Annons

i20 Ojämn tomgång med växel i, normal när växelspak är i neutral?!

1
Skulle behöva hjälp. Har problem med att min bil går väldigt ojämnt, hoppar upp och ner varv och slutligen dör när man trycker in kopplingen tex vid rullning mot en korsning och den ligger kvar i växel. Men drar man ut växelspaken i neutral blir den helt normal igen. Har haft inne min bil på verkstad i 7 veckor nu till en kostnad på 39000:- (försäkringsbolaget har tagit det mesta än så länge tack o lov) och fick tillbaka den idag med samma fel :o
Man har bytat luftmassemätare, dieselfilter, egr, samtliga spridare, rengjort egr-kylaren, regenererat 2 gånger och ändå fungerar bilen inte ett dugg bättre än när jag först lämnade in den.
Nu vill de att jag ska byta partikelfilter i nästa steg vilket jag isf får betala själv för runt 28000:- nått.
Jag blir gråhårig och funderar på om partikelfiltret verkligen har något med att tomgången är ojämn vid intryckt koppling i växel men jämn i neutral. Känner att mitt förtroende för denna märkesverkstad börja tvina bort men vad vet jag de kanske har rätt?
Någon som har något tips på vad felet kan vara?
Tacksam för svar!
Annons

Re: i20 Ojämn tomgång med växel i, normal när växelspak är i neutral?!

2
Känns som difftryckgivaren borde sätta felkod om det är filtret som är igensatt. Och då brukar bilen fortfarande gå helt ok.
En tanke är trög ac kompressor eller servopump eller något på remsidan som kärvar. Är det samma problem om du stänger av AC anläggningen?

28k för ett partikelfilter känns som ett rån, kontrollera priser mellan Hyundai återförsäljare för jag har nästan råkat ut för saltade reservdelar för jag bara behövde betala för material vid ett garanti jobb.

Re: i20 Ojämn tomgång med växel i, normal när växelspak är i neutral?!

5
Har försökt koppla ur ac utan framgång :cry:
Rullar man med växel i och trycker ner kopplingen men låter den ligga kvar i växel går den ner i varv till 1000 och börjar sen studsa mellan 1000-1200 i några sekunder sen dör den. Startar direkt när man sen vrider på nyklen igen. MEN kör man och trycker ner kopplingen med växel i och lägger ut den i friläge när den börjar hoppa mellan 1000-1200 så lägger sig tomgången helt normalt på 1000 stabilt. Skulle man sen lägga i den i växel igen fortsatt med växel i så börjar den vobbla mellan 1000-1200 igen och dör. Under hela förloppet har alltså koppplingen varit intryckt. Kan det sitta nån givare till växelförare el koppling som möjligtvis gett upp? Någon som har något tips på vad det kan va som spökar?
Tacksam för svar :)

Re: i20 Ojämn tomgång med växel i, normal när växelspak är i neutral?!

6
Svempa69 skrev:Har försökt koppla ur ac utan framgång :cry:
Rullar man med växel i och trycker ner kopplingen men låter den ligga kvar i växel går den ner i varv till 1000 och börjar sen studsa mellan 1000-1200 i några sekunder sen dör den. Startar direkt när man sen vrider på nyklen igen. MEN kör man och trycker ner kopplingen med växel i och lägger ut den i friläge när den börjar hoppa mellan 1000-1200 så lägger sig tomgången helt normalt på 1000 stabilt. Skulle man sen lägga i den i växel igen fortsatt med växel i så börjar den vobbla mellan 1000-1200 igen och dör. Under hela förloppet har alltså koppplingen varit intryckt. Kan det sitta nån givare till växelförare el koppling som möjligtvis gett upp? Någon som har något tips på vad det kan va som spökar?
Tacksam för svar :)
Automatlåda har en elkontakt/Switch som ökar tomgången vid växel, behöver elschema för att se om det finns på manuellv. :roll:
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: i20 Ojämn tomgång med växel i, normal när växelspak är i neutral?!

10
Det första Du skall göra, är att prata med försäkringen som har betalat det mesta av de 39000. Varken Du eller försäkringen skall betala nåt om de har monterat in en massa onödiga delar och felet är kvar. Gör de så med min bil blir det omgående en polisanmälan för bedrägeri, det är det nämligen och inget annat. Men det är nästan ingen som reagerar och då tror de att det går att göra så. Bytte en verkstad förr en pryl och det hjälpte inte skruvade de bort den igen och satte tillbaka den gamla. Idag tror de jä... att de kan göra vad de vill.