Annons
Annons

Hej till publiken, eller nåt.. :-)

317
Som nybliven Hyundai-ägare googlade jag mig hit till forumet och har redan hunnit få mig till livs, en hel del intressant information.
Jag måste säga att det verkar vara ett riktigt trevligt forum, med många glada, kunniga och hjälpsamma medlemmar, som gärna delar med sig av sina kompetenser och erfarenheter.
Det kommer säkert väl till pass för en "newbe" som mig när det gäller Hyundai-bilar.

Tidigare har jag kört Volvo, Saab, Nissan, WV, m.m. och senast så var det Fiat Marea Weekend som gällde.
Men efter 7 år och 16000 mil med "Fjanten" så kände jag att det var dags att införskaffa något som passade bättre för dom vägar jag brukar vara ute och rulla på.

Som radioamatör är jag ofta involverad i säkerhetsarbetet under rallytävlingar, och där brukar vägförhållandena (speciellt efter en körd tävling) vara sådana att min gamla Fiat (som f.ö. var sänkt 40 mm) hade vissa problem att ta sig fram.

Så nu blev det en Santa Fe -02, som får ta över transportansvaret.
Det är f.ö. den första SUV-n jag äger, och också den första med 4WD.

Det kommer att bli väldigt intressant att se hur den kommer att uppträda på sliriga och uppkörda rallyvägar nu under hösten, och ishala och backiga vägar under vinterns Rally Sweden.

Det var en kort presentation, så nu smyger jag vidare och studerar andra delar av forumet.

Tjingeling!

318
Hej och mycket välkommen till Forumet, Heat! :D :D
Grattis till Santan! :D :D

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

319
Hejåvälkommen heat! :D :D

Det låter som att du har hittat en vettigare bil än den du hade. Vad är det för färg och motorbestyckning på din Santa?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

320
Hej igen, och tack för det varma välkomnandet! :D

Santan som införskaffades var i färgen Noble White, med en 2.4-liters motor.

Jag hittade den hos en bilhandlare i Eskilstuna (som f.ö. visade sig vara samma handlare jag köpte "Fjanten" av för 7 år sen).
Santan hade gått 17.300 mil, och på prislappen stod 29.900:-
Det fanns en mindre rostskada på skärmkanten vid höger bakhjul, men i övrigt var bilen i stort sett helt rostfri.

Lite tveksam var jag över det där med kamremsbyte bl.a., men det visade sig att tidigare ägare, vid 17.082 mil haft bilen inlämnad på service hos märkesvärkstad i Uppsala, och bl.a. gjort 18.000-milaservice inkl. kamremsbyte, byte av bromsbelägg fram, båda gasdämpare till bakluckan, samt båda krängningshämmarna fram. Kvittot som låg med bland blihandlingarna visade på alla åtgärder och en slutsumma av 14693:-
Vid 13.900 mil hade även koppling inkl. svänghjul bytts till en kostnad av 14618:-
Det fanns även ytterligare kvitton som visade på div åtgärder genom åren, såsom byte av grensörspackningar, byte av luftmassemätare, byte av vattentemp-sensor, hjullager mm. Samt även kvitto på nytt batteri under 2010.

Så sammantaget kände att det borde vara ganska Ok att köpa bilen till det begärda priset.
De 2 tidigare brukande ägarna har ju verkligen tagit hand om bilen på ett bra sätt.

Det jag naturligtvis skulle ha önskat, var att det funnits dragkrok, men.. För ca 3000:- och en dryg timmas eget jobb så är ju det också fixat.

Jag har nu haft bilen i 1½ månad, och kört den ca 300 mil, och måste säga att jag hittills är mycket nöjd.
Jag var beredd på att att min bränsleförbrukning skulle öka drastiskt jämfört med Fiaten, men även där blev jag glatt överraskad.
Första resan med bilen blev ToR Höllviken (ca 120 mil) , med en snittförbrukning på 0.88l / mil. Blandad körning håller den sig på ca 0.92 l / mil. (En skillnad på knappt 2dl / milen jämfört med Fiaten)

Det känns som att jag gjort ett bra köp, eller vad tror ni (som kan dessa bilar betydligt bättre än vad jag kan)

/ Heat (Stefan)

321
Nybliven i40-ägare sen några dagar tillbaka i tiden. Min fru kommer väl att köra mesta dels av milen, själv är jag mest ute och cyklar. :)

Vi har aldrig ägt en Hyundai tidigare och vi har heller aldrig funderat över en. Men jag kommer ihåg när första reklamen kom för i40 så tyckte både jag och min fru att den var riktigt snygg. Blev inte mer med det men i år började vi kolla på ny bil då vår Vectra började bli lite till åren. Testade det mesta men till slut föll vi för en svart i40 Business med 136hk-dieseln (även första dieselbilen vi har) som inte hade gått längre än 600 mil. Har inte hunnit med att köra så mycket ännu men första intrycket är fortfarande väldigt gott.

Att notera är att detta är den bilen som min fru (och jag) sitter överlägset bäst i.

Hoppas på en trevlig bekantskap med ett nytt märke.

Mvh
Linus

322
Hej och mycket välkommen till Forumet, Communis! :D :D
Grattis till bilvalet! :D :D
Är helt övertygad om att ni kommer att vara nöjda länge! :D :D

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

323
heat skrev: Det känns som att jag gjort ett bra köp, eller vad tror ni
/ Heat (Stefan)
Jag tycker det låter som om du gjort ett bra kap, Stefan - Grattis! :D :D
Att få en välvårdad Santa under 30´ är ju kanon, och det låter som om den går "snålare" än många andra...! :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

325
heat skrev:Hej igen, och tack för det varma välkomnandet! :D

Santan som införskaffades var i färgen Noble White, med en 2.4-liters motor.

