Annons

Stannar du för STOP-skylt?

Alltid!
Antal röster: 18 (78%)
Oftast
Antal röster: 3 (13%)
Förnuftet får råda
Antal röster: 1 (4%)
Ja, det tror jag...? (Inga röster)
Sällan på natten
Antal röster: 1 (4%)
Antal röster: 23

Mars 2010 - "Stannar du för stoppskylt?"

1
Den 8-kantiga "STOP-skylten" ser man lite olika på har jag förstått.

En gång i tiden räckte det att första bilen i en kö stannade, de två efterpå kommande behövde inte stå stilla.
Märklig regel, men den försvann.

Jag tycker mig se att respekten för stopplikten håller på att utvattnas, någon mer som uppfattar samma skeende, eller inbillar jag mig bara?

Många verkar se STOP-som en uppmaning att kolla lite extra innan man kör ut, men inte stannas det inte.

...och sedan har vi dom som tror att dom stannar, men som bara bromsar till lite utan att stanna helt.
Körkortsindragning på platsen, vill jag minnas.
Då tycker jag att det är skojsigare att bli av med kortet i flygande fläng, så att säga. Mer value for money, helt enkelt...

Er uppfattning om stopplikten?
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Jodå, alltid! :!:
En gammal (?) yrkesförare har alltid varit noga just med den detaljen - även mitt i natten!
Först och främst därför att en stoppskylt inte är uppsatt utan anledning - annars hade det varit "lämna företräde" som gällt...!
Man vet ju heller aldrig var farbror polisen har ställt sig, och om det är "fälghålsprincipen" som gäller...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
För många många år sedan skulle jag ut på dåvarande E3an vid Vårgårda västra (Doggy).
jag såg civilbilen på andra sidan vägen och kunde lista mig till vad dom höll på med, men eftersom jag alltid stannar på STOP så behövde jag inte göra mig till.

Likförbannat skall dom ha in mig på invinkningen längre fram - inte ovanligt när man åker MC att dom skall leka 1000-frågor och se om dom hittar något.

"God middag, Länstrafikgruppen i Älvsborgs län" - ni fattar att det var ett tag sedan...? Först kolla på körkortet och sedan kommer det:
"Borta vid utfarten har vi en patrull som rapporterat att du inte stannat vid utfarten på E3"...

"Lägg av - du menar killarna i ABS 123 som sitter och häckar i den gamla SAAB 99an? Då får dom putsa glasögonen! Jag stannar alltid, och speciellt om jag ser Poliser som kollar stopplikten."

Några snabba steg bort till radion, jag tar av mig hjälmen och hinner fram för att höra svaret:
"Nej, MC-föraren satte inte ner fötterna, det såg vi bägge två".

"Amen, sätta ner fötterna - det har ju inte med att stå stilla eller inte att göra" varpå jag rullar fram några meter, bromsar och står stilla i två, tre sekunder innan jag sätter ner en fot. *flin*

"OK, du kan åka. Ha en bra dag"



Det är fortfarande ett kul trick, att stanna för stopplikt utan att sätta ner fötterna. :mrgreen:




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
I Edsbyn hade vi en korsning vid Sommars konditori där detsmall alt som oftast. Vi satt ett lunchgäng och diskuterade varför det small så ofta, det är ju iaf en lämna företrädes skylt där? "Jamen det gäller ju inte om man kommer från höger" sa en bybo... Ridå!
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

5
opticrob skrev:I Edsbyn hade vi en korsning vid Sommars konditori där detsmall alt som oftast. Vi satt ett lunchgäng och diskuterade varför det small så ofta, det är ju iaf en lämna företrädes skylt där? "Jamen det gäller ju inte om man kommer från höger" sa en bybo... Ridå!
-Och nu sitter där en STOP-skylt? :lol:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

6
petroff skrev:
-Och nu sitter där en STOP-skylt? :lol:

Petroff :wink:
Jäss! Hur visste du det? :mrgreen:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

7
opticrob skrev:
petroff skrev:
-Och nu sitter där en STOP-skylt? :lol:

Petroff :wink:
Jäss! Hur visste du det? :mrgreen:
Äsch, det var väl inget. :oops:

/Member Of The Border Of N.A.S.A

Raket-Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
Vad är en stop skylt? He he ;).
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

9
Martin.n skrev:Vad är en stop skylt? He he ;).
:D

-En varningsskylt. Varnar för Stop-stinnna trafikanter.(tror jag?)

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

10
Trodde det va något i Kyrkan! :)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

11
:D nej,nej. Förstår hur du tänker! Men DOP är en helt annan sak.
(tror jag?)

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

12
Har i regel respekt för stopskyltar. Svarade dock att förnuftet får råda. Stannar alltid om jag har trafik runt mig samt om jag inte känner till vägarna/omgivningarna ordentligt. Annars händer det ofta att jag fuskar lite när jag vet att jag är ensam och känner vägen väl. Som sagt, förnuftet får råda.
Hyundai I30 1,6D blue 2010