Annons

Hjul- och fälgstorlek

1
Hej,

Jag och min fästmö väntar på vår första Hyundai tillika vår första bil från Syd Korea. Det blir en Tucson med Comfort Plus som redan fanns på lager order. Och han/hon förväntas anlända inom några veckor. Eftersom jag är adopterad från Syd Korea tycker jag att det blir en skön parallell här :).

Nåväl.

Vi har mest haft tyska bilar tidigare men vid provkörning Tucson menar jag att känslan i Hyundais bilar börjar komma ikapp premiumsegmentet rejält nu. Och jämfört med Rav-4, Kuga, m.fl. likvärdiga kärror så hamnar Tucson högt, imho. Det var Sportage som vi tyckte hamnade närmast.. och det är ju i princip en Tucson med annan och lite dyrare ytterrock.

Eftersom min personliga syn på gummi (överhuvudtaget!) är "less is more" vägrade jag köpa 17" hjul med 60-profil som sommarhjul eller de 19" som följer med i Premiumpaketet. På vår nuvarande Audi Allroad har vi 20" fälgar med 255/45-däck, vilket har fungerat ypperligt. Även på knöliga skogsvägar och grusvägar med potthål. Framför allt trevligt på väg naturligtvis. Vi avser att använda Tucson till vad den är byggd för; transport på asfalterad väg i huvudsak med någon avstickare då och då på sämre väg. Det är ingen terrängbil och bör utrustas därefter anser jag.

Och det är här jag vill hitta en bra lösning. Sådana här forum brukar vara en bra källa för erfarenheter, goda råd och glada tillrop.

Så mina frågor är:

1. Finns någon här som kör på större hjul än de 19" som ingår i Premiumpaketet? T.ex. 20-21". Hur har det fungerat?
2. Vad är max bredd på däck och fälg i hjulhusen, fram/resp. bak? I den mån den uppgiften nu finns. Bör ju stå i relation till ET, däckets bredd och "bullighet", etc.
3. Vad är det för bredd och inpressning på original 17" och 19" fälgar? Det jag hittat online är ET45 på 16" med max fälgbredd 9".
Käkar man hundar i Syd Korea? :O
_____________________________________________
Skrytraden: Audi A6 Allr 3.0 TDI -15, Audi A6 Av -13, Audi A4 Allr -11, Audi A4 Av -09, Audi/MTM 240 -00, BMW 325 -06, BMW 328 -96, BMW 325 -92, MB C180 -13
Annons