Annons

Vad händer med SAAB?

Ende, Schluss, vorbei - det är redan slut.
Antal röster: 7 (37%)
Kineser köper verktyg och produktionslinor.
Antal röster: 5 (26%)
Kineser köper hela SAAB
Antal röster: 1 (5%)
Kineser köper SAAB - och Volvo på samma gång!
Antal röster: 2 (11%)
Koenigsegg köper SAAB ändå
Antal röster: 1 (5%)
Spyker köper SAAB
Antal röster: 2 (11%)
Morgan köper SAAB. Synergi, you know... (Inga röster)
GM behåller SAAB (Inga röster)
...ett tag till...
Antal röster: 1 (5%)
SAP och LO köper SAAB (Inga röster)
Antal röster: 19

December 2009 - "Vad händer med SAAB?"

1
Jag vet.

Snälla, ofarliga ämnen drar fler svar än brännbara, farliga.
Men, SAABS respit under galgen ÄR månadens snackis - det bara är så.

Eller, borde vara; jag träffar fortfarande folk som anser att SAAB är ett sådant gammalt fint och historiskt märke att det självklart inte kan försvinna. Näha...?

Rover var ett ännu äldre och finare märke - sista modellen produceras numer i Kina, för den Kinesiska marknaden, av Kineser, under namnet "Röv". Även om det stavas lite tillgjort...

Hela spelet bakom Stallbackas bilfabrik är otroligt intressant att följa och präglas av svensk aningslöshet och den specifikt svenska tron på att alla andra spelar med öppna kort och menar det dom säger.
Livsfarligt på den internationalla arenan.

..och varför fick Henderson gå? Ba' så ba'...?
Visst - en bönräknare, men blir hans efterträdare så mycket bättre...?

Och vad kan man egentligen vänta sig av en koncern som drivit badge engineering till sin yttersta spets och tycker att Chevrolet-märket passar jättebra på Daewoo från Korea...?

Ge oss dina tankar! Ju tidigare du vågar sticka ut hakan i tråden desto mer kharma får du!
Här är det faktiskt bättre att tycka, men få fel i slutändan.
Minns att man kan aldrig få säga "Vad var det jag sade" om man inte sagt något...
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
10 röster och ingen enda kommentar - när den största industrikatastrofen sedan varvskollapsen sker mitt framför ögonen på oss...?

Okay okay att inte "GM lägger ner" finns som box att ticka, men vaddå?

Det här är ju värsta såpan någonsin som rullar 24/7 just nu!

...med riktiga, svenska liv i potten!
Det är ju så vidrigt som det bara kan bli.


"Titta på varvskrisen, det ordnade sig ju fint"

Gjorde det? Hur många människor gick under...?
Söp ihjäl sig, vårdades sönder och samman, dog i förtid för att hela deras tunna väv av "socialt nätverk" slets i trasor. (Även om man inte hade den snygga rubriken på det då)

OCH!

Dom som kunde ställa om, dom som inte identifierade sig som "varvsarbetare" kunde då absorberas i den för tillfället ohyggligt expansiva bilindustrin - är det ens någon som idag minns att när Volvo "fick" Uddevallavarvet så blev SAAB sura och ville ha ett eget varv; och "fick" Kockums i Malmö! Anyone...?
Samtidigt som man hade produktion i SF-Uusikkapunkki/Nystad!

Å Volvo producerade personbilar i Uddevalla, Torslanda, Kalmar, B-Ghent och NL-Born!!!

Ring a bell...? Man glömmer hemskt fort!

Biltillverkning idag ser väldigt annorlunda ut - det vi tror är bilfabriker är bara monteringsanläggningar där förproducerade komponenter sammanfogas.

I själva verket kommer den imploderande svenska bilindustrin att sända chockvågor på djupet i den svenska samhällskroppen eftersom den numer är så spridd över landet! Ingen landsända kommer att vara riktigt skonad, men hjälpinsatserna kommer att riktas mot Trollhättan och Göteborg - resten får det värre, för det står inte SAAB eller Volvo på infartsskylten...

Och - var är nästa steg i den industriella trappan som vi kan häva oss över på?

Elektronik...? Surt bara att Huawei visade musklerna nu i veckan och snuvade Ericsson på det dom en gång var outstanding på...

Vindkraftverk...? Yeah right...

Vågkraftverk talades det om - då hade det ju varit bra om man låtit bli att tippa sprängsten på Arendals stapelbädd och givit bort klabbet till Volvo...

Grinig gubbe? Ja, och stolt över det dessutom!
Det tror fan att det går åt pipan när man lämnar ifrån sig ägande och kontroll.
"Släpp aldrig verktyget ifrån dig - det kommer att riktas mot dig snabbare än du tror": vilken småföretagare som helst förstår vad som menas med den frasen.

Varför inser inte di store samma sak...?


Peka på nästa steg i vår industriella utveckling, så skall jag glatt somna om och inte störa er mer.

Eller - skall vi erkänna den industriella avveckling vi defacto genomgått de sista decennierna?
Industri är ju så smutsigt och bullrigt...

Vad skall vi göra istället?



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
...och *poff* där loosade vi Volvo också, dan före dan - ba' så ba'!

God Jul, förresten!
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Ja, sicken soppa!
Bilarna som tillverkas i Kina med dom gamla verktygen kan ju döpas till "SABB" - ett namn som säger en hel del...

Jag är rädd att tidningarna kommer att få sälja en hel del lösnummer i ärendet under kommande vår.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting