Annons

Bilen accellererar av sig själv

1
Hej
Jag bor i Spanien och har en Tucson från 2016. efter ett halvår cirka började bilen vid vissa varv accellerera av sig själv.- Det händer vid låga varv runt 1000 på hög växel när man har fått info på instrumentbredan om att växla ner. (Ps jag vet att det vettigaste är att göra som man blir tillsagd men det kan hända vid inbromsning före rondell eller i vissa andra sammanhang)
På verkstaden säger man att det är normalt för en Tucson. Jag vägrar att godkänna det. Jag inser (och uppskattar) att om man kör på för låga varv bilen ger lite gas för att motorn inte skall dö men... Ibland när detta händer stryps inte gasen när varvtalet är lite högre utan bilen fortsätter att accellerera. Jag kollade en gång vad som händer om man inte bromsar. Bilen forsatte till vi var uppe i 95 km i timmen. Jag då tvungen att bromsa.
Om man istället kopplar ur hörs högt varvtal innan bilen "lugnar sig"
Jag är fullständigt desperat. Jag har haft bilen på verkstad 5 gånger. Allt dom säger är att det är normalt. Jag fick tips om att det kan vara "electronik/magneter" i gaspedalen så jag fick dom att byta den. I början var det lite bättre men nu är det likadant.-
Jag har kontrakt med Hyundai i Madrid (bor i Spanien) men har inte fått varken förklaring eller förslag på åtgärd
Har även haft problem med att koppla in farthållaren efter ett kissestopp på långfärder till Sverige. Måste kanske tillägga att farthållaren naturligvis inte är inkopplad när detta händer.

Ps
Har en Tucson diesel med manuell låda
Ds

Tacksam för förslag
Annons

Re: Bilen accellererar av sig själv

2
Hej o välkommen till forumet!

Det låter nästan som att det fortfarande är spjällhuset eller gaspedalgivaren som är felet. På äldre bilar går det en vajer från gaspedalen till spjällhuset så att spjället öppnar manuellt, men på nyare bilar, bland annat Tucson, så sker detta elektroniskt via en sensor/givare i gaspedalen som känner av hur mycket man gasar. Denna information (hur mycket man gasar) skickas sedan till bilens styrenheten som därefter skickar info till spjällhuset, hur mycket "el-motorn"/solenoiden som sitter där i ska öppna sig för att släppa in luft från luftburken.

Blev det helt bra efter bytet som gjordes eller bara en viss förbättring? Prova att kontakta någon annan Hyundai-återförsäljare och se vad de säger, om det finns någon mjukvaruuppdatering eller ny sensor/givare.

Verkar finnas en del liknande problem om man googlar, men då på andra modeller i Hyundais utbud, där bilarna har accelererat av sig själv, för det låter verkligen inte som att det ska vara så, att bilen gasar upp i 95 km/h på egen hand.

Mvh