blåa färgen alls, är svårt på natten.... Undrar om det blir bättre med tiden, kommer jag vänja mig??
En fråga, hur har Ni löst detta med papperskorg?, vet inte var ska jag placera den där framme? Back är det enklare men.. framme...
Använde mig av Easy bin plast påsar innan men hur än jag vänder och vrider blir det svårt hitta plats som jag enkelt kan nå från förarplatsen. Måste experimentera lite...
Stor miss av mig att inte beställa Webasto från början, undrar hur är er erfarenhet av värmen i bilen, hur fort kommer det på morgnarna när det är lite kylig och fruset?

Hmm, visst har jag många frågor men bilen känns mycket fin.
Tack
Vad gäller den blåa ljuset.
Du kan ju dimra ner den. Det gör jag på min santa. Och det blir behagligt nertonat blå ljus då man kör på natten.
Du måste dock aktivera varsel ljuset (tror det heter) på spaken till vänster om ratten. Då lyser de smala lysen under strålkastarna och även intern LED belysning aktiveras i dörrar och så. Synd att dimringen aktiveras bara i detta läge. Men alla kanske inte känner till det.
Ännu bättre om bilen kunde känna av själv när dimringen i kupe ska aktiveras.
mvh