Annons

Oljeläckage

1
Efter ett år började min nya Tucson läcka olja mellan växellåda och fördelningslåda. Detta kräver ett längre verkstadsbesök, vilket givetvis går på garantin. Däremot verkar Hyundai inte direkt villiga att bekosta en hyrbil under tiden, vilket andra märken gör. Jag lyckades få dem att gå vidare med frågan och väntar nu på besked om de kan vara lite mer medgörliga. Undrar om det är någon mer som drabbats av oljeläckage i ett så tidigt skede. Har kört lite drygt 1100 mil efter nybilsköpet.
Annons

Re: Oljeläckage

2
Strix skrev:Efter ett år började min nya Tucson läcka olja mellan växellåda och fördelningslåda. Detta kräver ett längre verkstadsbesök, vilket givetvis går på garantin. Däremot verkar Hyundai inte direkt villiga att bekosta en hyrbil under tiden. Jag lyckades få dem att gå vidare med frågan och väntar nu på besked om de kan vara lite mer medgörliga. Undrar om det är någon mer som drabbats av oljeläckage i ett så tidigt skede. Har kört lite drygt 1100 mil efter nybilsköpet.

Re: Oljeläckage

3
Har det löst sig med oljeläckaget? Vad var orsaken i så fall?

Läste lite på google och såg att Hyundai verkar ha haft, eller har, detta fel med tidigare årsmodeller också (vissa bilar). Finns en TSB, Technical Service Bulletin, från Hyundai vad gäller tidigare generationer av både Santa Fe och Tucson. Verkar vara en packbox som ska bytas ut men ifall det är skador på den inre packboxen (för antingen växellådan eller fördelningslådan) så byter man hela växellådan eller fördelningslådan såsom jag uppfattat det.

Mvh

Re: Oljeläckage

4
Lämnade bilen på verkstaden den 21/2 och ringde idag och fick besked att det är packboxen som ska bytas. Det fanns ingen på lager i Sverige så den är beställd från annat håll. Intressant detta med inre packboxen. Har ännu inte fått något besked från Hyundai om ersättning för hyrbil. De utreder frågan fortfarande efter drygt 20 dagar.

Re: Oljeläckage

5
Den TSB'n jag läste hör till tidigare generationer så vi får hoppas att det "bara" är den yttre packboxen i detta fall, alternativt att ev. fel med den inre packboxen i så fall visar sig inom garantitiden.

Dåligt av dem att inte kunna ge ett snabbt besked om hyrbil, borde ju inte ta mer än några minuter att reda ut, det ger mer för dem i slutändan att vara tillmötesgående mot sina kunder än att krångla om sådana småsaker.

mvh

Oljeläckage på ny bil

6
Hej. Jag köpte en ny i20 för ett år sedan. den har gått drygt 300 mil och lämnade in den för 1 års service. Det var ett stort oljeläckage in i automatväxellådan för att fabriken hade använt fel silikon (en rosa istället för ett svart var svaret jag fick från verkstaden). Jag antar att detta går på nybils garantin men fortfarande ej fått svar från Hyundai. Verkstaden behöll bilen för reparation och detta tog ca 5 dagar. Hyundai assistansservice stod för hyrbil men endast första 3 dygnen. Bör de inte betala hyrbil hela perioden? Och har man rätt att fråga efter någon kompensation för ett sådant fel då bilen är helt ny? tack för svar.