Annons

Drivaxel Hyundai I30

1
Hej!

Jag fick stopp på bilen för en månad sedan (Hyundai I30, årsm. 2013) på väg ut ur en rondell, fick ringa bärgare.
Verkstaden konstaterade att höger drivaxel "rostat sönder" och gått helt av.

Jag kontaktade Hyundai Sverige om detta. De säger att de haft en "kampanj" på höger drivaxel som pågick under perioden
24 Nov 2016 – 28 Feb 2019, Hyundai Sverige säger att de under denna perioden på auktoriserade verkstäder bytt ut höger drivaxel som ett garantijobb. De har inte skickat ut någon kallelse till bilägaren att detta skall bytas. De vägrade att ta min trasiga drivaxel på garanti då de menar att kampanjen gått ut.

Jag hävdar i min kontakt mot Hyundai att jag har servat bilen på annan behörig verkstad (ej hyundaiverkstad) under hela min ägo av bilen och att de rimligen på ett enligt mig väsentligt fel, bör ha kallat in berörda bilar för åtgärd.

De vägrar ersätta mig för min bärgnings-och reparationskostnad.

Jag ser ju att andra märken kallar in sina bilar via brev och i pressen när nått väsentligt måste fixas men inte Hyundai uppenbarligen!

Någon mer som råkat ut för samma sak? Jag tänker nu dra ärendet till ARN så får jag se vad de säger....

/Anders