Annons

Lackgaranti?

1
Har fått rostangrepp precis ovanför vindrutan på min Santa Fe 2013. Verkstaden säger att lacken är för tunn men Hyundai säger att jag inte får det på garantin för att det, enligt dem, uppstått pga stenskott. Någon med liknande erfarenheter? Känns ju trist att en så pass ny bil ser ut så här och att det inte täcks av garantin som Hyundai är så stolta över... Är det inte också osannolikt att få flera stenskott här utan att ha ett enda på vindrutan?
Bilagor
Annons

Re: Lackgaranti?

5
Sista frågan är viktig. För i så fall är det ett tillverkningsfel. Annas tror jag du kommer ingenstans för det kan mycket väl
vara stenskott. Synd att Du inte såg det innan det blev so stort. Hade ju varit lätt att laga på detta ställe och en vit bil. men det klarar Du fortfarande själv. Skrapa bara bort rosten ordentligt innan Du grundar och målar. Försiktigt med en liten spetsig pensel, so syns det knappast däruppe.

Re: Lackgaranti?

6
Unt skrev:Har fått rostangrepp precis ovanför vindrutan på min Santa Fe 2013. Verkstaden säger att lacken är för tunn men Hyundai säger att jag inte får det på garantin för att det, enligt dem, uppstått pga stenskott. Någon med liknande erfarenheter? Känns ju trist att en så pass ny bil ser ut så här och att det inte täcks av garantin som Hyundai är så stolta över... Är det inte också osannolikt att få flera stenskott här utan att ha ett enda på vindrutan?
Vad säger garantin?(skicka in en kopia här?)
Som det ser ut på bild är det inget/na stenskott eftersom det är fläckar hela vägen, kanten.(Rost porer etc.)
Klart att dom vill slippa kostnader, det är bara att kämpa på man får inte ge sig när du har rättigheter enligt garantin!! :!:

Gör en skriftlig beklaga till Hyundai med bilder, där efter kan du gå vidare.... 8-)
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Lackgaranti?

7
Har en ix35 som har liknande rostskador, samt en rostfläck mitt på taket som knappast kan bero på stenskott.
Kan nämna också att i framkant på motorhuven på ca 12cm lång bit så är det nästan genomrostat, lacken har bubblat upp underifrån, pågår garant ärende ang huven taket tog de inte på sig.
Börjar nu undra hur det ligger till med rostskyddet på Hyundai, om jag jämför med andra nya bilar jag haft så
är detta under all kritik.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14