Annons

Obalans Kardanrör

1
Hej
Jag har en ny Tucson Comfort plus 4WD 2017, körd tills nu 400 mil. Monterat helljus xenon, Fjärrljus, dragkrok, 1,6 l bensin motor 178 hk? och DCT växellåda.
Hade tidigare gamla Tucson Diesel och IX35 diesel som jag var mycket nöjd med men bytte till nya Tucson för att få bensinmotorn eftersom jag inte kör så mycket per år.
Är mycket nöjd med nya bilen utom med en sak: Den har ett vibrerande ljud som börjar vid 90km/h och ökar vid högre fart. Efter många verkstadsbesök, däcksskiften, balanseringar osv kom verkstaden fram till att obalansljudet kom ifrån kardanröret, det är ett lågfrekvent ljud med, gissar jag kanske 50Hz. Verkstaden hade förstås ingen axel på lager utan lånade verkstadens lånebils kardanaxel som monterades på min bil och se!, det blev nästan bra. Jag blev kinkig och när erättningsaxeln just kommit hem efter en månad begärde jag att få den monterad vilket gjordes i går fredag em. Döm om min förvåning när obalansen återkom och nu känns den från kanske 90 km/h och mer och mer ju fortare man kör. På torsdag skall lånebilens kardanaxel återmonteras så att jag kan använda bilen tills ny axel kommit.
Det verkar som om Hyundai har ett allvarligt fel i sin produktionslina för kardanaxlar. Det är den tredje kardanaxeln som inte är 100%
Några frågor till forumet:
Har någon upplevt samma sak?
Har någon haft vibrationsproblem från övriga transmissionsdelar? (växellåda, kardan, hjullager?)
Vet någon om det finns företag som kan precisionsbalansera kardanaxlar?
Jag tycker att en ny bil inte skall ha inbyggda obalansproblem och tänker fullfölja det här och eventuellt upphäva köpet.
Jag har varit underhållsansvarig i tung industri och även flygmek och tycker att jag vet vad jag talar om i såna här sammanhang.
Kallseglaren
Annons

Re: Obalans Kardanrör

2
Gör den lika dant när du kör i 3:an, 4:an samt 5:an i 90 eller mer?

Har ett förslag men kan vara lite jobbig!
Att montera två slangklämmor på kardanen och provköra, vrida dom ett kvartvarv och provköra, 4 gånger. :shock:
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Obalans Kardanrör

3
Ja, den gör lika dant oavsett växelläge, det är bara fartberoende. Fyrhjulsdrivna Hyundai är ju alltid framhjulsdrivna i dom farterna, kardanaxeln drivs av bakhjulen. Problemet kan ju möjligen bestå av fler småfel, men det är helt klart att byte av kardanrör helt förändrar obalansen. Det ser ut att bli en lång följetång eftersom det är så långa leveranstider från tillverkaren.