Jag hittade den hos en bilhandlare i Eskilstuna (som f.ö. visade sig vara samma handlare jag köpte "Fjanten" av för 7 år sen).
Santan hade gått 17.300 mil, och på prislappen stod 29.900:-
Det fanns en mindre rostskada på skärmkanten vid höger bakhjul, men i övrigt var bilen i stort sett helt rostfri.

Lite tveksam var jag över det där med kamremsbyte bl.a., men det visade sig att tidigare ägare, vid 17.082 mil haft bilen inlämnad på service hos märkesvärkstad i Uppsala, och bl.a. gjort 18.000-milaservice inkl. kamremsbyte, byte av bromsbelägg fram, båda gasdämpare till bakluckan, samt båda krängningshämmarna fram. Kvittot som låg med bland blihandlingarna visade på alla åtgärder och en slutsumma av 14693:-
Vid 13.900 mil hade även koppling inkl. svänghjul bytts till en kostnad av 14618:-
Det fanns även ytterligare kvitton som visade på div åtgärder genom åren, såsom byte av grensörspackningar, byte av luftmassemätare, byte av vattentemp-sensor, hjullager mm. Samt även kvitto på nytt batteri under 2010.

Så sammantaget kände att det borde vara ganska Ok att köpa bilen till det begärda priset.
De 2 tidigare brukande ägarna har ju verkligen tagit hand om bilen på ett bra sätt.

Det jag naturligtvis skulle ha önskat, var att det funnits dragkrok, men.. För ca 3000:- och en dryg timmas eget jobb så är ju det också fixat.

Jag har nu haft bilen i 1½ månad, och kört den ca 300 mil, och måste säga att jag hittills är mycket nöjd.
Jag var beredd på att att min bränsleförbrukning skulle öka drastiskt jämfört med Fiaten, men även där blev jag glatt överraskad.
Första resan med bilen blev ToR Höllviken (ca 120 mil) , med en snittförbrukning på 0.88l / mil. Blandad körning håller den sig på ca 0.92 l / mil. (En skillnad på knappt 2dl / milen jämfört med Fiaten)

Det känns som att jag gjort ett bra köp, eller vad tror ni (som kan dessa bilar betydligt bättre än vad jag kan)

/ Heat (Stefan)
Hej, det låter som en bra affär! Tyvärr är ju akilleshälen just kamremmen på 2.4an som byts redan efter 6000 mil, men den resan är ju gjord på din bil för ett tag framöver.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

327
äntligen hittat till detta forum :-)

Har haft Saab som tjänstebil i många år men blev utan i.o.m. konkursen December 2011. Kunde köpa loss den men utan garantier på bilen så var valet ganska lätt.
Provade friskt bland dieslar av Toyota RAV4 / KIA Sportage / Nissan Qashqai & Hyundai ix35, vi tänkte att skall vi nu inte ha en Saab så skall vi testa en SUV (kollade inte BMW, Audi etc pga en för hög prisbild).

Valet föll på en Hyundai ix35 CRDi man 2WD ComfortPlus, vilket jag verkligen inte ångrat! , vi ville tvunget ha en silvrig och den enda dom (Motorcentrum) hade var en 3mån gammal Demo-bil som gått nästan 300mil. Perfekt med en lite inkörd bil som det oxå fanns lite extra prutmån på...

Måste säga att jag är grymt nöjd (hittills) med bilen som nu rullat dryga 1600 mil, bra säten, snygg att se på, kul med lite lull-lull såsom USB / Bluetooth-handsfree mm.
Det som jag är mindre nöjd med är vägljud & helljuset (som jag nu skall förbättra är tanken).

Skall bli kul & intressant att ögna igenom forumet efter tips & idé'er.

MVH//
echomac

328
Jaha då är man medlem här då, börjar bli många forum hålla koll på nu.

Hur som, åker sedan i januari en i40 Kombi 1.7 CRDi/136 man 6-vxl Business, titanium grey.
Min första Hyundai, åkte tidigare en Saab 9-3 Aero som firmabil, men nu kom det barn och då funkade det inte med en sedan då vi även har hund. Kikade tidigt på i40 då jag tyckte man fick mycket för pengarna.

Är än så länge nöjd med bilen, har snart kört 1800 mil med den.

Annars så är jag en kille med stort bilintresse, mekar bland annat dragracingbil sedan 12 år tillbaka i Brillko Racing ( www.brillko.com )

// Jeppe

330
Acadian skrev:Jaha då är man medlem här då, börjar bli många forum hålla koll på nu.

Hur som, åker sedan i januari en i40 Kombi 1.7 CRDi/136 man 6-vxl Business, titanium grey.
Min första Hyundai, åkte tidigare en Saab 9-3 Aero som firmabil, men nu kom det barn och då funkade det inte med en sedan då vi även har hund. Kikade tidigt på i40 då jag tyckte man fick mycket för pengarna.

Är än så länge nöjd med bilen, har snart kört 1800 mil med den.

Annars så är jag en kille med stort bilintresse, mekar bland annat dragracingbil sedan 12 år tillbaka i Brillko Racing ( www.brillko.com )

// Jeppe

Välkommen Jeppe..
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.