Annons

Presentera dig här! Fyll på!

1
Kanske är dags att jag presenterar mig här på forumet.

Jag heter Fredrik Geite och är i från Säffle.
För några veckor sedan köpte jag min Santa Fe GLS, Exkl. -03 en silverfärgad med ca 4500mil på mätaren. Är mycket nöjd med bilen än så länge trots att jag inte hunnit köra så mycket.

Innan själva bilköpet så sökte jag information om Santa Fe och ramlade på detta (gamla) forumet som var en stor inspirationskälla och ett bra sätt att bilda sig en positiv bild av Santa Fe.
Jag var in den sitsen efter att i ca 20 år kört samma bilmärke visste inte vilken bil jag skulle köpa och visste varken ut eller in vilket modell det skulle bli. Så såg jag denna lilla underbara skapelse (Santa Fe), med ett formspråk och karisma som jag föll pladask för..!
Sagt och gjort, började leta och fann min Santa efter en vecka.
Det enda kravet jag hade var att bilen skulle ha dragkrok, men ni vet redan att självklart satt det ej dragkrok på den jag köpte, däremot fanns sidebars, frontbåge, extraljus och mycket mer, mmmmmm...

(Tack till Göran som influensasjuk gav mig tips och råd inför köpet)

Jag har nu efter tre veckor en masterplan för bilen som lite snabbt innehåller: vita sidoblinkers, svart limo tint på framrutor, dash trim kit i aluminium, stora snygga sommarfälgar, teardrops på framlysena, lexus-bakljus (ev. annan modell) och lacka nedre plasten i samma silverfärg
som bilen i övrigt. Och självklart montera dragkrok..;)

Hoppas vi ses på någon träff!

Hälsningar - Fredrik Geite, SÄFFLE
Hyundai Santa Fe GLS Exklusive -2003 Silver
--------------------------------------------------------
Annons

2
Fredrik.
Jag hoppas att du känner dig varmt välkommen till vår exklusiva sammanslutning. Du får efterhand beskriva utfallet av de olika stegen i din projektplan.
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

3
Fredrik, väldigt välkommen till Santa Fe Sweden!

Vi har mycket att tacka dig för, eftersom du och din firma ställer upp för oss med webbhotell och forumresurser. Det passar sig utmärkt med tanke på våra problem med gamla forumet.

Av den enkla anledningen har du blivit dubbad till "Vederbörlig Hedersmedlem" med åtföljande garnityr! Jag bockar och bugar mig! :D :D

4
Även jag stämmer in i hyllningskören - kul att ha dig ombord, Fredrik!
Tänk så praktiskt att ha någon att banka på när saker går över styr...
Bild




Swedefe

5
Kalas med lite nya presentationer på forumet!

Jag passar på att samla ihop de senaste i en och samma tråd, så blir det "rullande lista" som vi hade i det gamla forumet.

Fortsätt posta presentationer i denna tråden, ni som känner er manade!

JONAS skrev:2,7 förare, grön -03:a :mrgreen:

tidigare en vit 2,4 -02:a

bor i 08-land
Fjällräven skrev:Grattis till bytet, misstänker att det är vårkollektionen. Välkommen åter!



Logan skrev:Går under täcknamnet Logan och har haft min Santa Exclusive diesel automat sedan april 04. Efter att ha åkt Volvo (nya) i 30 år så kändes det lite annorlunda med Santa Fe. Till min förvåning så har inget krånglat, den bara går och går och är nu uppe i 3500 mil. Installerade en effektbox (SAM) efter 1500 mil och det gjorde underverk. Nu orkar den bra i backarna utan att slänga växlar i och ur. Förbrukningen minskade också något. Verkstaden har emellertid idiotförklarat mig och säger att inga garantier gäller.

Ett stort problem dock, varför måste det vara så f-b kallt vid benen på passagerarplatsen. Efter en timmes körning så försvinner värmen och man får sätta fläkten på näst högsta för att få vamt och då håller föraren på att storkna av värme.
Vid 3000 mil servicen sades att man inte kände till problemet och inte kunde göra något om det inte fanns något servicemeddelande från generalagenten.

Om någon av er löst problemet så skulle jag vara tacksam att få veta hur.

