Annons

Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

1
När jag köpte min Santa Fe CRDi-R 2010 i somras från Kvarndammen så hade den anmärkning på att kopplingen tar långt ner och hugger i dragläget och nu håller jag på att fundera på att åtgärda det. (Har alltid skruvat allt i mina bilar tidigare).

Så frågan är alltså om det är kopplingsbyte som gäller eller om det kan vara något annat? Och om bilen har Dual Mass svänghjul som isf behöver bytas samtidigt?
Hur mycket jobb är det med att byta koppling och behöver man specialverktyg till något? Hur mycket behöver skruvas loss? Ungefärlig tidsåtgång?

Bilen har nu gått cirka 17000 mil och jag har kört 1000 mil utan att problemet blivit värre.
Annons

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

4
Du har dubbelmasse svänghjul på din bil.

När du byter koppling så byt allt inkl slavcylinder/urtrampningslager.
Svänghjulet är en svaghet och vid dom milen så skulle jag inte chansa att inte byta svänghjul, även fast det kostar en bra slant så är det värt det jämfört med att behöva riva allt igen senare pga missljud/slirande koppling m.m

Inga special verktyg behövs bara en massa tid och tålamod och en bra rygg... en billyft är verkligen att föredra och ha då också 1-2st växellådslyftar tillgängliga.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

7
Jag har nu beställt ett Sachs kopplingskit 3000 970 048 från Ebay av ett företag som heter "Idir Autotiele" i Tyskland.
Priset blev 2067:- med moms och frakt -jag återkommer med mer info när jag fått prylarna.

Har även fått pris från en annan fristående verkstad som kan byta den för 3500:- med moms om jag väljer att inte göra det själv.

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

9
Lång startsträcka på detta jobb men nu står bilen inkörd i garaget och väntar på att jag s kall sätta igång.
Sachs koppling och dubbelmassesvänghjul inköpt samt urtrampningsmekanism med lager.

Någon som kan ge en liten snabb genomgång på arbetet?
Demonterar man exempelvis hela hjulupphängningen med fjäderben och allt på förarsidan?
Något speciellt att tänka på med demontering av fördelningslådan?
Räcket det att lossa motorramen på förstasidan för att få ut växellådan tillräckligt?

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

10
Nu har jag satt igång. Har tagit bort hela hjulupphängningen på förarsidan med drivaxel osv.
1. Fördelningslådans bultar lossade från växellådan och lite delad på. Kan den vara kvar med drivaxel och mellanaxel i under resten av arbetet?
2. Behöver något med avgassystem eller kylslangar eller liknande lossas?
3. Tippar man ner subframen först och sedan delar på motor/låda eller delar man först och tar ner ramen sedan?