Annons

Använder du din Navi?

Alltid! Bra in-flight entertainment, faktiskt...
Antal röster: 3 (12%)
Oftast
Antal röster: 2 (8%)
Jodå, är jag osäker så knappar jag in det jag behöver
Antal röster: 8 (31%)
Ja, men mest som kameravarnare
Antal röster: 8 (31%)
Nja, börjar ledsna. Bara bök att gömma undan den
Antal röster: 1 (4%)
Kass! Karta och känsla är koolare. (Inga röster)
Inte köpt någon ännu.
Antal röster: 3 (12%)
Tänker inte köpa någon (Inga röster)
Ha! Jag känner till Muppsås utan att Googla!
Antal röster: 1 (4%)
Antal röster: 26

Augusti 2010 - "Använder du Navigator"?

1
Navigatorer är allmängods numer, men hur är det med dig?
Använder du, eller klarar du dig inte utan?
Kanske kör du med papperskarta på rent djävelskap?

Frågan blev aktuell under förra helgen när jag behövde köpa en karta för att få lite överblick - och det var faktiskt lite besvärlig att hitta något mer än reklamsponsade stadskartor.

Berätta om dina navi-erfarenheter!


Swedefe


...å om du vet var "Muppsås" ligger på rak arm och utan att behöva googla så behöver du inte klicka något annat än svaret på den frågan, då vet vi preciis hur bra du är på det här... :mrgreen:
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

Nuvi !

2
Hej :)

Har en Nuvi från -07 som behöver
upp dateras, men den hittar dit man
vill så den är bra när man knappat
in kordinaterna på nåt litet torp
uti skogen som man vill titta på :wink:

Men det är ju lika dyrt att uppdatera
som att köpa en ny :?

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

3
Oftast räcker det med att titta på Enirokartan för att få en känsla vart jag ska, men plåtpoliserna kan jag inte memorera tyvärr. O i bland ÄR det skönt att slippa hitta, därför har jag en Nüvi 1390T med sån där trafikstörningsmottagare. Trevlig sak. :)

Sen har en finsk mobiltillverkare lagt med gps-programvara i en del av sina telefoner så de är faktiskt fullfjädrade navigatorer.
En sån har jag såklart också, så jag hittar hem efter krogrundan... :roll:

I cab'en sitter det en originalmonterad sak som snabbt döptes till "Maria" av HSB'n. Detta för den låter som Maria Montasami och är allmänt jobbig... :?

Edit: Jag HAR faktiskt kartor från 50-talet också, men de är mest av kulturhistoriskt intresse :-)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

4
Jo, den sitter på sin plats, och den plingar till i närheten av fartkameror - det är allt... :roll:
Jo, så används den till geocaching, som det händer att man är ute på ibland! :D
Men som Santavalpen så riktigt påpekar - det kostar ju fläsk att uppgradera kartorna...! :shock:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Har en som inte hittar rätt alla gånger, svår att stänga av ljudet på, men väldigt bra vid fartkameror.
Tar dock upp hela passagerarsätet. :wink:
Santa Fe 2.4 GLS -01

6
:mrgreen:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

7
perra_umea skrev:Har en som inte hittar rätt alla gånger, svår att stänga av ljudet på, men väldigt bra vid fartkameror.
Tar dock upp hela passagerarsätet. :wink:
:lol: :lol:
Haha...! Ja, och inte vågar man försöka "uppdatera" heller...! :biggrin: :biggrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
Ibland blir man dvs jag osäker (efteråt) på hur svarsalternativen skulle tolkas - och då blir min svarsmarkering förstås lite si och så.
Svaret "Oftast" betyder i mitt fall att jag oftast har navigatorn monterad och påslagen - men det betyder inte att jag oftast använder den för ren navigering (papperskartor kombinerade med ett visst lokalsinne gör att jag oftast hittar rätt även till okända platser).

Vad använder jag då navigatorn till? Jo dels för att hålla koll på min verkliga fart, dels för att hålla koll på dom så kallade "plåtpoliserna", och dels för att kolla hur bra navigatorn klarar av att leda mig via rätt väg till rätt ställe - det känns bra att veta att den ibland kan göra fel.
Dessutom har navigatorn Bluetooth-koppling till mobiltelefonen vilket innebär handsfree-telefonerande - toppen eftersom standardradion från Hyundai saknar den finessen.

Fartvisningen fungerar såvitt jag kan se helt perfekt dvs den stämmer med mina egna beräkningar (med stoppur).
Fartkamerorna kan det vara si och så med, för bara på vägen från "storstan" och hem lyckas navigatorn ange fel hastighet (50 där det i verkligheten är 70 km/h) förbi en kamera, och den varnar på ett annat ställe för en kamera som inte finns.
Och den rena navigeringen funkar förvånansvärt bra, för oftast hittar navigatorn till rätt plats - men inte alltid "rätt" väg dit...

Den jag pratar om, dvs navigatorn, heter Garmin nüvi 1390T med Europakartor, och den har fått varenda tillgänglig uppdatering av fartkamerainformation, kartor och programvara.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

10
Är nu inne på min tredje Garmin på ca. 6 år. Eftersom ny kartuppdatering är nästan lika dyrt som en ny navigator kan man lika gärna köpa ny navigator med nyare programvara och mera finesser.
Har navigatorn alltid påslagen för fartkameror och som hastighetsreferens.

Att en navigator missar fartkameror eller har fel hastighetsvisning beror inte på navigatorn utan på att den har felaktig POI-information.
Den kamerafil somm nu gäller är från 20-07-28 och innehåller 1086 st kameror. (speekcam.tk).

Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

11
Lenn98 skrev: Att en navigator missar fartkameror eller har fel hastighetsvisning beror inte på navigatorn utan på att den har felaktig POI-information.
Den kamerafil somm nu gäller är från 20-07-28 och innehåller 1086 st kameror. (speekcam.tk).

Lennart
Utan programvara och tillhörande datafiler är navigatorn inte en navigator - eller med andra ord en navigator består av hårdvara och mjukvara (precis som bilen).
Om det finns fel i mjukvaran, är detta ett fel på navigatorn, menar jag, eftersom båda delarna tillhandahålls mig som en enhet av samma leverantör dvs Garmin i det här fallet.
Jag väntar med spänning på att få se hur länge det dröjer innan kamerafelen blir rättade - nu har jag väntat i 6 månader. :shock: :D :mrgreen:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

12
Varför inte ladda kamerafilerna själv isället för att vänta på att Garmin
skall fixa detta. Det är förändrinar flera ggr. per månad på dessa filer. Har man väntat på nya filer
i 6 mån förstår jag att navigatorn ger fel information. Den är ju som vilken
dator som helst, gör som den blir tillsagd. Har den gammal information så visar den gammal information. Gå till tex. speedcam.tk och hämta färska
filer och ladda dessa i navigatorn. Allt klart på max 15 min

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

13
Tack Lennart för ett bra tips. :D
Jag brukar söka på garmin.se några gånger varje vecka efter uppdateringar till både fartkameror och allt annat. Jag har alltså inte varit overksam i 6 månader utan bara efter varje uppdatering konstaterat att felen inte är rättade.
Den senaste fartkamerauppdateringen laddade jag ner från Garmin den 2 augusti. Menar du att uppdateringarna från speedcam.tk är färskare dvs mer aktuella än dom man samtidigt kan hämta från Garmin?

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

14
Jag har aldrig hämtat kamerafiler från Garmin, så hur snabbt de uppdaterar vet jag inte. Ett tips är att gå in i navigatorns POI-fil och se hur många kameror som är installerade. Speedcams senaste fil innehåller 1086 st .
Jag skulle tro att speedcams filer är snabbast uppdaterade då det är många som rapporterar in nya kameror, nedtagna kameror och kameror med ny hastighet.

BengeB, du säger att navigatorn larmar för en kamera som inte fanns.
Vet du om det har suttit någon kamera där förut?
Om det så att det har varit en kamera där förut är ju Garmins filer för gamla

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

15
Lenn98 skrev:Jag har aldrig hämtat kamerafiler från Garmin, så hur snabbt de uppdaterar vet jag inte. - - -

BengeB, du säger att navigatorn larmar för en kamera som inte fanns.
Vet du om det har suttit någon kamera där förut?
Om det så att det har varit en kamera där förut är ju Garmins filer för gamla

// Lennart
Nej, det har inte suttit någon kamera där tidigare, däremot finns det en kamera på motsatt sida av vägen dvs för den mötande trafiken, och den kameran visas på navigatorn och med rätt hastighet.
Ca en kilometer före den "obefintliga kameran" finns det två kameror dvs en för vardera körriktningen. Vid/före den ena kameran, nämligen den som ligger före den kamera som "inte finns", påstår navigatorn att hastighetsgränsen är 50 km/h medan den i verkligheten är 70 km/h både före och efter kameran - men när man kör i andra riktningen visar navigatorn rätt dvs 70 km/h.

På garmin.se brukar det finnas fartkamerauppdateringar minst en gång per vecka, men det betyder förstås inte att informationen är purfärsk - men jag har väl laddat ner minst 25 uppdateringar det senaste halvåret utan att just dom nu aktuella felen rättats.

Nu har jag laddat ner och sparat filen från speedcam.tk - eftersom det är en Excel-fil ska jag försöka identifiera dom två aktuella kamerorna för att se om jag kan ta bort den ena och rätta hastighetsuppgiften för den andra.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.