Hälsningar Björn Wennerberg alias Logan

ClasseClas skrev:Hej, Logan och välkommen! Kul med en dieselknutte! :wink: :wink:

Din fråga om passagerarvärme gör vi så här med:
-Jag lägger upp värmen som en ny tråd så resonerar vi separat om den. Vi hade lite diskussioner i gamla forumet som vi kan återuppliva.
http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=78
Swedefe skrev:
Logan skrev:Installerade en effektbox (SAM) efter 1500 mil och det gjorde underverk. Nu orkar den bra i backarna utan att slänga växlar i och ur. Förbrukningen minskade också något. Verkstaden har emellertid idiotförklarat mig och säger att inga garantier gäller.
Hej du, välkommen! (igen, eller hur?)

Just det här med effektboxar intresserar mig (och andra) storligen - jag har ett par frågor till dig som jag lägger upp i en annan tråd:
http://www.santafesweden.se/phpbb/viewt ... ?p=317#317

Please, kolla och besvara det du kan och vill - vi är måånga som är nyfikna!


Swedefe





Perka skrev:Köpte min Santa Fe för cirka 2år sedan är GRYMT nöjd, var lite skeptisk tidigare till märket Hyndai, dock inte längre speciellt inte Santa Fe.

i övrigt, heter Per bor i Stockholm jobbar som säljare av hemelektronik.
ClasseClas skrev:Hejåvälkommen Perka! :D Njut av forumet så länge du kan; jag förstod att du tänker sälja din bil.

Hejsålänge!

6
Perka skrev:Köpte min Santa Fe för cirka 2år sedan är GRYMT nöjd, var lite skeptisk tidigare till märket Hyndai, dock inte längre speciellt inte Santa Fe.

i övrigt, heter Per bor i Stockholm jobbar som säljare av hemelektronik.

Precis min erfarenhet - innan Santa Fe så "fanns inte" Hyundai för min del!

Välkommen till forumet!


Swedefe

7
johan skrev:Hej
Har för en vecka sedan fått min nya bil, en gl från 04 som jag fick till kanonpris. Skall hämta den i morgon från rostskyddsbehandling. Köpte ett insynsskydd på bildelsbasen, visade sig att jag fick byta mer än vad jag trodde för att få dit det. Har även kompletterat med fjärrlås, perfekt.

Tack för mig tills vidare /Johan.
ClasseClas skrev:Hej Johan och välkommen till forumet! Smart idé att köpa tillbehör på bildelsbasen.

Vi höres!
Swedefe skrev:
johan skrev:Hej
Har för en vecka sedan fått min nya bil, en gl från 04 som jag fick till kanonpris.
Aha! Äntligen en "basik" med i gänget! Är det någon som minns den sista månadsfrågan vi hade innan det förra forumet vek ihop sig och dog?

Vi frågade efter vad för sorts Santa forumbesökarna körde - nästan alla kryssade lyx eller superlyxmodellerna, inte någon sade sig köra GL.

Kul Johan att du dök upp - nu är alla sorter representerade här på forumet!

Passar på att flytta även din post in i presentationstråden, okay?


Swedefe

8
Hej Allihopa !

Hittade detta på nätet igår, det verkar mycket bra. Jag köpte min Santa fe 02 och har fortfarande kvar den,nu har den rullat nästan 4000 mil. Bilder kommer väl lite senare. Jag bor i stockholm :D

9
Hej Robson!
Kul med en frisk fläkt på forumet - ser att du hunnit ösa iväg inlägg i flera olika trådar. Hoppas du få svar på de olika frågorna, du är i vart fall välkommen ombord!



Swedefe

11
Passar på att plocka in lite ströpresentationer i tråden igen så vi har allt löpande "på rulle".
Fortsätt gärna presentera er i denna tråden genom att klicka "besvara"!


