Annons
Annons

Re: Vilken dimension på vinterdäcken?

4
Hej
Idag blev även mina vinterdäck monterade på bilen. Det var de som jag köpte i blind vid bilköpet och där beskrev säljaren de som "vinterdäck" inget annat.
på bilen sitter nu 235/65/17 Kumho KC15.
Det regnade hela vägen hem cca 12 mil och jag upplever däck som bullriga och ganska ostabila i regnet var på gränsen att vattenplana flera gånger.
Vet nu inte vad ska jag göra! Har inte ahft tid att ringa tillbaka till försäljare och... vad ska jag säga?? det är ett halvår nu från inköpsdatumet...

Hittade bara en omdöme om den däck ute på internet, en kille som kör ofta till Oslo cca 90-120 mil veckovis. Han skriver att däcken är bra.
Vet verkligen inte vad ska jag göra.

Någon som känner däck och.. råd, vad borde jag göra
Inte precis sugen att köpa nya däck direkt och med tanke att jag bor i Skåne med mer slask, regn och torrbana och sällan snö känns som de här däck är inte riktig perfekta eller?

Tacksam för synpunkter

Re: Vilken dimension på vinterdäcken?

6
Ibland kan vinterdäck behöva 50-100 mil innan de stabiliserar sig, så ge däcken några mil innan du beslutar dig för om du vill behålla dem.

Generellt kan man dock säga att ju bättre däcken är på riktig vinterväg, desto sämre är de på barmark och regnvåt väg...för att vara bra på snö/is måste man ha många sajpningar och mjukt gummi, vilket tyvärr gör att barmarks- och framförallt våtegenskaperna blir lidande.


Mvh
Johan B

Re: Vilken dimension på vinterdäcken?

7
Hej
Tack för synpunkter.
Jag förstår att bra vinterdäck har brukligen dåliga egenskaper på barmark. Min problem ligger i att jag bor där för det mesta ÄR barmark och regn och slask och väldigt lite av snövägar. Därav mina val av friktionsdäck som fungerar till 98% av vinter. de resterande... då är jag mycket försiktig eller stannar hemma...
Dubb har jag inte använt på sista 15 år och ingen problem, saknar de inte plus inget att tänka på när jag ska utomlands...
Vad ska man ha för lufttryck i däcken då den dimension finns inte i manualen (likadant, vad ska man ha på den 19" sommardäck?)

Re: Vilken dimension på vinterdäcken?

9
Problemet är väl att man lätt hamnar i en logisk kullerbytta när man skall välja vinterdäck...

Om man mest kör barmark/våta vägar kan man lätt tänka att man skall ha friktionsdäck och för att vara på den "säkra sidan" väljer man då nordiska friktionsdäck som är anpassade för snö och is.
Då får man däck med extremt mjukt gummi och många sajpningar = väldigt lättrörligt mönster i slitbanan = bra grepp på snö och is MEN också väldigt vingliga och med dåligt grepp på just barmark och våg väg.

Faktum är att generellt är dubbdäcken mycket mer stabila på barmark och våt väg än just nordiska friktionsdäck pga att de har en mer stabil slitbana för att kunna hålla fast dubben.
Men då blir det lite bullrigare, dock är moderna dubbdäck rätt tysta om man jämför med hur det var för några år sedan!

Vill man ha stabila egenskaper på torr och våt väg är det två typer av däck som fungerar hyffsat: Dubbdäck och dubbfria däck som är anpassade för centraleuropeiska förhållanden, men de sistnämnda brukar tyvärr vara rätt kass när det blir riktig vinterväg och framförallt is...däck är tyvärr alltid kompromisser där man inte kan få allt på en gång.

Så kontentan är att om man vill ha hyffsade egenskaper på torr och våt väg SAMT riktig vinterväg, är det dubbdäck som gäller - "priset" är att det bullrar lite mer.

Hur man än vänder och vrider sig har man arslet bak som de säger! ;)

Personligen tycker jag att behovet av dubbdäck med isgrepp är mycket högre i södra delarna av landet, där vi ofta får frosthalka och "svartis" som kan vara väligt svår att se men som ger isgata. I norra delarna av landet är det oftare ren vinterväg med snö och framförallt kallare, som gör att isen blir strävare än runt "nollan" - då det är som allra halast!

Jag har testat friktionsdäck och de fungerar bra på ren vinterväg men har dåligt isgrepp runt nollan (hade "centraleuropeiska vinterdäck" som följde med en bil som jag köpte och de var rent farliga när det var ishalka - det var inga "skitdäck" utan Uniroyal.

Med bra dubbdäck får man ett nästan osannolikt bra grepp på riktig vinterväg, nästan overklig känsla.
Så jag har helt släppt tanken på att köra dubbfritt på vintern och nu ligger det två uppsättningar nya dubbdäck i garaget inför vintern, GY UG arctic ice SUV till Santa fe:n och Hakka 7 till BMW:n.
Jag tar hellre lite dubbljud (det är som sagt inte så farligt numer) och har bra grepp oavsett underlag och framförallt när jag behöver det som mest - dvs. när jag oförutsett får ishalka.


Nokian rekommenderar att man har 0,2 bar högre tryck i vinterdäcken än sommardäcken.



Mvh
Johan B