Annons

Växellådsbekymmer

1
Någon mer än jag som har fått problem med automat lådan (7vxl dsg)?
Två gånger idag så har vxl.1,3,5&7 lagt av.
De börjar fungera när man startar om bilen.
Ska kontakta hyundai imorgon.
Dock verkar de otroligt upptagna av sig, iaf när jag ringde angående huvlåset samt uppdateringen av instrumenteringen.
Kanske blir lättare att få tid när det kommer till mer allvarliga garantiproblem.
Hyundai Tucson 1,6T -16
Annons

Re: Växellådsbekymmer

2
Växellådan på min har ett antal egenheter. Dels varnar den för överhettning när man backar med husvagnen och det är lite uppförslut. Detta ska enligt Hyundai vara ett sw-problem då det inte finns några sensorer på växellådan ! ?

Dessutom är den inte att lita på vid låga hastigheter (läs köer i 08-land) för den vill inte växla ned till 1:an vid nästan stillastående och om man rör sig sakta framåt så blir det ryckigt när den helt plötsligt får för sig at växla ned osv.
Tucson 1.6 T-GDI Automat 7-vxl (DCT) 4WD ComfortPlus

Re: Växellådsbekymmer

3
Känner igen det där vid krypkörning. Har aldrig upplevt det på samma sätt i någon annan bil med automat.
Lämnade ju in bilen i tisdags för att de skulle kolla upp vad som är galet. Självklart fanns ingenting loggat bland nå folkoder osv.
Det han gjorde var att nollställa lådan då den anpassar sig efter ens körning. Så vi får se om felet kommer tillbaka.

Har även bekymmer med parkeringsvarnaren, som i stort sett alltid stänger av sig själv.
Detta glömde han jag prata med vidarebefordra.
Även att de ska byta nåt med huvlåset och uppdatera mjukvaran i instrumenteringen. Även detta glömdes att framföras.
Känns riktigt irriterande att behöva åka tillbaka pga att dom slarvat.

Någon som vet vad som uppdateras i instrumenteringen?
Hyundai Tucson 1,6T -16

Re: Växellådsbekymmer

4
Har problem med min låda jag med. Bilen är en Active+ 1,7 CRDI DCT-7
Listar upp dom nedan:

* Rycker/skakar lite vid start av acceleration.
* Kan även välja att göra ett litet hopp efter att jag backat ut från uppfarten och lagt i driven.
* Vid långsam körning (typ på villagator mm) så varvar bilen riktigt högt (2500- 3000 rpm) och vägrar växla upp.
* Vid minsta uppförslut så är det samma sak. Håller kvar växeln trots högt varv.
* Vid korsningar så kan fel växel väljas vilket, inte allt för sällan, resulterar i att lådan slirar rejält på kopplingen i ett högt varv.
* Värst av allt. Drivningen har försvunnit helt. Vid 2 tillfällen så har bilen, efter att ha saktat ner mot en korsning, blivit stående i korsningen och bara varvat utan att ta sig framåt. Det är precis som om man lagt i N och gasar. Inget händer förutom att varvet går upp. Ena gången hjälpte det att släppa gasen så "hoppade" bilen till när den kom ner i varv men andra gången fick jag lägga i P för att sen gå till D igen. Då åkte vi framåt igen.

Jag har varit till återförsäljaren med bilen och de har provkört och konstaterat att det inte föreligger något fel på låda eller bil.
De verkar inte riktigt tro på min historia utan förklarade för mig att en dubbelkopplingslåda kan bete sig lite konstigt ibland.

Dock så har jag nu lite mer kött på benen. En nära bekant till mig köpte en likadan bil som mig. Han fick den till och med levererad samtidigt. Hans fru berättade i helgen att deras bil betedde sig på samma sätt! Mannen frågade varför i hela friden hon inte sagt något och responsen var att hon inte trodde det va så farligt, men när drivningen försvann helt så förstod hon att något va fel.

Jag har även sett att på det amerikanska hyundai-forumet så har flera personer ett fel som liknar detta! Där har det kommit en recall som tydligen löst de flesta fel. När jag påpekade detta för återförsäljare så sa han bara att den återkallelsen enbart gällde bensinversionen i USA.
Kan kanske bero på att dieselversionen inte säljs där?!? Jag håller nu på att samla på mig lite "belägg" för att detta är ett problem så jag kan lämna till min återförsäljare. Det är surt att ha lagt så mycket pengar på en bil som inte fungerar som den ska. Att service-personalen inte lyckas återskapa problemet är ju inte heller helt otippat! Det brukar ju vara så. Dock så tycker jag att återförsäljare borde ta kundens "klagomål" lite mer seriöst istället för att förutsätta att man inte kan köra en bil med dubbelkopplingslåda.

Någon mer än jag som upplevt detta?

mvh
Deeds

Re: Växellådsbekymmer

5
Det där med att den gärna vill ligga kvar på en växel trots att den varvar närmare 3000rpm har hänt mig Några gånger. Detta har nog dock bara hänt i köer och när jag kör upp för en längre backe på tvåan växel. Vill ju gärna ha upp den på trean där, men ibland vill den inte.
Har dock haft mindre problem med detta sedan de nollställde minnet på lådan.
Men har du samma 7 växlade dubbelkopplingslåda på din diesel som vi har på bensinaren?