Kattis skrev:Hej. Oj va svårt att skriva om sig själv. Men jag kan börja med bilen.
Vi har tittat på Santa Fe redan 2003. Men då tyckte vi att vi inte hade råd riktigt än. Inte med ny och då fanns det inte så många begaganade ute. Ju mer bilar man såg ute på vägarna, desto mera växte smaken för denna underbara bil. Både min man och jag tyckte wow vilken *kanonsnygg bil*så snabbt vi såg en någonstans. Men vi som bor i Jönköping hade ingen försäljare i närheten. Tittad en gång i Borås.
När Holmgrens i Jönköping börja sälja Hyundai, så tittade min man på internet och hitta en där, begagnad. Silver, som vi drömt om. Vi åkte ner lördag direkt, dagen därpå, och då var bilen inte ens hemma. Vi kom på måndag och då hade någon försäljare bilen hemma, för och se hur det är med just Santa Fe. Dom hade inte så mycket erfarenhet av bilen. Vi ville ju ha den. Så vi gjorde nästan affär utan att i överhuvudtaget se bilen. Den var tillverkad -02 dec. Uttagen maj -03. Han som haft bilen ville ha den där stora Hyundai, santa var för liten :? .Bilen avställdes dec-03 och februari -04 har vi köpt den. Då har den gått 830 mil. Bilen är silver metallick, V6, GLS LYX automat bensindriven, med all möjlig utrustning, som ACC, uppvärmda backspeglar,centrallås, farthållare, navigator,tonade rutor, dimmljus fram, takbåge, läder stolar, instignings lister inne, avbländning i backspegel, (eller något sådant),dif bromsar, stereo, två cigg tändare uttag, en bak.
(har inte sett en enda bil på beg. sidor med den utrustningen någonstans) Vi satte på en redig båge med 2 stora blåa helljus, kupé och motor värmare. Vi har även gjort rostskydds behandling och underreds behandling på bilen.
Och eftersom jag är miljöskadad från lastbilen med all lull lull i , så satte vi lysrör inne i bilen under stolarna både fram och bak. (tokiga som vi är) Man kan ändra hela 18 olika sken. I garaget väntar blåa munstycken till vindrute torkarna också. Plus att vi ska montera svaga blå ljus i helljusen, så dom lyser i samband med parkerings ljus. Vi är hel nöjda med bilen. Inte minst när vi drar våran 1900 kg tunga husvagn. Nåja..... +några hundra kg packning bli det altid.
Nu har bilen genomgått 3000 mil service. Till sommar funderar vi på att lämna in den på MisterCab för vaxning. (om några pengar blir över) :D
Min man kör bilen till jobbet, men annars är det jag som sitter bakom ratten för det mesta. Dotter har haft körkort nu snart ett år och lånar bilen då och då. När hon hämtar sina kompisar så säger dom: "Hoppas hon kommer med Santan!!" Va :shock: är dom kräsna? Duger inte min fina gammla 240 volvo ?? :cry: Så det är väl allt om bilen. Ha det gott alla Santa ägare och *Krama varandra i tarfiken!!!!! *
Swedefe skrev:Halloj Kattis!
Fylligaste presentationen på år och dag - roligt att läsa!
Misstänker att ni gjort en mycket bra affär som slog till på en nästanny maxutrustad bil!
Välkommen till forumet, "paw rikh-tiigt"!
Marko skrev:Hallå alla Santa fe ägare
Marko heter jag och snart är jag också ägare till en Santa Fe 2.7 Aut GLS Exclusive -05 får leveransbesked på tisdag 29 mars.
Ser fram emot en massa intressanta inlägg på detta forumet.
Hej svejs.
gerstel skrev: Hallo alla Santa-ägare
Fick tips om att er klubb fanns och måste självklart bli medlem. Jag och min fru köpte vår första Santa Fe 01, en 2.4 GLS, den körde vi ca 12000 mil med utan några problem. Hämta ut en ny Platina för en månad sedan med en massa lull lull. mkt roligt. Vi drar husvagn också och är enbart positiva till Santan. Ser fram mot era träffardå vi gärna kommer.
Till dess/ Claus
Wanheden skrev:Välkommen gerstel!

Kul att mina tips om klubben kom fram, ännu roligare är det att ha en till ifrån Tranås som är med i klubben :D :D :D

Nu kanske vi kan få med oss ännu fler Santa Fe ägare till träffarna?
Jag ser ju att det finns några stycken här omkring....

/Wanheden.
Robertson skrev:Tjena allihopa

Många av er har säkert mött mig runt om i Sverige, Norge, Danmark och norra Tyskland. Jag är en snygg Santa Fe (eller Fén som min ägare kallar mig) som rullar land & rike runt. Mitt fullständiga namn är Santa Fe CRDi och jag är född 2002. Magnus adopterade mig i slutet av juli 2002 och sedan dess har jag alltså fått äran att bli körd i över 37000 mil.

Jag har haft många husvagnar på dragkroken. Cirka 800 olika vagnar har vi räknat ut. Jag brukar också få transportera runt på bilar, både nya och fina och skadade. De sista 1½ åren har vi kört mycket följebil åt breda och långa lastbilstransporter. En dag tog Magnus in mig i garaget och jag kom ut därifrån några timmar senare och jag var SÅ snygg! Snygga oranga lampor på taket, kommunikationsradio, navigator, "Varnings"-skylt på taket och inte minst - TVÅ nya antenner!!! Jag kände mig inte lite märkvärdig vill jag lova...

