Annons

Panikbromssystemet

1
Ni som har en Tucson modellår 2016-17 med panikbromssystemet AEB, hur tidigt får ni första varningen när ni närmar er en bil hastigt bakifrån?
Jag misstänker att jag har något fel på mitt system. Jag har i min inställningsmeny ibockat panikbroms samt att det skall varna tidigt.
I manualen står det att man först skall få en varning i instrumentpanelen om hinder framför, sedan en ny varning om kollisionsrisk och sedan skall AEB sytemet ta över och börja bromsa. Jag har idag varit in till firman jag köpte den av, bilen är helt ny ca450mil nu och dom har testat den och säger att det inte är något fel på systemet. På hemvägen från bilfirman provocerade jag att med flit komma ikapp bilar bakifrån för att testa ordentligt men får inga varningar och känner ingen inbromsning innan jag själv typ 5-10 meter bakom bilen själv måste bromsa hårt för att inte krocka. Hur tidigt i meter bakom får ni första varningen?.
Jag har idag kontaktat en annan Hyundai verkstad och deras verkstadskillar var så ärliga och sa att dom inte riktigt visste hur detta system fungerade och skulle kolla upp lite och ringa tillbaka för att försöka hjälpa mig.
Annons

Re: Panikbromssystemet

2
Jag lovar att det funkar utmärkt men jag har precis som dig försökt provocera fram det, dock på vägen hem från jobbet så tvärnitade en bil framför mig och jag hann inte ens reagera men bilen gjorde i stort sett allt. Varnade, bromsade samt varningsblinkers

Re: Panikbromssystemet

3
Tack för svaret. Det jag är nyfiken på är just varningarna som skall komma upp i displayen. Först skall det komma fram en varning, Se upp framåt, sedan kollisionsvarning och pipljud och till sist skall systemet börja bromsa. Om en bil kör ut framför i en korsning förstår jag att det inte hinner varna i displayen utan panikbroms slår till direkt. Om man däremot kommer ikapp en bil bakifrån snabbt borde första varningen komma tidigt så man hinner läsa den och även den andra varningen med pipljud så man själv hinner ingripa innan panikbromsen slår till. Man kan välja i menyn till inställningarna, varna tidigt, normalt eller sent och i boken står det att om man har inställt att det skall varna tidigt och man tycker att det varna för tidigt (blir tjatigt) skall man välja normal eller sent.
Har försökt att hitta nån video på Youtube men inte hittat nån bra på Tucson om bromssystemet men på Hyundai IONIQ hittade jag en och det borde väl vara samma funktion på alla Hyundai med detta system.