Jag lyckades ju filma när bilen bara gick på 2, 4 och 6ans växel.
Men de var totalt ointresserade av den och sa att den filmen inte säger nånting egentligen.
Tyckte annars att det var fint bevis för att jag har rätt om lådan.
Hyundai Tucson 1,6T -16

Re: Växellådsbekymmer

6
När bara jämna eller ojämna växlar bara läggs i brukar det vara fel på kopplings motorn till en av axlarna eller på växelväljaren.

Ni med att den känns ryckig och så, har ni testat att köra "manuellt" då och se om det försvinner?? Säger ju väldigt mycket om det är programvara fel eller inte då

Re: Växellådsbekymmer

7
Länk till recall-lista för Tucson: http://www.carcomplaints.com/Hyundai/Tu ... 6/recalls/

Jag har en ganska brant kort backe upp ur centralgaraget under huset. När jag ska ut lägger jag i ettan manuellt och trycker Auto Hold, annars lägger bilen i tvåan med följden att motorn rusar för att orka upp. Auto Hold hjälper till att hålla bilen still om det kommer nåt på trottoaren utanför porten, då måste man bromsa och hålla bilen still i ett kraftigt nedåtlut, funkar utmärkt!
Men visst är det annorlunda att köra den sjuväxlade lådan, smygkörning är ett problem t ex vid parkering i ett centralgarage med trånga platser. Det är som att köra en manuellt växlad bil sakta på ettan med kopplingen uppe, det blir ryckigt och stora hopp om man inte är med på bromsen. Och den låser sig även när man trampar ganska löst, och när man sedan försöker släppa den lite lossnar den för mkt och bilen kan göra ett hopp framåt. Undrar om detta går att fixa med programvara, eller om det är fysiskt omöjligt?
Med facit i hand skulle jag köpt en annan bil idag, bla pga detta men även för att man tagit bort möjligheten till Apple CarPlay och röststyrningen i de europeiska modellerna. Och att det inte finns adaptiv farthållare, endast en vanlig, och adaptivt helljus, som är riktigt användbart till skillnad från en miljon POI's i TomTom. Och kameror runt om, guld vid parkering. Men den har iallafall ventilerade framstolar, om det skulle bli varmt i sommar, nån dag eller två. Det är det inte många i den här klassen som har!

Re: Växellådsbekymmer

8
Guranius skrev: 10 aug 2016, 08:40 Växellådan på min har ett antal egenheter. Dels varnar den för överhettning när man backar med husvagnen och det är lite uppförslut. Detta ska enligt Hyundai vara ett sw-problem då det inte finns några sensorer på växellådan ! ?

Dessutom är den inte att lita på vid låga hastigheter (läs köer i 08-land) för den vill inte växla ned till 1:an vid nästan stillastående och om man rör sig sakta framåt så blir det ryckigt när den helt plötsligt får för sig at växla ned osv.
Har samma problem med min låda. Vill inte växla ner till ettan trots att jag nästan står stilla. Har påpekat det och får svaret att det är så med dubbelkoppling. Rycker även när man åker iväg lite sakta och växlar upp till tvåan precis som man skulle släppt kopplingen för snabbt. Jag anser ju att dubbelkopplingen är dålig men inte de. Hade likadant på min Kia Sportage och där var det kopplingen.
Bråkar med dem på Bilbyter här i Norrköping där jag köpt den. De påstår att de uppdaterat lådan och att det inte är något fel.
Blir galen när det verkar som de tror att man är helt dum i huvudet.

Re: Växellådsbekymmer

9
Stonecreek skrev: 05 mar 2021, 12:39
Guranius skrev: 10 aug 2016, 08:40 Växellådan på min har ett antal egenheter. Dels varnar den för överhettning när man backar med husvagnen och det är lite uppförslut. Detta ska enligt Hyundai vara ett sw-problem då det inte finns några sensorer på växellådan ! ?

Dessutom är den inte att lita på vid låga hastigheter (läs köer i 08-land) för den vill inte växla ned till 1:an vid nästan stillastående och om man rör sig sakta framåt så blir det ryckigt när den helt plötsligt får för sig at växla ned osv.
Har samma problem med min låda. Vill inte växla ner till ettan trots att jag nästan står stilla. Har påpekat det och får svaret att det är så med dubbelkoppling. Rycker även när man åker iväg lite sakta och växlar upp till tvåan precis som man skulle släppt kopplingen för snabbt. Jag anser ju att dubbelkopplingen är dålig men inte de. Hade likadant på min Kia Sportage och där var det kopplingen.
Bråkar med dem på Bilbyter här i Norrköping där jag köpt den. De påstår att de uppdaterat lådan och att det inte är något fel.
Blir galen när det verkar som de tror att man är helt dum i huvudet.
Vad har du för bil exakt?