Jag är lite av en allkonstnär brukar Magnus säga. Vi är jobbarkompisar, kompisar även privat, jag är hans kontor och ibland har jag till och med fått vara säng. Det är också roligt att vara servicebil när Magnus och jag åker ut med rallybilen för att tävla.

Jag har bara varit rejält sjuk ett par gånger, och det blev långvarig sjukskrivning en av gångerna. Magnus fick ta in en vikarie. Kamremmen gick av efter 31000 mil, trots att jag hade varit inne på kontroll. Det tog hårt, så de fick byta hela topplocket och det tog nästan 5 veckor innan alla delar var hemma i Sverige. Och som om inte det var nog så rasade kopplingen SAMMA kväll som Magnus fick tillbaka mig. Då skämdes jag. Vikarien fick blixtinkallas och jag fick åka till sjukhuset igen. En vecka var jag borta. Men så gick jag också en helt ny sorts koppling med ett nytt svänghjul och grejor. Det märktes skillnad redan när jag backade ut ur sjuksalen.

Annars har jag bara varit småkrasslig ett par gånger, och då lidit av samma åkomma; Ett dieselrör vid pumpen började läcka. I övrigt så är generatorn bytt en gång och bromsklossarna fram byttes FÖRSTA gången vid 32000 mil och klossarna bak i vintras vid 36000 mil.

Jag är inte särskilt törstig tycks det; 1,05-1,15 med husvagn efter. Litern jämnt vid hård motorvägskörning och 0.75 vid lugn följebilskörning. Jag tycker dessutom om att dra tunga släp och husvagnar och är BRA på det.

Det var lite om mig och Magnus. Om ni har några frågor kan ni ställa dem. Magnus tolkar åt mig, så det ska nog inte vara några problem.
Swedefe skrev:
Santaclaus skrev:Vem hade trott på detta för bara 5 år sedan, om KOREANSKA bilar???
Ha! Är det någon som tänkt på att Santa Fe är den första koreanska bilen som man ens skulle vilja åka 37,000 mil i...

Trevligt skrivet, Robertsson - kul att du tog dig tid att knattra ner din lilla historia - 37,000 mil är
Bild

Swedefe
Vintervante skrev:Tänkte skriva en rad jag me! Köpte min Santa Fe i april -05, hade en Audi A3 tidigare ( + sambo och en dotter på 3 år ) men nu så ska vi få tillökning i höst och då var det dags att köpa en lite större bil. Letade flera månader efter info om olika bilar men till slut så var valet ganska enkelt, det är grymt hur mycket information det finns om Santan och ägare som är riktigt nöjda! Snubblade över denna sida och är tacksam över att den finns, (utan denna sidan så skulle jag inte kunnat montera mitt lastgaller , ) så keep ut the good work! Lite om Santan då, den är en 2001, GLS, svart, 8300 Mil, otroligt fint skick, lite om ägaren, 28 år, en sambo, 3 år gammal dotter+ en i "ugnen", (kommer i höst), bor i skaraborg, jobbar inom telecom. Tycker att det finns bra med plats för barnstol m.m i santan men tar gärna emot tips, kommentarer och dyl av er som haft/har bilen som familjebil.. Väl mött på vägarna i sommar!
Stahl skrev:Hej!
Grattis till både barn och bil! Betr ditt namn så vill jag också ha en förklaring för namnet är en utav de bästa! Man ler varje gång! :D

Må gott!
Stahl


Som sagt - den som känner sig manad att lämna sin presentation behöver bara klicka knappen "Besvara" härnere till vänster.

Lycka till!

12
Hej på er. tycker att verkar vara en mycket bra och informativ sida här köpte en santa fe i fredags så denna dag har det inte blivit mycket annat än att kolla och köra och framförallt bara njuta :D
det blev en -05 som gått 1200 mil

13
Hej och GRATTIS till bilen, kul att du skrev in dig här! :D :D Hoppas att höra mycket ifrån dig, inte med problem med bilen utan allt annat.....


Stahl

14
KGA santa fe skrev:Hej på er. tycker att verkar vara en mycket bra och informativ sida här köpte en santa fe i fredags så denna dag har det inte blivit mycket annat än att kolla och köra och framförallt bara njuta :D
det blev en -05 som gått 1200 mil
Välkommen! :D :D :D