Annons

301
Hej och mycket välkommen till Forumet, Conny! :D :D
Grattis till ett bra bilval! :D :D

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

302
Skäreläjan skrev:Hej och mycket välkommen till Forumet, Conny! :D :D
Grattis till ett bra bilval! :D :D

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
Tack!
mvh Conny Karlsson
__________________________________________

Min bil. Hyundai i40 1,7 CRDI Sport A6 Titanium silver metalllic. Svart skinnklädsel.

303
Hej,

Jag är relativt nybliven Genesisägare& en mycket nöjd sådan. Köpte en V6 under kampanjen då den ju var extremt prisvärd med tanke på vilken prestanda man får. Motorn är väldigt kraftfull men jag är särskilt nöjd med chassi& bromsar. De fick ju också högsta betyg i Auto, Motor& Sports test mot BMW Z4& Audi TT. Designen är också maffig på Genesis vilket är mycket viktigt för mig som har ett jättestort intresse för bildesign. Är mer kunnig på det än mekanik kan man lugnt säga. Jag tycker också det är väldigt intressant att följa Hyundai som har en snabb& spännande utveckling. Ser fram emot mycket intressant utbyte på forumet.
Jimmy, Genesis V6

304
Hej och mycket välkommen till Forumet, GenesisJim! :D :D
Grattis till bilvalet! :D :D
Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

305
Hejåvälkommen GenesisJim! :D :D

Kul med en Genesisägare. Jag fick ha en Genesis när jag servade min bil. Kul att köra, men jag hade svårt att hitta ett bra ställe att testa bilen på. Där jag tänkte dra på lite extra satt det ett gäng fartkameror...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

306
Hej allihop!
Jag gör ett försök till en presentation då.
Bakom nicket "Kastrullhäxan" gömmer sig en snart 27-årig tjej som önskat sig en Santa fe i många år.
Numera står det en i garaget som jag äger sedan november 2011. Jag var lite orolig att jag skulle sakna Saaben som jag hade tidigare men jag är så nöjd med Santan (eller Hyndan som vi kallar den här hemma) så det har aldrig varit några problem.

Tja, vad ska jag berätta mer?
Det är en Santa Fe 2,7 Nordic med automat i. Silverfärgad.
Det är nog tack vare den som jag tagit mig till och från jobbet denna blaskiga vinter.
När det legat både lastbilar och personbilar lite här och var i dikena så har jag bara lagt i D och låtit bilen göra sitt jobb.

307
Hejåvälkommen Kastrullhäxan! :D :D

Kul nick! :wink: Visst är det kul med 4hjulsdrivet? Jag förstår att du har glömt Saaben för läääänge sen. :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

308
Haha Saaben kommer nog att spöka för mig ett tag till kan jag misstänka.
Den skar nämligen för köparna sisådär 100mil efter att de köpt den av mig och hotade att dra mig inför rätta. :(
Nu är det i och för sig inget som jag är rädd för då jag inte haft, och inte har, något att dölja. Men det har varit en jättetråkig historia, främst med tanke på hur nöjd jag var med den under de år (och MIL!) jag körde den.

Men om ni vill ha tips på hur man gör sig riktigt osams med folk som man tror sig vara vän med, så ska ni sälja dem en bil!
Det spelar ingen roll hur väl man beskrivit bilen så kommer det garanterat bli tjafs den dagen bilen krånglar...

Så tack o lov att "Hyndan" varit så självklar redan från början!
I vintras när vi skulle dra loss hästtransporten ur snön (start i uppförsbacke givetvis) så hade man ju Saaben (som jag måste säga har skött jobbet bra trots att den inte varit rustad för det) i bakhuvudet. "Hyndan" förflyttade bara kraften på bakdäcken och hävde sig upp varpå hästtransporten nästan gick på tvären efter...
Behöver jag säga att minen på hästarna var något i stil med denna: :shock:

(Vi har övervakningskamera så jag ser vad de pysslar med)

Jag har nu också förhoppning om att jag kommer vara lika nöjd när bilen får gå från "dragfordon" till familjebil. Dock står det olika i bilens instruktionsbok och barnstolens instruktionsbok om var lämpligaste placering av bilbarnstolen är.
De är i alla fall överens om att barnet får åka placerat i baksätet, på en sidoplats, så där tänker jag sätta barnet till jag vet att andra platser är ok.

