Annons

Fluidic design: När rinner bägaren över?

Inte än på länge.
Antal röster: 1 (6%)
Mer! Detta är något som ger Hyundai karaktär.
Antal röster: 6 (35%)
Tar kanske ett tag att vänja sig?
Antal röster: 3 (18%)
Tar kanske ett tag innan man tröttnar? (Inga röster)
Trött redan nu. Lägg ner!
Antal röster: 3 (18%)
Fluidic? Design?? Ger det premiereduktion???
Antal röster: 4 (24%)
Antal röster: 17

April 2011-"Fluidic design-hur långt kan man dra det?&q

1
Hyundais nya designspråk är döpt till "Fluidic design"

När man sett det så förstår man, det är rätt utpräglat...
Skall man beskriva det för nogon som inte är så formgivningsintresserad så är det väl enklast att man tänker sig en nygjuten bil som hängs upp på en köttkrok innan den tillåtits stelna ordentligt - å sedan får den hänga där tills den blivit riktigt mör...

Är det bra? Kan det bli för mycket? Hur långt kan man dra det?
Själva ritstiftet alltså...?

Bilder o funderingar i länken nedan.

http://www.koreatimes.co.kr/www/news/te ... 81385.html


Diskutera!
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Det är få bilar av i dag som kommer att bli klassiker på samma sätt som gamla måsvinge-Mercan, både med avseende på design och...kvalitet.

Av bilarna i länken så gillar jag både nya Sonatan och Avante'n för att de sticker ut lite. Ser ut att röra på sig fast de står still... o det är väl vad vi får vara nöjda med, med all övervakning, eller...?

Tyvärr (tycker jag) är det flera fabrikanter som drar ner taklinjen vid c-stolpen så pass att baksätespassagerarna sitter som bakom skottgluggar (små jevla bakfönster alltså)

Men jag åker aldrig bak så varför bry mig ;-)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

3
Hej,

Jag tror att man kan bygga vidare på Fluidic Design men som alla formspråk behöver det ständigt utvecklas. Man kommer med alla stilar till slut till vägs ände men där tycker jag inte Hyundai är än. På nya Santa Fe behålls en i grunden Fluidic Design men fronten är stramare& kraftfullare än på andra aktuella modeller vilket ser ut som en möjlig utveckling. Det är intressant att studera olika märkens formspråk, hur konsekventa& identitetsskapande de är. Här har Hyundai lyckats mycket bra tycker jag. Formen fungerar väldigt bra i verkligheten. Då i40 kombi var ny så var det några gånger ute i trafiken jag såg en kombi som såg riktigt skarp ut i designen då den närmade sig. När den kom så nära att man kunde känna igen modellen såg jag att det var i40, ett bra betyg. Vissa bilar är ännu snyggare i verkligheten än på bild, där är i40 i mycket gott sällskap med t.ex. Range Rover Evoque, Jag gillar också geometrierna i interiörerna på i40& särskilt Veloster, skulle vilja ha Velosterinstrumentering i min Genesis som jag annars är väldigt nöjd med. Ska bli spännande att följa Hyundais fortsatta designutveckling. Konceptet i-oniq lovar ju mycket.
Jimmy, Genesis V6

4
Tråden startades för en eevviighheett sedan när KIAs syskon var så grymt mycket snyggare än motsvarande Hyundaier.

Ceed vs I 30, Sportage vs IX 35 etc etc etc

Nu har det hela löst sig - genom att KIAs bilar börjar se vrickade ut dom med. såatte... :roll:


17 röster är jäddrigt lamt på 20 månader, folks!
Vill ni ha några omröstningar i fortsättningen, eller?

Hopp och lek! i Januari månadsomröstning då.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting