Annons

Dags att avskaffa "normaltid"?

Ja! Sommartid året runt, tack
Antal röster: 4 (24%)
Ja! Sommartid som normaltid + sommar-sommartid
Antal röster: 2 (12%)
Nej! Det är bra som det är.
Antal röster: 8 (47%)
Nej! Det var bra som det var-innan vi började justera
Antal röster: 3 (18%)
Antal röster: 17

Oktober 2010 - "Dags att avskaffa 'normaltid'?"

1
Ja, vad säger ni?

Snart dags att lämna "sommaren" och inse att vi är tillbaka i "normalläget" - mörker, kyla och ihållande regn...


Hur smart är det här med att det plötsligt blir mörkt 2 timmar tidigare på kvällen, trots att man bara ändrat klockan en timme - å det ändå inte blir ljust ett smack tidigare på morgonen...?
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Skönt att vintertid kommer - 1 timme längre att sova på morgonen, för tiden när man går och lägger sig på kvällen kan "diffa" på 1 tim utan problem - men på morgonen så betyder den timmen sååååå mycket!.......känslan sitter i två dagar.... sen är allt som vanligt igen....

Mer snö!!!!!
:wink:
Stahl

3
På den tiden jag jobbade - och även nuförtiden förresten - förstod jag aldrig vitsen med en timmes förskjutning på dygnet... :roll:
Dock har jag gissat mig till att de som bestämmer om detta, inte börjar sina "arbetsdagar" förrän långt fram på förmiddagen,
och sedan avslutar densamma en bit in på eftermiddagen!
Då kan det ju vara en vits med att "utnyttja" de ljusa sommarkvällarna,
och inte ha ett dugg ont av att det är mörkt en timma längre om morgnarna? :x
Nä - låt klockan vara vid samma tid på dygnet året om, tycker jag! :idea: :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Jag är på Läjjans linje. Jag har inte någon åker att plöja och de som måste göra sånt har antagligen lyse på sina fordon, så en timme hit eller dit kvittar.

Jag trevar mig alltid till bussen oavsett om det är ljust eller mörkt, men det är för att jag så trött att jag inte fått upp ögonlocken helt.

Kan tänka mig att ta allt ett steg längre och inför en "internettid" som är samma oavsett var i världen man befinner sig. :roll:

Edit: Om sommartid även innefattar att temperaturen är sommarbehaglig, så är jag FÖR sommartid i alla fall 10 av årets 12måndader...
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

5
:? Var det inte så att "vinter-tid" var en Europa-anpassning långt innan vi blev intvingade i den tveksamma gemenskapen? Har för mig det.
Enligt mitt tycke är det bara till bekymmer med denna omställning, här på våra breddgrader.
/Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

6
Det var trevligt med en liten sovmorgon idag... ;)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.