309
Ang "kul med 4-hjulsdrivet" så kan jag säga att jag ALDRIG mer vill ha något annat. Jag lånade svågerns Peugoet vid två tillfällen här tidigt i våras. Tidigare har jag verkligen uppskattat den, men nu... Njae...
"Hyndan" är SÅ MYCKET stadigare.
Aldrig mer tvåhjulsdrivet (och helst inte manuell växel heller!)

310
Kastrullhäxan skrev:...

Jag har nu också förhoppning om att jag kommer vara lika nöjd när bilen får gå från "dragfordon" till familjebil. Dock står det olika i bilens instruktionsbok och barnstolens instruktionsbok om var lämpligaste placering av bilbarnstolen är.
De är i alla fall överens om att barnet får åka placerat i baksätet, på en sidoplats, så där tänker jag sätta barnet till jag vet att andra platser är ok.
På Santa Fe SM är det baksätet som gäller för bakåtvända barnstolar. Anledningen är att det inte går att stänga av krockkudden på pass-sidan. Om man fysiskt tar bort krockkudden så blir det ett stort hål i instr.panelen! :?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

311
Så långt är de båda instruktionsböcker överens i alla fall.
Men tack ändå för upplysningen. :)
Sambon frågade även på märkesverkstaden och de rekommenderade mittplatsen i bak eftersom barnen åker säkrast där.
Dock fattade jag bilens instruktionsbok som att det bara är sidoplats bak som är ok.

Jag kan tillägga att sambon, sådär med glimten i ögat, sa något i stil med "om man löser ut airbagen då?" och fick till svar att han absolut inte fick säga att verkstaden gett honom det rådet.

Av andra föräldrar (som inte har santa fe för övrigt) har jag hört väldigt olika ang barnets placering i bilen.
Vissa säger att det är helt omöligt att ha barnen i baksätet då en tappad napp kommer förstöra hela bilfärden. Man blir ju liksom tvungen att stanna, kliva ur och hållas...
Och HUR ska det gå på motorvägen???!!!:shock:
Andra säger att det varit självklart att ha barnet i baksätet. Det finns speglar att sätta upp så att man kan ha lite koll från framsätet och vem tusan vill köra bil och greja med barn och tappad napp samtidigt?
Är man tvungen att vara ensam med barnet i bilen, så får man anpassa sin körning och tex undvika att köra på motorvägen.

Bagageutrymmet klagar jag inte på i alla fall. Barnvagnen går med lätthet in på den ledd som de allra flesta får ställa barnvagnen på, och NÄSTAN på den andra ledden också.
När barnet blir större och klarar sig helt utan liggdelen så införskaffar vi nog en lite mindre smidigare vagn och förhoppningen är ju att det ska finnas massor av utrymme kvar när man tex varit och storhandlat eller liknande.

Ojojoj, vad jag bubblar på!
Stjäl hela tråden... :wink:

Re: Tjena Mors !!

313
Joppe skrev:Tänkte bara kika in o se att Forumet lever,,och det verkar det göra i allra högsta grad !!
Jajamän! :D :D Hur går det för dig med Sorenton? Är det bytartajm måhända?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

314
Jo Sorenton har varit en underbar bekantskap, den har fått jobba med 4hjulsdriften på vintrarna här ute i obygden...och du har helt rätt, det börjar bli dags att byta..Sorenton fyllde tre år i dagarna och nu vill vi byta..vet dock inte vad vi vill ha, en sak med Sorenton är ju att hon dricker rätt bra och med bensinpris på 15-16 kr så svider det ju hårt i lädret..;-)..
"Joppe"

315
Ett tips angående tappade nappar..sätt fast den i en liftkortshållare som du fäster antingen i bilbarnstolen eller i barnets kläder..nappen hamnar aldrig på golvet och barnet lär sig snabbt att nappen finns lätttillgänglig..
"Joppe"